Les exportacions i la innovació, camins del sector de l'alimentació per créixer

L'estancament de la població obliga les empreses d'alimentació a llançar nous productes perquè el sector creixi

La fira Alimentaria 2016 ha obert avui les seves portes i celebra els seus 40 anys. / FERRAN SENDRA / VÍDEO: ANA C. BAIG

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

El sector del gran consum (que inclou l’alimentació i les begudes) està preocupat. Encara que l’economia està evolucionant a un ritme de creixement de més del 2%, la indústria del gran consum a penes creix i està gairebé estancada. El principal motiu és que no hi ha creixement de la població i, per tant, més gent per alimentar, cosa que asseguraria un increment de les vendes. Per contrarestar això, només hi ha dues opcions: exportar més i innovar.

«La crisi econòmica que hem passat no ha afectat el consum dels espanyols en volum, sinó en valor», va explicar César Valencoso, consultor director de Kantar Worldpanel, a la fira Alimentaria, que se celebra fins dijous a Barcelona. Perquè el sector superi la cirsi de consum, assegura, hi ha dos camins: o venen més quilos d’un producte (cosa difícil amb la població estancada) o més cars aquests mateixos quilos. I aquesta última opció implica innovació.

INNOVAR O ESTANCAR-SE

Les prediccions de la consultora apunten a un creixement pla en volum per als pròxims anys, i per això només les empreses que llancin nous productes i remoguin el mercat tindran èxit. «Un exemple són els iogurts. Si no hi hagués hagut innovació en aquest sector, és a dir, si només es pogués comprar la varietat natural del iogurt, el mercat seria un 40% més petit», va apuntar. Passaria el mateix amb les sopes (mercat un 68% més petit), el cafè (53%) o el pa de motllo (20%).

«És el moment ideal per innovar. El consumidor està canviant la percepció. Creix el nombre de persones que creuen que la situació millorarà i que no els importa pagar una mica més per la qualitat, mentre baixa el nombre de persones amb dificultats per arribar a final de mes», va afegir. No obstant, les empreses no semblen estar disposades a innovar: «Espanya és dels països que menys innova d’Europa».

L’any passat va augmentar el nombre d’innovacions en el mercat del gran consum a Espanya fins a 118 (9% més). No obstant, aquesta xifra és la segona més baixa dels anys de crisi, i està lluny de les a prop de 150 novetats del 2010-2011. Les grans marques són les que més innoven, amb el 86,4% dels llançaments, però la marca blanca ha guanyat protagonisme en els llançaments en els últims dos anys.

Però no totes les innovacions triomfen. De fet, la ràtio d’èxit mitjana dels llançaments de nous productes és només del 20% (és a dir, només dos de cada 10 productes continuen mesos després als lineals). El principal motiu és que la majoria són simples variacions de productes, i només el 2% són genuïns. En aquest últim cas, la ràtio de supervivència/èxit arriba al 73%, sempre segons Kantar Worldpanel.

EXTERIOR

Notícies relacionades

L’altra via de creixement és l’exportació. La indústria d’alimentació i begudes es va consolidar el 2015 com el primer sector en facturació a Espanya (va ingressar més de 93.000 milions d’euros, entre el 3% i el 5 % més), gràcies en part a les exportacions, que van avançar un 6%, fins als 26.000 milions.  «Ja exportem el 25% del que produïm i l’objectiu és vendre fora el 40% a l’horitzó del 2020», va afirmar el director general de la Federació Espanyola d’Indústria de l’Alimentació i Begudes (FIAB), Mauricio García de Quevedo, durant la fira.

La Unió Europea és el principal destí (70%), però la indústria «posa l’èmfasi en mercats prioritaris com els Estats Units, la Xina, el Sud-est Asiàtic, Hong Kong, Llatinoamèrica, el Regne Unit i el Japó, entre altres», va precisar García. Els sectors exportadors més importants són la indústria càrnia, que representa el 22%, seguida de la de begudes (10,8%) i alimentació animal (9,7%).