La venda de vehicles usats més vells es dispara a Espanya

El sector constata l'alça inusual de les compres de cotxes i tot terrenys de més de 10 anys entre particulars i sense garantia

 

  / NURIA PUENTES

3
Es llegeix en minuts

Els mercats d’automòbils nous i d’ocasió acostumen a respondre com a vasos comunicants. La comprovació d’aquest principi general s’acaba de confirmar novament amb el final del pla PIVE. L’esgotament de les ajudes del Govern complementades per les marques i els concessionaris per incentivar la conversió en ferralla de cotxes vells i la seva substitució per un de nou ha disparat el mercat d’ocasió dels turismes de més antiguitat. 

Els automòbils de més de 10 anys han tingut una àmplia demanda en el mercat d’ocasió espanyol en els últims anys, com una alternativa barata durant la crisi per aconseguir un vehicle propi. Per un preu que podia anar de 500 euros a 1.000 o 2.000 euros, una família o un jove poden disposar d’un automòbil per utilitzarlo com a vehicle principal o com a segon cotxe per cobrir una necessitat de mobilitat. 

COTXES ‘LOW COST’

No obstant, una bona part d’aquests vehicles de més d’una dècada d’antiguitat han anat directament a les plantes de desballestament des del 2012, quan es va posar en marxa el primer pla PIVE. Però des de finals de juliol, quan es van esgotar els fons del PIVE sense perspectives a curt termini que hi hagi una nova pròrroga de les subvencions, el destí de les tartanes del mercat de l’automòbil ha canviat. Ara és més fàcil que tinguin una segona oportunitat i canviïn de propietari aprofitant que la demanda dels cotxes usats low cost segueix sent elevada.

Les vendes de vehicles d’ocasió van pujar a 130.966 unitats a l’agost, la qual cosa va suposar un increment del 15,2% respecte al mateix mes del 2015. Aquest fort augment s’explica principalment per l’èxit del mercat dels cotxes de més de 10 anys, que es van disparar el 23% i que van arribar a acaparar gairebé sis de cada 10 dels vehicles usats comercialitzats el mes passat, segons les dades de l’Associació Nacional de Comerciants de Vehicles (Ancove).

El final del pla PIVE també ha fet que molts concessionaris s’hagin quedat amb cotxes vells que els compradors d’un vehicle nou entreguen a canvi. Aquests cotxes que fins al juliol acaben en una planta de desballestament, ara es venen. Els concessionaris i els establiments especialitzats van augmentar un 30% les vendes d’automòbils de més de 10 anys a l’agost, segons l’Associació de Venedors Ganvam. 

Els punts oficials de venda intenten entrar en un territori dominat tradicionalment per les operacions portades a terme entre particulars, un canal que suposa el 66% de les compres de turismes de segona mà de més antiguitat. 

VENDES SENSE GARANTIA

L’increment de les vendes de cotxes vells tindrà conseqüències derivades en el parc automobilístic. La Federació de Concessionaris (Faconauto) ha avisat que repercutirà negativament en la «nefasta estadística» de l’edat mitjana del parc automobilístic, situada ara en 12 anys, segons va dir fa uns dies Jaume Roura, president de l’organització. L’edat mitjana dels cotxes de segona mà que es comercialitzen ara és de 10,6 anys, i augmentarà en els pròxims mesos.

Notícies relacionades

«Molts propietaris, en comptes de desballestar aquests cotxes, els mantenen en circulació, i això suposa un risc per a la seguretat viària», adverteix Elías Iglesias, president d’Ancove. A més a més, una bona part d’aquestes unitats més antigues, gairebé set de cada 10, són comercialitzades en el canal de venda de privats que en moltes ocasions amaga «falsos professionals que es fan passar per particulars per no haver de pagar impostos i furtar als compradors el dret a la garantia. 

L’increment experimentat al mes d’agost va contribuir que en els vuit primers mesos de l’any les vendes de vehicles d’ocasió hagi registrat un augment del 7,9% respecte al mateix període de l’exercici 2015, fins a 1,15 milions d’unitats.  

Temes:

Cotxes