Anar al contingut

conflictivitat aèria

Quatre aerolínies denuncien França davant de la UE per la vaga de controladors

Consideren que incompleix la legislació europea al no permetre que se sobrevoli el seu espai aeri durant les aturades

Max Jiménez Botías

Quatre aerolínies denuncien França davant de la UE per la vaga de controladors

ANNE-CHRISTINE POUJOULAT

International Airlines Group (IAG)RyanairEasyJet i Wizz Air han presentat denúncies contra França davant de la Comissió Europea al considerar que les vagues dels seus controladors de trànsit aeri infringeixen els drets de lliure circulació a la Unió Europea. Segons una nota feta pública aquest dimarts, les aerolínies no qüestionen el dret de vaga, però en les seves denúncies plantegen que França està infringint la legislació europea al no permetre sobrevolar el territori francès durant les vagues. Els passatgers que han de sobrevolar França es veuen privats de la seva llibertat de circulació entre estats membres que no estan afectats per les vagues.

Aquest any, les vagues de controladors de trànsit aeri a França s’han incrementat un 300% respecte al 2017. El mes passat, el Senat francès va confirmar que França és responsable del 33% dels vols que pateixen retards a Europa. El Senat també considera que el dret de vaga ha de ser compatibilitzat amb l’obligació de prestar un servei públic (*).

Willie Walsh, conseller delegat d’IAG, va comentar: “Hi ha d’haver un equilibri entre el dret de vaga i el dret de lliure circulació. Les vagues de controladors aeris a França no només afecten passatgers que volen des de i cap al país gal, sinó que també impacten en persones que viatgen en rutes que creuen el territori francès, especialment les que sobrevolen l’extens espai aeri de Marsella i del Mediterrani, i que estan patint retards i disrupcions significatives. Això afecta totes les aerolínies i té un impacte molt negatiu en el turisme i en l’economia espanyola.”   

Precedent legal per la fruita espanyola

Les denúncies identifiquen un precedent legal per a aquest cas. El 1997, les autoritats espanyoles van presentar denúncies davant de la Comissió Europea després d’haver patit durant molts anys sabotatges per part d’agricultors francesos a les exportacions de fruites i verdures procedents d’Espanya a la Unió Europea. El Tribunal de Justícia de la UE va condemnar França per la passivitat de les seves autoritats davant de les accions dels agricultors i per incomplir el seu deure de garantir la lliure circulació de mercaderies.

Michael O'Leary, conseller delegat de Ryanair, ha comentat referent a això: “Els prestadors de serveis  de control de trànsit aeri (ATC) estan assolint el punt d’ebullició amb centenars de vols cancel·lats i retardats diàriament a causa de les vagues dels controladors de trànsit aeri o a l’escassetat de personal. A Grècia i Italia quan els controladors aeris convoquen una vaga, les aerolínies continuen sobrevolant normalment els espais aeris dels dos països. ¿Per què França no pot fer el mateix? Els prestadors de serveis de control de trànsit aeri, especialment a Alemanya i el Regne Unit, s’escuden en factors climàtics adversos i eufemismes tals com 'restriccions de capacitat’, quan la veritat és que els seus torns de treball no compten amb els controladors de trànsit aeri necessaris per cobrir el nombre de vols programats per operar". O'Leary a més agrega: "Aquestes disrupcions són inacceptables i fem una crida als governs de la UE i a la Comissió Europea perquè adopti mesures urgents i decisives, a fi d’assegurar que els prestadors de serveis d’ATC disposin de prou personal i que els sobrevols no es vegin afectats quan es produeixen vagues en l’àmbit nacional, tal com passa reiteradament a França.”

Johan Lundgren, conseller delegat d’EasyJet, ha dit: “Nosaltres respectem el dret de vaga i hem sostingut un diàleg constructiu amb la Unió Europea i el govern francès per abordar la situació de les vagues dels controladors de trànsit aeri. Desafortunadament, els nostres passatgers han experimentat escassos avenços fins al moment. Per aquesta raó, creiem que és necessari adoptar aquesta mesura, particularment ateses les constants vagues realitzades aquest any que ja totalitzen 29 dies en aquest 2018.

Per la seva part. József Váradi, conseller delegat de Wizz Air, ha comentat: “Les autoritats de control de trànsit aeri a França han fracassat en el seu rol de garantir la prestació d’un servei continu i adequat, la qual cosa ha provocat disrupcions massives en els plans de viatge de milers de passatgers a Europa. Abordar aquesta situació ha de ser una prioritat per a les autoritats Europees”.

Vols afectats

Segons Eurocontrol, fins al juny d’aquest any més de 16.000 vols van patir demores  a causa de les vagues dels controladors de trànsit aeri, les quals han afectat més de dos milions de passatgers. L’estiu passat, la Comissió Europea va assenyalar que des del 2005 s’han produït unes 357 vagues d’ATC a Europa, la qual cosa equival aproximadament a un mes a l’any de disrupcions del cel europeu.