EMPLEADA AMB HISTÒRIA

Les rebaixes, des del punt de vista del venedor

Una treballadora que afronta campanyes de rebaixes des de fa gairebé 20 anys analitza què significa aquesta data

getthumbsbyfilename

getthumbsbyfilename

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Per als consumidors, les rebaixes és el moment ideal per trobar productes més barats Però per als treballadors dels comerços, sobretot en el cas de la moda, implica una època d'augment de treball i exigència contínua perquè tot surti com ha de sortir.

Fátima Díaz fa 20 anys que treballa a El Corte Inglés, la majoria de la seva trajectòria en el departament de roba d'home del centre de plaça de Catalunya de Barcelona. S'ha enfrontat a desenes de rebaixes (dues campanyes a l'any), i ha vist com aquestes han canviat al llarg dels anys, com ho han fet els consumidors.

ESTAR AMB EL CLIENT

“Era una empresa que sempre m'havia cridat l'atenció”, explica l'empleada. Havia treballat “en el món dels draps” abans, i quan va entrar a El Corte Inglés va començar al departament de talles grans. “Em van passar al departament de senyores molt a desgrat meu. No perquè no m'agradés, sinó perquè no em veia preparada. Feia poc temps que hi era i volia conèixer-la millor. A més, el meu fort era estar amb el client, no la gestió”, explica.

Va tornar a vendre, i ja fa “entre 15 i 18 anys” que està amb el que denomina “els seus nois”, és a dir, al departament de vestits per a home. “Aquí és on vull estar i retirar-me, si pot ser amb un vestit a la mà, que no em faltin mai”, explica. “Estar amb el client és el meu fort, on em sento còmoda. M'agrada ajudar-lo en el que pugui, que quan surti d'aquí pensi que l'han atès bé i que va vestit fantàstic, que tornarà”, afegeix. Els consumidors, en aquests anys, s'han tornat “més exigents”, segons Díaz, perquè volen anar “més pràctics, amb més estil”, sense oblidar el preu, és clar.

Per Díaz, les rebaixes són “un dels moments de més estrès de l'any”, no només perquè el client és exigent, sinó perquè ells mateixos han de ser-ho. “Són molts dies de feina. Volem que tot funcioni, que estigui ben col·locat, que trobem les coses, que puguem atendre tots els clients. Som molt exigents perquè ens agrada el que fem”, assegura. A més, hi ha menys personal ara que fa uns anys.

Les rebaixes es planifiquen durant setmanes, en especial en la qüestió d'estoc, disposició, etcètera. El dia abans de l'inici (en aquest cas, el dia 5, ja que el 6 és festiu), quan tanquen les portes del centre gran part de la plantilla treballa fins a la matinada canviant “tots i cadascun dels articles”, amb els preus nous, perquè quan s'obrin les portes el dia de les rebaixes tot estigui a punt.

SEMPRE REBAIXES

Les rebaixes són època de ple fins a la bandera, però durant el Nadal ja s'ha notat un augment del consum. “En realitat, sembla que els rebaixes siguin sempre, perquè la botiga fa molts dies que està plena, i passa diverses vegades a l'any. Vas a buscar el producte a un client i et paren diverses persones preguntant. Vols multiplicar-te, però no pots”, assenyala.

Notícies relacionades

L'increment de presència de compradors té a veure, a més d'amb l'increment del consum, amb l'augment de l'activitat promocional de tot el sector, i sobretot en els últims anys en què les rebaixes han perdut força legal -sense una data d'inici-. “Hi ha promocions diverses vegades a l'anypromocions , de manera que si abans es canviaven preus dues vegades per rebaixes, ara es fa més sovint. A més, la gent ara et demana ‘rebaixes’ també quan no toca. Són com unes rebaixes cròniques”, explica.

Per Díaz, els que segueixen seran dies d'estrès però felicitat. “Jo vull acabar la meva carrera laboral amb ‘els meus nois’ i els meus vestits. És el que m'agrada, i només demano que el magatzem estigui tots els dies a primera hora ple i a última, buit. Però endreçat, si és possible”, sentencia.