La factura del telèfon i internet s'encareix tres euros

Vodafone, Orange i Telefónica han afegit megues i minuts de trucades però han apujat els preus de les tarifes

Les organitzacions de consumidors denuncien l'augment i que els usuaris amb permanència han de seguir pagant el mateix

 

  / DANNY CAMINAL

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Durant molts anys, la competència en el món de les telecomunicacions va provocar una caiguda gairebé ininterrompuda dels preus de serveis com internet a casa, les trucades de mòbil o el consum de dades. No obstant, aquest descens dels preus va comportar un deteriorament dels comptes de les empreses del sector, que fa dos anys que van avisant que el mercat, amb aquests preus, és insostenible. Per assegurar la inversió i la correcta prestació de serveis -segons les operadores de 'telecos'-, ara les firmes porten a terme pujades de tarifes a canvi, això sí, de més serveis.

L'última que ha anunciat una “renovació de plans de preus” ha sigut Vodafone. Els seus nous i vells clients hauran d'abonar entre dos i tres euros més a partir del 18 d'abril, quan entrin en vigor els nous plans. La companyia, a canvi, ha dotat de més prestacions els plans oferts, i hi ha sumat serveis com el 'roaming' inclòs en tots els plans de contracte, un augment de les dades de descàrrega d'entre 500 MB i 1 GB i Vodafone TV 'on line' (canals de televisió de TDT al mòbil). En l'oferta convergent (internet a casa, mòbil i telèfon), també s'inclouen les trucades gratis entre membres de tota la família. “El valor que s'ofereix als clients amb aquests nous serveis és entre quatre i cinc vegades superior a l'ajust mitjà dels plans de preus”, va justificar la companyia. Però encara que es produeixi una millora dels serveis, també hi ha una pujada de preus.

Repunten els ingressos del sector

La millora dels ingressos ha sigut provocada també per un augment dels preus en telefonia mòbil. L'índex de preus, considerat des del tercer trimestre del 2011, presentava caigudes durant tota la sèrie. No obstant, el tercer trimestre del 2015 aquest índex va repuntar 0,9 punts, fins a 31,6 punts, o el que és el mateix: primera pujada dels preus dels últims anys.

Vodafone ha sigut l'última però no l'única. L'augment de preus de l'operador vermell se suma al de Telefónica, que el 5 de febrer va aplicar un augment també de tres euros en les tarifes dels seus plans convergents (Fusió). A canvi, l'empresa va augmentar la velocitat de pujada dels plans de fibra per fer-la simètrica (és a dir, igual velocitat de pujada i baixada), i va augmentar en 1 GB les dades de descàrrega totals de les tarifes contractades (els que tenien 1 GB, van passar a tenir 2 GB).

Orange no va ser menys: al març han entrat en vigor els nous preus de la tarifa Canguro, la que agrupa els serveis d'internet a casa, mòbil, dades i fix. La pujada també va ser de tres euros i, a canvi, també va oferir una millora de les prestacions de la seva oferta: les connexions de fibra de 30 MB van passar a 50 MB, amb un augment dels minuts de trucades gratis en la tarifa Ahorro (de 150 a 200 minuts), també hi va haver un augment de les dades de descàrrega d'entre 500 MB i 1 GB.

CANVI DE CONDICIONS

D'aquesta manera, les tres grans operadores han aplicat un augment de les tarifes als seus usuaris a canvi de millores en els serveis “sense donar als usuaris la possibilitat de mantenir les condicions contractades”, ha denunciat l'organització de consumidors Facua. Aquest és un dels motius de queixa dels usuaris: van firmar uns contractes per unes tarifes que, unilateralment, els operadors han decidit canviar.

Facua ha denunciat aquestes pujades de preus (l'última la de Vodafone) a les autoritats de competència, així com “la il·legalitat que els usuaris amb compromisos de permanència vigents pateixin increments en els preus, ja que aquests s'han de mantenir fins a la finalització del període establert en els contractes, que vinculen les dues parts”. L'organització ha recordat a més que el client té el dret a donar-se de baixa si no està d'acord amb els nous preus encara que tingui un contracte de permanència firmat (en el cas que tingui un terminal per pagar sí que haurà d'abonar el que li falti).

Notícies relacionades

Fonts del sector asseguren que els preus de les telecomunicacions “van tocar fons” en plena crisi, i que les companyies de 'telecos' van ajustar molt els preus tot i que altres serveis bàsics pujaven. A més, han hagut de fer inversions (desplegament de la fibra òptica, adquisició de drets per als seus canals de televisió). Per últim, també han de pair la compra d'empreses: Orange va adquirir Jazztel, i Vodafone va comprar Ono.

No obstant, a ulls de les organitzacions de consumidors, la pujada no està justificada i deixa un preocupant panorama: les tarifes dels tres operadors cada vegada s'assemblen més, amb a penes diferències entre els serveis que ofereixen i els preus.