Transports

Ryanair amenaça de cancel·lar vols i acomiadaments si es mantenen les vagues

La companyia va obtenir en el seu primer trimestre fiscal un 20% menys de beneficis que l'any 2017

El sindicat de pilots Sepla ultima una demanda davant de l'Audiència Nacional per reclamar el mateix que els TCPs

atlas-20180723-ryanair-amenaza-con-despidos-si-siguen-las-huelgas / periodico

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

L’aerolínia irlandesa Ryanair, en l’epicentre de les notícies per les vagues que la tripulació de cabina (TCPs) ha convocat aquest dimecres i dijous, ha presentat aquest dilluns els resultats del seu primer trimestre fiscal (d’abril a juny) amb una reducció del 20% dels seus beneficis i amb amenaces que si aquestes vagues "innecessàries" continuen tenint lloc revisarà el seu pla d’hivern, fet que podria tenir conseqüències com ara "reduccions de flota" i "pèrdues d’ocupació".

"Si aquestes vagues innecessàries continuen perjudicant la confiança del consumidor i els preus i rendibilitats en certs mercats nacionals, haurem de revisar el nostre programa d’hivern, i això pot comportar reduccions de flotes en determinades bases i pèrdua d’ocupació en mercats en els quals els ocupats competidors estan interferint en les nostres negociacions amb la nostra gent i els nostres sindicats. No podem permetre que els vols dels nostres clients siguin innecessàriament interromputs per una petita minoria de pilots", precisa la companyia en un comunicat. 

La companyia assenyala que després de firmar acords laborals als seus principals mercats (el Regne Unit i Itàlia, i un acord recent a Alemanya per a la tripulació de cabina), el progrés ha sigut més lent en els mercats més petits, com és el cas d’Irlanda, on els pilots van convocar una vaga el juliol i Espanya, Bèlgica i Portugal, on està convocada els dies 25 i  26 de juliol pels tripulants de cabina, malgrat l’anunci de la cancel·lació de 600 vols per "minimitzar" l’impacte.

"Continuem participant activament amb els sindicats de pilots i tripulants de cabina a tot Europa, esperem més vagues durant el període fort de l’estiu, ja que no estem disposats a cedir a les demandes irracionals que el que faran serà comprometre les nostres tarifes baixes o el nostre model altament eficient", puntualitza Ryanair.

Un 20% menys de benefici

Ryanair va tenir un descens del 20% en els seus beneficis respecte al mateix període de l’any anterior, amb un benefici net de 319 milions d’euros a causa de les tarifes més baixes, la celebració de la meitat de la Setmana Santa en el trimestre anterior, l’augment delspreus del petroli i els costos dels pilots.

No obstant, la companyia també precisa que el trànsit va créixer un 7% fins als 37,6 milions de vols, malgrat els més de 2.500 vols cancel·lats, a causa de l’escassetat de personal i les vagues, i els ingressos van augmentar un 9%, fins als 2.079 milions d’euros.

Per la seva part, els costos de la plantilla van pujar un 34% després d’aplicar un augment del 20% als salaris dels pilots i del 3% a la resta de treballadors, i les hores de vol es van incrementar un 9%.

Demanda pilots

Notícies relacionades

A la vaga d’aquesta setmana dels tripulants de cabina (TCPs) espanyols s’hi suma ara una demanda per part dels pilots, que sota el sindicat Sepla reclamen els mateixos drets que els seus companys TCPs (que Ryanair s’ajusti al dret laboral espanyol i que es reconegui la secció sindical) després de cinc reunions amb la companyia (des del mes de gener) sense arribar un acord, tal com avançava Cinco Días.

"La demanda està llesta i probablement aquesta setmana o la següent estarà al’Audiència Nacional  (...) Sí que hi va haver un avençen les reunions, però mai es van plasmar en un document escrit. Semblava que sí, però a l’hora de firmar el document mai el firmaven, i vam entendre que era una mica una manera de guanyar temps, que ens estaven marejant", afirmen fonts de Sepla.