Multa rècord de Brussel·les a Google: 2.424 milions

La Comissió Europea imposa una sanció sense precedents al gegant informàtic per abús de posició dominant en les cerques per internet

La companyia es mostra en desacord amb la decisió i anuncia que apel·larà

  / AP / JOERG SARBAC

 
El gegant tecnològic Google va anunciar avui que considera apel·lar la decisió de la Comissió Europea (CE) .

/

3
Es llegeix en minuts
SILVIA MARTINEZ / BRUSSEL·LES

Multa sense precedents de la Comissió Europea a una multinacional per abús de posició dominant en el mercat de les recerques a internet. En aquest cas a la totpoderosa Google, una empresa que fa més d’un lustre que està en el radar de Brussel·les. Després de set anys d’investigació, la Direcció General de la Competència que lidera Margrethe Vestager ha decidit imposar una multa rècord a la companyia: 2.424,4 milions d’euros per afavorir el seu sistema de comparació de preus a internet (Google shopping) en detriment dels seus rivals.

«El que ha fet Google és il·legal segons les regles de la competència de la UE. Ha negat a altres companyies l’oportunitat d’innovar i competir segons els seus mèrits. I el més important, ha negat als consumidors europeus una verdadera elecció de serveis i els beneficis plens de la innovació», va advertir ahir Vestager, que va suggerir que qualsevol consumidor que se senti perjudicat pel comportament de Google pot recórrer als tribunals nacionals.

A partir d’ara l’empresa de Califòrnia té un termini màxim de 90 dies per posar fi a les seves pràctiques il·legals i complir amb el principi d’igualtat de tracte amb les seves rivals. És a dir, aplicar el mateix procés i mètode a l’hora de posicionar i mostrar els seus serveis de comparativa de preus i els de les empreses rivals. En cas d’incompliment, la firma podria ser objecte d’una nova sanció de fins al 5% del volum de negoci diari mundial d’Alphabet, la matriu de Google.

La multinacional va entrar en el negoci de comparació de preus el 2004 amb un producte anomenat Froodle, que va derivar el 2008 en el Google Product Search i el 2013 en Google Shopping. Un servei que permet comparar el preu de productes i preus a internet i trobar ofertes de minoristes en línia de tota mena, des de botiguers virtuals fins a plataformes com Amazon o eBay.

Brussel·les entén que Google aprofita la seva posició dominant en les recerques de caràcter general a internet –té el 90% de la quota de mercat en la majoria de la UE des del 2008– per promocionar el seu servei de comparació de preus. Col·loca sistemàticament en un lloc destacat Google Shopping i al mateix temps relega els serveis rivals. «Fins i tot el servei rival més ben situat apareix per terme mitjà només a la quarta pàgina de resultats de recerca de Google i altres fins i tot més avall», denuncia la Comissió sobre una estratègia iniciada a Alemanya i el Regne Unit el 2008 i que la companyia va estendre posteriorment a 13 països.

CONSEQÜÈNCIA

Als consumidors els apareix de forma molt més visible el comparador Google Shopping, mentre que el dels rivals és molt menor. Conseqüència: el resultat és que el 95% dels clics, segons Brussel·les, corresponen als deu resultats més ben situats, mentre que el primer resultat de la segona pàgina de resultats de recerca genèrica només rep al voltant de l’1%. Una diferència encara més acusada quan les recerques es porten a terme mitjançant dispositius mòbils. 

També s’han vist afectats els rivals perquè ha disminuït el seu trànsit significativament. La Comissió ha trobat proves de descensos sobtats en el trànsit de determinats rivals del 85% a Regne Unit i fins al 92% a Alemanya. Mentrestant, Google ha incrementat el seu 45 vegades al Regne Unit i 17 a Espanya.

Notícies relacionades

«Visibilitat i trànsit són dues cares de la mateixa moneda. Com més consumidors fan clic més diners fa Google», va apuntar Vestager. Els seus serveis han examinat 5,2 terabytes de resultats de recerques reals i 1.700 milions de recerques que suposarien en paper «460 milions de còpies del meu discurs», va al·legar.

La decisió de Brussel·les estava prevista i la resposta de Google no es va fer esperar. «Quan compres on line vols trobar els productes que estàs buscant de manera fàcil i ràpida i els anunciants, promocionar-los. Estem en desacord amb les conclusions anunciades. Revisarem amb la Comissió la decisió en detall i considerarem apel·lar i continuar exposant els nostres arguments», va declarar Kent Walker, vicepresident sènior de Google.