clúster industrial

Vall del Ges, la vall del perfum

Mig centenar d'empreses del metall del nord d'Osona proveeixen de components de 'packaging' a la indústria de la cosmètica europea

Les companyies, que han optat per la col·laboració, van esquivar en conjunt els efectes de la crisi gràcies a l'especialització

zentauroepp42699925 28 3 2018  axilone metal empresa de sant pere de torell  que180331142656

zentauroepp42699925 28 3 2018 axilone metal empresa de sant pere de torell que180331142656 / Anna Mas Talens

3
Es llegeix en minuts
Carme Escales
Carme Escales

Periodista

ver +

Benvinguts a Alluminium Valley. Així és com van batejar ja fa 20 anys els empresaris del sector metal·lúrgic la vall del Ges, que avui és més coneguda com la vall del perfum o de la cosmètica, indústries a les quals proveeix. Les seves empreses, situades al nord de la comarca d’Osona, a Torelló, Sant Vicenç i Sant Pere de Torelló, concentren un terç dels treballadors locals.

El desenvolupament de la indústria tèxtil a la zona va impulsar l’activitat del metall, que avui és la més potent de la zona. Fusos i altres peces clau en la producció de filats, fibres i teles requerien alumini. Tant com el necessiten avui la perfumeria i la cosmètica per tancar els recipients dels seus productes. Així, el treball del metall a la vall del Ges no es va esfumar amb el tèxtil.

Els anys 80, firmes de productes de bellesa europees van començar a encarregar-los taps, matrius, motllos i utillatge per envasar els seus perfums i cremes. Avui, de la desena de grans empreses europees fabricants d’aquests components, quatre estan a pocs quilòmetres, a la vall del Ges. Axilone Metal n’és una. El 99% de la seva facturació, 36,5 milions i amb vista a arribar a 38,5 aquest any, prové d’encàrrecs del sector de perfumeria i cosmètica.

«Fem taps, collars, plaques i tota mena de components estètics per a packaging», declara David Gregorio, director general d’Axilone Metal. L’empresa té 242 treballadors, més alguns de temporals en determinats moments, i forma part d’un grup amb seu a França. «És un sector amb molt de creixement. El futur és prometedor. En moments de crisi es comporta molt bé. La clau de l’èxit ha sigut la nostra actitud de no deixar res per impossible i intentar coses noves constantment, i tot això sumat a l’esperit familiar i de servei», apunta.

Col·laboració entre empreses

Un altre dels avantatges del clúster és la col·laboració entre empreses. La proximitat, la seva cultura i tradició industrial i el reconeixement internacional han fet possible, entre altres factors, que la facturació del sector a la zona superés els 170 milions ja a principis d’aquesta dècada. Ho diu l’estudi La cadena de valor del sector de la cosmètica i perfumeria de la Vall del Ges, realitzat per les mateixes empreses, amb el Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura i les àrees econòmiques dels ajuntaments de Torelló i Sant Vicenç de Torelló. 

Moltor SCP, per la seva part, és una empresa familiar nascuda el 1966. Fa motllos i matrius i mecanitza «l’utillatge per treballar l’alumini», precisa Jaume Roura que, amb el seu cosí Lluís Roura, dirigeix aquest negoci que factura 400.000 euros. El 95% d’aquests guanys provenen de la cosmètica i la perfumeria, sector per al qual treballen des de fa 30 anys.

Notícies relacionades

AJFMaquinaria, de Sant Vicenç de Torelló, no va néixer tampoc lligada directament a la perfumeria i cosmètica, però ha crescut gràcies a ella. «En períodes amb una economia a la baixa, la gent compensa haver de renunciar a luxes d’alt valor, com la compra d’un cotxe o d’una casa, amb el capritx que sí que es poden permetre, més modest, d’adquirir una crema o un perfum», explica Joan Ferrer, responsable de producció d’AJFMaquinaria, que adapta tecnologia robòtica per a l’automatització de processos industrials. La seva facturació, que aquest any preveu que sigui de dos milions, prové en un 60% del negoci de la bellesa.

Comptar amb aquests clients ha permès «desenvolupar solucions molt específiques per a aquesta indústria». I ajuda tenir al costat  quatre referències del sector de l’alumini que sobresurten com a proveïdors europeus –Tesem, Covit, Ferval i Axilone–. Hi ha qui es refereix ja a la vall com a Cosmetic Valley, ja que firmes que treballen el plàstic o la fusta també són avui proveïdores de la perfumeria i la cosmètica. 

Temes:

Empreses