CANVIS A LA INDÚSTRIA DE L'AUTOMÒBIL

El grup Peugeot Citroën compra Opel i es converteix en el número dos del sector a Europa

L'operació s'ha tancat per un import de 2.200 milions d'euros

abertran37566730 from l  chairperson and ceo of general motors company mary t170306104702

abertran37566730 from l chairperson and ceo of general motors company mary t170306104702 / ERIC FEFERBERG

2
Es llegeix en minuts

El grup automobilístic PSA Peugeot Citroën ha anunciat aquest dilluns la compra al nord-americà General Motors (GM) de la seva filial Opel / Vauxhall en una operació de 2.200 milions d'euros, que el convertirà en el número dos del sector de l'automòbil a Europa amb més de cinc milions de cotxes anuals, només darrere de Volkswagen.

La compra es desglossa en l'adquisició, per una part, d'Opel/Vauxhall per 1.300 milions d'euros, i per una altra de la filial financera de GM a Europa per 900 milions, ha precisat PSA en un comunicat.

El nou grup sumarà 13.000 llocs de treball a Espanya amb tres fàbriques a Saragossa, Vigo i Madrid. Fins ara, Saragossa s'ha beneficiat dels acords per desenvolupar i produir conjuntament alguns vehicles.

ANYS DE PÈRDUES

La negociació per comprar la branca de GM a Europa es produeix després d'un llarg període d'acumulació de pèrdues. El 2016, Opel (i la seva marca associada Vauxhall al Regne Unit) va registrar uns resultats negatius de 257 milions de dòlars (243 milions d'euros), xifra que suposa una millora respecte dels 813 milions de dòlars (759,8 milions d'euros) de pèrdues del 2015.

En canvi, PSA va obtenir un benefici de 2.150 milions d'euros el 2016, dada que representa el 79% més que un any abans. Això es va produir després que la firma fos rescatada el 2014 amb l'entrada en el capital del seu soci xinès Dongfeng, que va comprar un 14% de les accions per 750 milions d'euros en una ampliació de capital en què l'Estat francès va comprar una part idèntica i la família Peugeot va reduir la seva participació majoritària fins al 15%.

El president de PSA, Carlos Tavares, ha mantingut contactes amb la cancellera alemanya, Angela Merkel, i amb la primera ministra britànica, Theresa May, així com amb els sindicats d'Opel i Vauxhall als dos països.

Notícies relacionades

"Opel necessita ajuda i PSA n'hi vol donar", va assegurar el conseller delegat del grup PSA, Carlos Tavares, el 23 de febrer en la presentació de resultats de la firma. "Una companyia (Opel) que perd 1.000 milions de liquiditat cada any en els últims 10 anys és un gran problema". Per això, tant França, com Alemanya com Anglaterra estan d'acord que s'ha de trobar una solució per a Opel, va afirmar Tavares. "L'acord seria una bona solució", va afegir.

"Crec que el valor que pugui generar la compra prové del fet que Opel és una empresa alemanya, amb enginyeria alemanya, i el seu 'portfolio' de models està molt pròxim al nostre. Per tant, es poden generar sinergies", va dir.