Anar al contingut

HISTÒRIES MÍNIMES

Arriba el bus compartit

Busup ofereix solucions de mobilitat compartida i a demanda en autocars de firmes locals.

Carme Escales

Arriba el bus compartit

Dani LC

El juny del 2013, tres companys de l’Executive MBA de l’IESE van començar a imaginar un projecte de negoci conjunt. La clau del que han acabat creant, Busup Technologies S.L., va arribar de l’experiència laboral d’un d’ells, l’Àlex Canals, conseller delegat de l’empresa d’autocars  de la seva família. Malgrat liderar posicions a l’àrea de Barcelona, en el seu cas, Canals reconeix que “el sector de l’autocar és molt tradicional i ha anat perdent mercat. Sense nous usuaris ni valor afegit, les companyies sobreviuen, es podria dir, conquistant clients d’uns i d’altres”.

"Algú revolucionarà el sector, si no ho fem nosaltres", es van dir els tres col·legues d’estudis. Rui Stoffel, portuguès establert fa anys a Barcelona, i la catalana Eva Romagosa procedeixen del camp de la logística i els negocis, ell, i de la consultoria d’innovació en enginyeries, ella. Durant deu anys, Romagosa ha ajudat a dissenyar models de negoci de la mà de projectes tecnològics, ocupant-se fins i tot de buscar socis i ajuts.

Els seus tres perfils han encaixat a la perfecció per fer crear a Espanya la primera empresa de 'bussharing'. “Hem creat un servei d’autocars a demanda i compartit”, explica l’Eva Romagosa, responsable d’innovació de la firma.

   

Cada viatge de Busup suposa evitar la ruta matutina de 33 vehicles particulars en el trajecte a la feina

El sector en què Busup ha fet diana és el dels polígons industrials, les empreses dels quals viuen cada matí el tràfec de cotxes dels seus empleats, molts dels quals arriben de les mateixes zones dels voltants. "Cada viatge de Busup suposa evitar-lo a la circulació rodada 'in itinere' (cap al lloc de treball), 33 cotxes particulars", destaquen els impulsors d’aquesta sostenible iniciativa empresarial.

"Amb el nostre sistema d’organització de bus a demanda i compartit, quan les empreses ens contracten, realitzem una enquesta de mobilitat a tots els seus empleats per veure horaris i trajectes que realitzen diàriament amb els seus vehicles particulars. Els preguntem si optarien per anar a treballar en bus i apliquem algoritmes per comprovar compatibilitat i possibilitats d’organitzar rutes compartides”, explica Romagosa.

La companyia, nascuda a Barcelona el 2016, ha aconseguit organitzar ja rutes en 17 polígons industrials del Vallès Occidental i Oriental, i en uns altres dos al País Basc i a Màlaga. Esperen tancar aquest any amb una facturació de mig milió d’euros i calculen assolir els 3 milions d’euros el pròxim. A més, han aconseguit exportar ja el seu model empresarial a Portugal i al Brasil, i esperen continuar la seva expansió per tot Llatinoamèrica. “Amb l’avantatge que en aquells països l’hàbit d’anar en bus a treballar no s’ha perdut, com sí que va passar aquí”, assenyala l’Eva Romagosa.

Una vintena d’empleats componen la plantilla de Busup Technologies S. L., a més dels tres socis fundadors. "No tenim autocars, ja que la nostra fórmula contempla organitzar les rutes amb les flotes d’empreses locals", puntualitza Rui Stoffel. Com més demanda presenta una ruta, menor és el cost del viatge per als empleats, que també poden pactar amb l’empresa si aquesta n’assumeix una part o tot, com fan amb el sistema de dietes de Ticket Restaurant, per exemple.

Equip de Busup

També solucionen el transport per a festivals i actes multitudinaris.

Una inversió inicial d’1,5 milions d’euros va arribar del patrocini del programa europeu Horizon 2020 de la UE. Ara tenen més de 10.000 usuaris. I aquest any han organitzat la ruta per a 6.000 assistents al Canet Rock.