EVOLUCIÓ DE L'ECONOMIA

L'exportació espanyola frena enmig de l'aturada de l'economia mundial

Les vendes a l'exterior aconsegueixen un nou rècord tot i que avancen menys, el 2,3%

El 'brexit', la crisi de països emergents i la debilitat europea porten mals auguris

 

  / ÁLVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts
ROSA MARÍA SÁNCHEZ / MADRID

Les exportacions espanyoles del primer semestre de l’any van créixer el 2,3% i van marcar un nou màxim històric de la sèrie (fins als 128.041 milions), que ha permès reduir un terç el dèficit comercial dels sis primers mesos, fins als 7.878,3 milions d’euros, segons les dades publicades ahir pel Ministeri d’Economia. Les importacions, per la seva part, van baixar el 0,5%, fins als 135.919,5 milions d’euros, amb l’ajuda dels preus energètics més baixos.

    El creixement registrat per l’exportació espanyola és el més elevat de les principals economies europees i del món (a Alemanya, 1,5%; a França, -1,2%; a la zona euro, -0,2%; als Estats Units, -6,5%). Aquesta «bona notícia», segons el secretari d’Estat de Comerç, Jaime García Legaz, s’ha produït en un difícil context de desacceleració econòmica mundial que al mateix temps que explica el fre en les vendes les situa a les portes d’una aturada més gran.

L'exportació de Catalunya creix el 2%

Les exportacions catalanes han arribat als 32.540 milions d’euros en el primer semestre del 2016, un 2% més que en el mateix període de l’any anterior, fet que equival a més a més al 25,4% del total de les vendes a l’exterior de tot Espanya. Les importacions, per la seva part, han crescut el 3,4%, i arriben fins als 39.116,7 milions d’euros. Els sectors que actuen com a tractors de les vendes a l’exterior de Catalunya són els productes químics (8.619,9 milions d’euros en el semestre) i els béns d’equip (6.170 milions d’euros).

El sector de l’automòbil, per la seva part, aporta unes vendes a l’exterior per valor de 5.301 milions d’euros, així com unes compres per un total de 6.278,2 milions d’euros. El seu elevat volum s’explica en bona part pel fet que el port de Barcelona actua com a porta d’entrada d’una bona part de les importacions del sector de l’automòbil per al conjunt del ­país.

    De moment, el creixement de les exportacions ha passat del 4,9% en el primer semestre del 2015 al 2,3% a la primera meitat del 2016. I de cara als pròxims mesos, l’escenari «no és excessivament optimista», segons García Legaz, que, no obstant, ha confiat en la fortalesa del sector exterior espanyol per afrontar el repte.

DIFÍCIL FUTUR

«Encara que en el primer semestre l’escenari no ha sigut l’ideal les dades han sigut raonablement positives gràcies al múscul exportador d’Espanya», ha valorat el secretari d’Estat. De cara al futur immediat «l’alentiment de l’economia europea i mundial no és una bona notícia per a l’economia espanyola i això impactarà sens dubte en la nostra exportació en els pròxims mesos».

    No servirà d’ajuda la depreciació de la lliura esterlina després del referèndum del brexit , amb uns efectes que encara no es reflecteixen en l’estadística del primer semestre (els britànics van votar la sortida de la Unió Europea a finals de juny).

    A la zona euro, per la seva part, la desacceleració de l’economia de França (principal client de l’exportació espanyola) també ha començat a frenar les vendes.

    La caiguda del preu del petroli i de les matèries primeres, a més, està perjudicant la salut de les economies emergents compradores de productes espanyols. En aquests països, la depreciació de les seves monedes està restant competitivitat a les vendes espanyoles. Aquestes (i altres) raons contribueixen a explicar la caiguda de les vendes espanyoles a països com Veneçuela (-44,7%), l’Argentina (-39,4%) o el Brasil (-23%). També han caigut les vendes a l’Aràbia Saudita (-28,3%) o Algèria (-7,3%), mentre que pugen amb força les del Marroc (18,1%) o la Xina (14,9%).

Notícies relacionades

    Per sectors les principals contribucions positives van ser les d’automòbils i motos (per les vendes més grans a Alemanya, Itàlia, Bèlgica, i el Regne Unit); material de transport per carretera (al Regne Unit, Itàlia, els Països Baixos i Bèlgica); confecció (a Itàlia, el Regne Unit, els Estats Units i la Xina) i components de l’automòbil (0,3 punts, al Marroc, França, Romania i Suècia).

    També han pujat amb força les vendes d’alimentació i de béns d’equip.