Anar al contingut

JORNADA D'ATURADES

La vaga de Ryanair a Europa afectarà 14.000 passatgers a Espanya aquest divendres

L'aerolínia s'enfronta a cinc aturades de pilots d'Irlanda, Bèlgica, Holanda, Alemanya i Suècia

Els treballadors es queixen de les condicions laborals 'low cost' de l'empresa irlandesa

Sara Ledo

La vaga de Ryanair a Europa afectarà 14.000 passatgers a Espanya aquest divendres

CLODAGH KILCOYNE

Els pilots de Ryanair d’IrlandaAlemanyaSuèciaBèlgica Holanda han convocat aquest divendres una vaga per reclamar millors condicions laborals. I com ja ve sent un clàssic d’aquest estiu, la ‘low cost’ irlandesa ha decidit anul·lar preventivament 400 vols a tot Europa per “minimitzar l’impacte”.

Les cancel·lacions afectaran 80 vols amb origen destinació final a Espanya, la qual cosa suposa que hi ha aproximadament al voltant de 14.000 viatgers que no podran disfrutar del seu vol programat. Segons la companyia, aquests ja han sigut avisats per SMS correu electrònic, però podrien no haver-se assabentat o no haver pogut fer un canvi del seu bitllet, ja que la majoria d’ells, els dels vols amb origen o destinació a Alemanya, han sigut notificats amb tan sols 48 hores d’antelació (aquest mateix dimecres) després de la confirmació per part del sindicat Vereinigung Cockpit (VC) que aniria a la vaga.

Per tant, aquest divendres es preveu una jornada més animada del normal als aeroports espanyols, en els quals l’empresa irlandesa haurà d’atendre un a un als passatgers afectats amb una solució a la mà: està obligada a oferir-los una alternativa de transport i a carregar amb els costos extra que la cancel·lació produeixi (dietes, nits d’hotel), en especial després que algunes associacions de consumidors hagin anunciat que demandaran la companyia per fer cas omís al dictamen del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) que estableix que una vaga del seu personal “no és una circumstància extraordinària” i, per tant, els afectats “tenen dret a una indemnització” extra d’entre 250 i 600 euros.

Des de Foment assenyalen que els inspectors de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) estaran, “com sempre”, pendents que s’atenguin els drets dels usuaris, tot i que els efectes d’aquesta vaga a Espanya no creuen que siguin com els de la del 25 i 26 de juliol quan els sindicats espanyols també l’havien convocat i la companyia va cancel·lar en aquest país al voltant de 400 vols.  

“Fins aquí hem arribat”

La ‘low cost’ per excel·lència de l’espai aeri, Ryanair, és probablement la companyia que va permetre viatjar a molts amb avió per primera vegada gràcies als seus baixos preus i la seva còmoda compra a internet, no obstant, el seu model de negoci està començant a trontollar i si alguns passatgers es queixen ja de com d’incòmodes són els seus avions, els seus treballadors fan el mateix sobre les seves condicions laborals.

El mes de juliol van fer aturades els tripulants de cabina d’EspanyaBèlgicaPortugalItalia Irlanda i a l’agost és el torn dels pilots d’Irlanda –els van començar al juliol–, BèlgicaSuèciaAlemanya Holanda: tots reclamen millors condicions de treball a la companyia. El detonador del problema per a alguns, com Monique Duthiers, presidenta de Sitcpla, un dels dos sindicats de tripulants de cabina junt amb USO, va ser la crisi que “va pervertir” la companyia i amb la rotació del mercat actual “la gent ha dit ‘fins aquí’”.

#RyanairMUSTChange

Sigui com sigui, sota el lema de #RyanairMUSTChange tots demanen a la companyia que s’aculli a la legislació laboral de cada país on opera, també un conveni col·lectiu i que elimini els falsos autònoms. Una cosa que també reclamen des d’Espanya els pilots, tot i que en aquest cas els pilots han optat per una via més discreta, la judicial, amb la interposició d’una demanda davant de l’Audiència Nacional (AN).

El problema és que la majoria d’empleats de Ryanair tenen contractes irlandesos per la qual cosa no cotitzen al país en el que viuen i treballen perquè no paguen allà la Seguretat Social, sinó a Irlanda. A més, la companyia tampoc és amiga de convenis col·lectius i es neguen que els treballadors siguin representats per diversos sindicats.

El cas alemany és lleugerament diferent ja que en aquest país el nombre de contractes directes amb la companyia és pròxim al 80%, tot i així demanen “millors salaris i contractes” i que es redueixin les seves hores laborals de 18 a 16, segons han indicat a EL PERIÓDICO fonts del sindicat germànic.

Reunions i més reunions

Des de l’empresa, el seu director de màrqueting, Kenny Jacobs, es refereix constantment a aquestes vagues amb el qualificatiu d’“innecessàries”, no obstant, segons els sindicats, tampoc els plantegen cap altra alternativa. I no serà per falta de temps, ja que tots ells coincideixen que fa mesos que es reuneixen amb l’empresa intentant negociar un acord.

“Aquesta serà la tònica, no crec que aquesta vaga sigui el final de les accions fins que l’empresa entengui quines són les nostres reivindicacions. Espero que almenys serveixi perquè la companyia segui a parlar de veritat, a negociar en positiu, sense donar-li més voltes a una cosa tan bàsica com és la legislació laboral de cada país”, agreguen des del sindicat de pilots espanyol Sepla.