Als EUA, millor amb advocat

Bisila Bokoko, experta en negocis a la primera potència mundial, diu que desembarcar en aquell país requereix una estratègia de tres a cinc anys

cmp0381

cmp0381 / CARLOS MONTANYES

1
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fer el salt als EUA és gairebé imprescindible per a tota empresa amb vocació internacional, però cal fer-ho amb xarxa. En concret, amb un advocat del país, "com a mesura preventiva", davant la "burocràcia complicada" i el "poder dels 'lobbies", sense el qual, en determinats sectors, "no tens cap possibilitat". Són consells de Bisila Bokoko, una de les espanyoles més influents en el món dels negocis dels EUA.

Valenciana de pares equatoguineans, Bokoko va ser durant set anys (2005-2012) directora executiva de la Cambre de Comerç Espanyola als EUA i protagonitzarà aquest divendres un debat amb Aktham Habbaba, de la delegació territorial de l'Institut Espanyol de Comerç Exterior (Icex) en el marc de Cornellà Creació Fòrum. La seva recomanació, com a experta i actualment consultora establerta a Nova York, és tenir "una estratègia de tres a cinc anys, el què requereix un gran pulmó financer".

 afirma "En l'era de Trump cal diferenciar entre inversió i exportació. En el primer hi haurà pocs canvis"

I no és una qüestió que amb l'actual president dels EUA, Donald Trump, es prioritzi el proteccionisme més que amb Barack Obama perquè "fer negocis als EUA sempre ha sigut difícil si no estàs preparat". En tot cas, amb Trump "cal diferenciar entre inversió exportació". En inversió no es produiran grans canvis perquè la nova administració defensa rebaixar els impostos i, a més, "els americans adoren fer negocis amb els estrangers". En exportació, dependrà de la regulació, sobre la qual el nou president no ha ofert detalls.  

Notícies relacionades

Bokoko, que fa 17 anys que està als EUA, admet que les minutes dels advocats són molt cares als EUA, però "pot resultar molt més car acabar en plets en aquest país" per anar a pit descobert, adverteix. I és que a més "hi ha moltes Amèriques". Almenys, cinc: Florida, amb el seu major pes llatí; Texas, Califòrnia, la Costa Est i el 'midwest'. I cadascun amb la seva idiosincràsia, a la que cal adaptar-se per captar mercat.

Sobre els sectors amb major potencial d'inversió als EUA, Bokoko destaca la moda o l'agroalimentari, que té molt recorregut gràcies a la gastronomia, així com tot allò que té a veure amb la indústria digital, la biotecnologia, la nanotecnologia, la robòtica, perquè "als americans els interessa molt tot el que té a veure amb el talent i la innovació", la salut i els negocis vinculats amb l'envelliment i, fins i tot, l'art i la cultura. Una altra cosa és l'energia, un dels atractius en l'etapa d'Obama per la seva aposta per les renovables; i que, amb Trump, més partidari dels combustibles fòssils, afronta un horitzó incert.