navilieres

Acciona ven Trasmediterránea a Naviliera Armas per 260,4 milions més deute

El preu final podria augmentar fins a en 16 milions d'euros addicionals en funció del benefici brut d'explotació

buque

buque

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Acciona ha acordat vendre la seva participació del 92,7% a Trasmediterránea per 260,4 milions al Grup Naviliera Armas, grup familiar amb seu a Las Palmas de Gran Canaria. L’acord inclou el repagament de deute de la naviliera amb altres societats del grup constructor i energètic per 127,3 milions.

El preu final podria augmentar fins en 16 milions addicionals en funció del benefici brut d’explotació futur del grup combinat, segons Acciona, que controla Trasmediterránea des del 2002. Tot això suposa valorar el 100% de la naviliera entre 419 i 435 milions d’euros, després que Acciona reflotés la naviliera al final d’un procés de reconversió que va durar dos anys. 

Aquesta operació respon al propòsit d’Acciona de concentrar el seu model de negoci en les seves línies d’infraestructures sostenibles, que inclou l’aigua (gestiona Aigües Ter Llobregat) i energies renovables. La companyia presidida per José Manuel Entrecanales és líder en el sector de les energies renovables.

Acciona ja va intentar vendre Trasmediterránea, que es va adjudicar fa 15 anys després d’un concurs del grup públic Sepi. L’intent més seriós de venda va tenir lloc el 2014, en el marc del programa de desinversions que el grup va posar llavors en marxa per esmorteir l’impacte de la reforma energètica aprovada en aquelles dates pel Govern del PP.

No obstant, la companyia va paralitzar un any després la venda davant la positiva situació i perspectives que va començar a mostrar i el canvi que el context econòmic va començar a presentar el 2015.

Ara, dos anys després, el grup controlat per la família Entrecanales es desprèn finalment de Trasmediterránea «en el moment més oportú de recuperació del sector del transport marítim, després d’un procés de millora de l’eficiència operativa de l’empresa i amb un comprador espanyol del sector que coneix bé el mercat i que reforçarà la posició competitiva de Trasmediterránea», segons la companyia.

SENSE SOLAPAMENT

La integració de Trasmediterránea amb Naviliera Armas donarà lloc a un operador amb mercats complementaris, sense solapaments i amb més flexibilitat per consolidar una posició de lideratge en un mercat tan competitiu com el transport marítim espanyol. La unió pot desembocar no solament en la primera naviliera espanyola, sinó en la més gran a nivell europeu. La transacció es completarà previsiblement el primer trimestre del 2018, amb l’aprovació prèvia per part de les autoritats espanyoles de competència.

Notícies relacionades

El president d’Acciona, José Manuel Entrecanales, considera que aquesta operació permet a la companyia «ajustar i reforçar» el seu model de negoci centrat en infraestructures sostenibles i energies netes, en línia amb les expectatives del mercat. Acciona és una de les companyies líder del sector d’energies renovables. Des de la seva adquisició per Acciona el 2002, Trasmediterránea s’ha consolidat com la principal naviliera espanyola i una de les principals d’Europa en el transport marítim de passatgers i càrrega.

La companyia opera a més serveis de logística, consignació de vaixells i handling de creuers, així com cinc terminals portuàries. Al llarg de l’any passat va transportar 2,5 milions de passatgers (2,3% més), 5,8 milions de metres lineals de càrrega (2,3 % més) i 576.000 vehicles (5,7 % més).