Anar al contingut

AEROLÍNIES

Les vagues i els retards han costat a Vueling 20 milions el segon trimestre

La 'low cost' ha sigut l'única firma d'IAG que ha tancat el primer semestre amb un resultat negatiu

Josep M. Berengueras

Les vagues i els retards han costat a Vueling 20 milions el segon trimestre

Les vagues i els retards tenen un cost. Vueling ha incorregut en un cost addicional de 20 milions d’euros el segon trimestre derivat dels problemes d’operativa i de les vagues de controladors, segons ha revelat aquest matí el ‘holding’ International Consolidated Airlines Group (IAG), que integra les aerolínies British Airways, Iberia, Vueling i Aer Lingus.

Després de presentar resultats, el conseller delegat d’IAG, Willie Walsh, ha lamentat que les vagues dels controladors francesos hagin afectat els vols des de Barcelona i hagin tingut un “impacte” en el turisme a Espanya.

El responsable d’IAG ha afirmat que aquestes aturades presenten un desafiament per a l’aerolínia i que Vueling s’ha vist particularment afectat per aquestes mesures de força. Segons ha destacat, les vagues a Marsella han tingut un impacte, ja que controla una part important del Mediterrani.

“Vueling es va veure particularment afectada i va incórrer en un cost addicional d’incidències de 20 milions d’euros en el trimestre. Aquestes vagues també estan tenint un impacte negatiu significatiu en l’economia i el turisme a Espanya”, segons Walsh.

“El sistema de control aeri europeu està trencat, no funciona. Hi ha dies en què s’acumulen més de 300.000 minuts de retards”, ha afirmat el president de Vueling, Javier Sánchez-Prieto. “Les principals aerolínies estem urgim que es prenguin mesures”, ha destacat.

Segons Sánchez-Prieto, “la gran majoria” dels retards i cancel·lacions que pateixen diàriament són a causa de problemes de control del trànsit aeri, no a falta d’efectius. “Som la companyia d’Europa que tenim més reserva d’aeronaus (vuit), amb 30 tripulacions en reserva per afrontar incidències”, ha agregat.

“Es parla molt de Barcelona. Però cal veure imatges de Londres, Alemanya o Àustria, on els passa el mateix que a nosaltres, amb milers de passatgers afectats cada dia” pels problemes de trànsit aeri “i que fins i tot han de dormir a l’aeroport”, un extrem que, “afortunadament, no passa a Barcelona”.

Segons Eurocontrol, més del 70% dels retards i cancel·lacions són a causa dels problemes de gestió del trànsit aeri.

Resultats

De fet, aquests costos extraordinaris han portat Vueling a ser l’única firma del grup que ha tancat el primer semestre amb un resultat negatiu. British Airways ha aconseguit un benefici de 868 milions d’euros (740 milions d’euros el 2017 reformulat) i uns ingressos de 6.872 milions d’euros (+4,4%), mentre que Aer Lingus ha obtingut un benefici de 104 milions d’euros (53 milions d’euros el 2017 reformulat) i ha facturat 899 milions d’euros (+11,5%).

Per la seva banda, Iberia ha aconseguit un benefici de 102 milions d’euros (87 milions el 2017 reformulat) i uns ingressos de 2.317 milions d’euros (+1,2%). Vueling, en canvi, ha registrat una pèrdua d’11 milions d’euros el primer semestre i una facturació de 1.006 milions d’euros, un 11,6% més. Segons les dades aportades pel grup, les aturades de control han afectat 2.700 vols i prop de 325.000 passatgers.

El ‘holding’ IAG, que engloba Iberia, British Airways, Vueling i Aer Lingus, ha registrat un benefici d’operacions abans de partides excepcionals de 835 milions d’euros fins al juny, fet que suposa un 24,8% més respecte a un any abans, malgrat l’impacte de la vaga dels controladors francesos.

No obstant, si s’inclouen les partides extraordinàries, dispara el seu benefici fins als 1.408 milions d’euros, més del doble que un any abans (607 milions), per l’impacte del canvi efectuat en el seu sistema de pensions, segons ha informat aquest divendres la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

Del gener al juny, els ingressos han assolit els 11.206 milions d’euros, un 3,1% més, mentre que el benefici de les operacions abans de partides excepcionals ha ascendit a 1.115 milions, fet que suposa un 17,4% més respecte al mateix període del 2017 i una millora de 165 milions d’euros respecte a l’any anterior.