REGISTRE DE MARCA

Nestlé perd la batalla del KitKat

Els jutges europeus defensen que la forma de les quatre barres de xocolata del KitKat no és prou distintiva per considerar-se marca registrada

La nord-americana Mondelez podrà continuar comercialitzant productes d'aparença i composició similar a la UE

Nestlé perd la batalla del KitKat
2
Es llegeix en minuts
Jordi Jon Pardo

La quatre barres del KitKat estan a punt de quedar-se sense pare, després que el Tribunal Europeu de Justícia (TJUE) hagi impugnat l’apel·lació de Nestlé per registrar el disseny de la seva popular xocolatina. "Unes unces allargades no són prou distintives”, han argumentat els jutges de Luxemburg aquest dimecres.

El TJUE ha dictaminat quel’Oficina de Propietat Intel·lectual Europea (EUIPO) ha de tornar a examinar si la forma tridimensional del 'Kit Kat 4 barres’ pot ser registrada com a marca de la Unió Europea. L’oficina va acceptar reconèixer-la d’aquesta manera fa 11 anys i va rebutjar un recurs interposat per Cadbury Schweppes (Mondelez) el 2012.

Aquest tribunal va cancel·lar el desembre del 2016 la resolució de l’EUIPO, ja que va estimar que havia comès un error al concloure que la marca havia adquirit caràcter distintiu per l’ús en la Unió, quan això només havia quedat provat en una part del territori comunitari, concretament a 10 països (Espanya, Dinamarca, Alemanya, França, Italia, Països Baixos, Àustria, Finlàndia, Suècia i Regne Unit).

Tant Nestlé com Mondelez i l’EUIPO van presentar recursos de cassació davant del Tribunal de Justícia de la UE, que els ha desestimat tots aquest dimecres.

Mondelez creia que la marca ni tan sols havia adquirit caràcter distintiu als 10 països assenyalats en la sentència, però el TUE ha considerat "inadmissible" el recurs, ja que no té per objecte l’anul·lació de la sentència, "sinó únicament la modificació de determinats fonaments del dret de la sentència".

Per la seva part, Nestlé i l’EUIPO afirmaven que la interpretació del Tribunal General és incompatible amb el "caràcter unitari de la marca de la Unió i amb la mateixa existència del mercat únic" al reclamar proves que la marca havia adquirit aquest caràcter distintiu en cada un dels Estats membres individualment.

No obstant, el TJUE recorda que, si aquesta distinció no és intrínseca a tots els països de la UE, només pot ser registrada com a marca si es prova que és percebuda d’aquesta manera en el conjunt dels Estats membres.

La lluita quadribarrada de la xocolata: Nestlé contra Mondelez

Notícies relacionades

El KitKat va néixer el 1935 a la ciutat anglesa de York, quan els germans Rowntree van decidir empaquetar quatre barretes, compostes per una neula de galeta coberta amb xocolata, una fórmula quadribarrada que va fer furor entre els llaminers britànics. Després de la compra de Rowntree per part de la multinacional Nestlé el 1988, aquesta empresa comercialitza la marca Kit Kat en la gran majoria de països, a excepció dels Estats Units, on està comercialitzada a l’oest per Hershey’s i a l’est per Nabisco.

La notícia del TJUE és un un alleujament per als noruecs, en concret per a la xocolatina de Kvikk Lunsj, un famós ‘snack’ nòrdic que és propietat de Mondelez i que té una aparença i composició molt similar des del 1937. 80 anys després, el fabricant nord-americà pot continuar comercialitzant i venent el seu producte de quatre barres a la UE.