11 jul 2020

Anar al contingut

L'àrea metropolitana es queda sense oferta de naus industrials

L'escassa disponibilitat és una evidència en un radi de 40 quilòmetres al voltant de Barcelona

El comerç electrònic ha acaparat el volum més gran d'espais logístics en els últims anys

Max Jiménez Botías

L'àrea metropolitana es queda sense oferta de naus industrials

RICARD FADRIQUE

Les naus industrials de qualitat als principals nuclis de Barcelona han extremat durant el 2017 la tendència a la baixa registrada en els últims anys. La falta d'oferta és una evidència en un radi de 40 quilòmetres al voltant de la capital catalana, cosa que afecta la primera i la segona corona metropolitana. Aquesta situació queda reflectida en un recent informe de l'Associació de Promotors  (APCE), elaborat juntament amb Forcadell, que posa de manifest que el bon moment que viu el sector industrial, gràcies al dinamisme de l'economia, ha donat origen a una falta d'oferta de naus industrials allà on la demanda és més gran.

Una de les raons principals que incideixen en la falta de disponibilitat s'ha de buscar en el gran desenvolupament experimentat pel comerç electrònic en els últims anys. L'auge de la venda on line ha donat origen a fenòmens de màrqueting com el Ciber Monday o el Black Friday, que comporten una infraestructura logística de proporcions gegantines. Les grans empreses del sector i les relacionades amb el transport de mercaderies han acaparat els espais disponibles a prop de les grans concentracions urbanes -principalment Barcelona- per instal·lar els seus centres de distribució. Amazon, el gegant de la venda on line, i FedEx, del transport urgent, són els últims inquilins que han aconseguit espais en terrenys del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB).

Grans operadors

Quan es va anunciar la inversió d'Amazon de 200 milions al centre logístic del Prat de Llobregat, els consultors del sector ja van dir que seria la punta de llança, perquè la companyia nord-americana sol desplegar al voltant d'aquests nuclis una multitud de satèl·lits que es complementen amb el principal. Així passarà amb les noves instal·lacions que s'estan construint en un solar del CZFB llogat a la promotora Goodman. FedEx va anunciar a principis del mes l'obertura d'un nou centre d'operacions terrestres a Barcelona. Està ubicat a la Zona Franca i donarà feina a 280 persones. Processarà enviaments nacionals i internacionals, i servirà de porta d'enllaç entre Barcelona i Europa. El terreny pertany a Cilsa, l'associació pública i privada que gestiona la zona d'activitats logístiques (ZAL) al Port de Barcelona.

Són els últims grans projectes relacionats amb el comerç electrònic als voltants de Barcelona. S'ajusten a l'estratègia d'última milla que desenvolupen aquestes companyies per estar a prop del client final que compra per internet i es tracta de grans projectes clau en mà que només poden oferir els organisme públics o mixtos, com els dos esmentats. "Els operadors privats tenim molt més complicat disposar dels espais necessaris a l'entorn més pròxim a Barcelona per atendre aquesta demanda", ha explicat Óscar Martín, delegat a Catalunya de Prologis, el primer operador logístic privat. Al marge d'aquests dos, altres grans operacions han hagut de buscar ubicacions menys pròximes a Barcelona. Destaca la contractació de 55.000 metres a la Bisbal del Penedès (Baix Penedès).

La taxa de desocupació és del 0,5%

"A Barcelona la demanda és molt elevada, però la falta d'espais a la primera i la segona corona, amb taxes de desocupació del 0,5% i l'1,6% respectivament, impedeix que la contractació es mantingui en els nivells rècord dels dos últims anys. Això ha provocat un repunt en les rendes prime durant la primera meitat del 2017, que continuarà durant els mesos vinents. La renda mitjana s'ha situat en els 6,75 euros per metre quadrat al mes", explica David Oliva, director de l'àrea logística de la consultora immobiliària CBRE.

De fet, l'increment de la demanda juntament amb la reducció de l'oferta disponible als principals nuclis de comunicació han fet que el sector de naus de lloguer s'hagi consolidat. No només al Barcelonès, també a les comarques adjacents han despuntat els creixements de les rendes que generen el lloguer d'aquests espais, destaca l'APCE.

Una caiguda de contractació del 40%

El mercat logístic català ha registrat un caiguda de l'activitat fins a finals del primer semestre del 2017 per la falta de disponibilitat de naus. Tots els informes dels operadors implicats en el sector immobiliari coincideixen. En el conjunt del territori la contractació ha baixat el 40%, fins als 237.000 metres quadrats. No obstant, en el segon trimestre del 2016 es va produir la contractació de la nau, clau en mà, d'Amazon al Prat de Llobregat, que disposa de 60.000 metres quadrats. Sense aquesta contractació la reducció hauria sigut del 23%, segons la consultora CBRE.