CONSUM

Els súpers es preparen per a la batalla de les compres 'on line'

Només el 2% de la facturació del sector del gran consum es fa per internet, encara que va a l'alça

L'aposta de Mercadona per la xarxa pot frenar l'auge de plataformes electròniques com Amazon

corte

corte

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El sector de la distribució es prepara per al que serà la seva següent gran batalla. Si fa dues dècades va ser l'aparició de grans superfícies, amb l'inici de la crisi la tornada a la compra a prop de casa i l'esclat dels 'hard discounts', i fa tres anys el mercat dels frescosfrescos, les grans cadenes del sector tenen molt clar que la pròxima guerra a lliurar serà la de la venda 'on line'. I més quan la líder del sector tradicional, Mercadona, prepara un  gran (re)desembarcament a la xarxa.

Internet ha revolucionat el consum. L'aparició de grans 'players' com Amazon ha comportat un canvi d'hàbits de milers de ciutadans. El que va començar amb una compra puntual des de l'ordinador s'ha convertit en una opció més d'adquisició estigui on estigui l'usuari, gràcies al mòbil. Amazon, a més, ha canviat les regles del joc amb entregues ultraràpides (poques hores a les grans ciutats o l'endemà a la Península), i ha sorgit competència específica en sectors com la informàtica (PC Components, 312 milions d'euros de facturació el 2017). A més, hi ha sectors, com les reserves d'hotel, on ja la majoria de les operacions es fan 'on line'.

Hàbits

A l'altre costat, l'alimentació és un dels sectors que menys pes té la compra 'on line'. Per costum, proximitat o tipus de productes, la gran majoria dels ciutadans segueixen preferint anar al supermercat, híper, mercat o botiga especialitzada a comprar els productes de gran consum.

Segons dades de Kantar Worldpanel, el 2013 al voltant de 2,6 milions de consumidors van comprar productes de gran consum (sense frescos) a internet a Espanya, amb una quota en valor del mercat de l'1%. El 2015 la quota era de l'1,3% (3,8 milions), i l'any passat va arribar aó l'1,9%, amb 4,7 milions de llars compradores 'on line'. Segons la mateixa font, aquestes llars dediquen, en mitjana, un 8% del seu pressupost a les compres 'on line', i per això encara realitzen el 92% en botigues físiques, cosa que demostra que “el consumidor no renuncia a la botiga física, que ha de reinventar-se i adaptar-se a l'omnicanalitat que ve”, segons va destacar Florencio García, director del sector 'retail' a Iberia de Kantar Worldpanel.

El creixement és lent, però continuat i en augment. Segons un estudi de Netrica i Adigital, el 21,7% dels internautes van visitar webs de supermercats en el quart trimestre del 2017, gairebé dos punts més que un any abans. A més, és una de les categories amb més conversió en comandes de les consultes dels internautes.

Més despesa

Les cadenes de supermercats tradicionals tenen presents aquestes dades, així com altres com que el tiquet mitjà per compra 'on line' és de 44 euros, per només 16 a les botigues físiques (segons Kantar). També, que els actors 'purs' del sector 'on line' (UlaboxDeliberryTudespensaAmazon amb Prime Now Prime Now -entregues ultraràpides- o Pantry -compres regulars-), s'han consolidat, i compten amb una quota de mercat del voltant del 20% en el gran consum 'on line'. Per tot això, saben que una de les pròximes batalles a lliurar serà la d'internet.

La majoria de cadenes ja té presència a la xarxa. El Corte Inglés, Carrefour, Dia, Condis, Alcampo, Caprabo Mercadona compten amb venda per internet, mentre que Bon Preu aposta per un model mixt (compra 'on line' però recollida en persona) i altres firmes com Lidl, Consum o Aldi no venen a la xarxa. De fet, la majoria de cadenes reconeixen que amb la botiga 'on line' es perden diners: no surt a compte afrontar-la amb la infraestructura habitual de les botigues físiques.

No obstant, el canvi de tendència dels consumidors obre un nou panorama en el sector. I el pas que està fent la líder del sector, Mercadona, pot marcar tendència. La companyia que presideix Juan Roig invertirà 20 milions d'euros en la seva nova botiga 'on line', amb magatzem propi i entrega ràpida. Segons la firma, a penes l'1% del total de les seves vendes procedeixen del canal d'internet en l'actualitat... però aquest 1% ja són uns 230 milions d'euros. La cadena amb més percentatge de vendes per internet és Caprabo, que segons la mateixa firma se situen “per sobre del 3%”. Altres empreses no donen dades al respecte.

Atents al mercat

Notícies relacionades

“El mercat creix, a poc a poc, però creix. L'experiència de compra en moltes de les webs no és òptima, i falten per resoldre qüestions com la venda de frescos. Però elue és clar és que va a l'alça, i si la compra de gran consum per internet arrenca com ha passat amb altres sectors amb Amazon, o estem presents i es fan bé les coses o perdrem el tren”, expliquen fonts d'una cadena de supermercats.

Les cadenes estan a l'expectativa de com evolucioni la compra 'on line' d'alimentació, però totes tenen presents que s'ha d'estar d'una forma i una altra. “L'important és pensar que la competència ja no som les cadenes de sempre, sinó tothom”, afirmen les mateixes fonts. De fet, el 56% dels compradors de les grans cadenes de gran consum van comprar almenys un producte (de qualsevol tipus a Amazon el 2017. Segons un Observatori de Random Strategy sobre 'e-commerce', els nous compradors d'alimentació 'on line' afirmen que triaran Amazon (23%) per omplir el seu rebost, per sobre d'actors tradicionals com Mercadona (20%) o Carrefour (19%). “Toca posar-se les piles i oferir una bona experiència”, resumeix la mateixa font.

Espanya, lluny dels líders en compres 'on line'

El comerç electrònic ha arrencat en els últims anys a Espanya, però això no implica que el país hagi escalat a les primeres posicions en percentatge de compradors per internet. De fet, Espanya se situa darrere de països europeus com el Regne Unit, Alemanya, Itàlia, Polònia, o França, i de gegants mundials com la Xina (la líder absoluta) o els Estats Units, segons dades de l'informe Total Retail 2017 elaborat per PwC.