DISTRIBUCIÓ

Mercadona capta gairebé el 25% de la despesa en gran consum a Espanya

El gran consum creix un 1,7% en valor a Espanya malgrat la reducció del volum de mercat

secci-fruita-supermercat-mercadona-al-mercat-de-sant-adri-de-bess-barcelona

secci-fruita-supermercat-mercadona-al-mercat-de-sant-adri-de-bess-barcelona / Oscar Garrido Serra

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Mercadona reforça el seu lideratge a Espanya i capta ja gairebé el 25% del total de la despesa en gran consum en el país. Així ho assegura l’última anàlisi de la consultora Kantar Worldpanel, que destaca que l’empresa presidida per Juan Roig ha guanyat 0,6 punts de quota de mercat l’últim any, fins a assolir el 24,9% de la despesa.

El creixement de Mercadona en el segon trimestre és menor que el del primer, ja que llavors va créixer 1,4 punts i "segons avancen els mesos ha anat suavitzant aquest increment", destaca la consultora.

Carrefour, la segona firma de més èxit, cedeix 0,2 punts de quota en el segon trimestre de l’any, i concentra el 8,3% del mercat. "L’efecte de la compra d’hipermercats que li permetia créixer el 2017 s’ha frenat, i si bé els seus models 'online' i de proximitat avancen positivament, la cadena gal·la continua tenint la caiguda estructural del format hiper  en el mercat espanyol, on manté el seu negoci principal", afirma Kantar Worldpanel.

En el cas de Grup Dia, la seva quota de mercat se situa en un 7,6%, lleugerament millor que els mesos anteriors, però un punt menys que fa un any. La major part de la caiguda ve registrada pel model de botiga Dia més clàssic, que destacava per tenir presència a cada barri o poble, i que continua patint l’augment generalitzat d’obertures en el parc espanyol.

Grupo Eroski aconsegueix mantenir la seva quota de 5,5% del mercat en el segon trimestre, amb la qual cosa frena les caigudes que estava patint en els últims anys i dona per finalitzat el cicle de vendes d’actius per part de la cadena. Grup Auchan (Alcampo) manté el 3,4% de quota dels últims períodes, lleugerament per sota dels seus resultats del 2017.

Finalment, Lidl torna a liderar els creixements en la distribució espanyola, la qual cosa es tradueix en 0,6 punts de quota addicionals, fet que li permet rebre ja el 4,9% de la despesa de les llars, el seu rècord en el mercat espanyol fins ara.

"Entre els grans distribuïdors, només dos aconsegueixen guanyar presència, la qual cosa ens parla d’un mercat on la competència no es redueix als grups principals. Així, veiem com tant el canal online, com els supermercats regionals, continuen la línia dels dos últims anys i aconsegueixen bons creixements, i reforçen les seves posicions en el mercat espanyol de cara al segon semestre", destaca Florencio García, director del sector Retail a Iberia de Kantar Worldpanel

Despesa i volum

Les llars espanyoles han incrementat la seva despesa en gran consum un 1,7% en el segon trimestre del 2018, segons la consultora. L’increment de preus en algunes categories, i sobretot la recerca de productes de més valor afegit com els olis verge extra, alguns "superaliments", els plats preparats, o fins i tot les varietats Prèmium de les marques de distribució, han afavorit aquest creixement malgrat la contracció del mercat en volum del -1,8%.

Notícies relacionades

"El creixement del mercat en valor contrasta amb la tendència negativa en volums que estem apreciant des de començaments d’any, i que es deu a diversos factors: des dels canvis estructurals, com és el fre poblacional que impedeix el creixement de la demanda, fins al factor climàtic", afirma García.

“Les altes temperatures han arribat més tard que mai, per la qual cosa s’han consumit més aliments sòlids i han tardat a desenganxar els líquids, que solen ser impulsors dels volums a partir del març. Un tercer factor és la caiguda en volum dels productes frescos (-1,8%), que si bé creixen de forma molt notable en la distribució moderna impulsant els resultats de la majoria de cadenes, cauen notablement en el canal especialista, que continua representant un 35% de les vendes d’aquest sector", destaca Kantar Worldpanel.