FINANCES

Les empreses tecnològiques busquen conquistar el sector bancari

Apple, Samsung i Google 'se salten' els bancs i permeten pagar des dels terminals mòbils

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Les empreses tecnològiques dominen el rànquing de les marques més valuoses i de més capitalització borsària. Però lluny de conformar-se amb el seu lucratiu sector, fan passos per conquistar altres indústries. D’aquí uns anys serà el cas de l’automoció, amb el cotxe sense conductor de Google (o el probable intent d’Apple), però actualment ja ho és el de la banca, en què les tecnològiques aprofiten la seva popularitat per tractar de conquistar el mercat dels pagaments. És clar, elles s’emporten una comissió.

És molt més probable portar el mòbil a la butxaca que una targeta de crèdit o diners en efectiu. ¿Per què no pagar amb el mòbil? La pregunta és lògica, i la tecnologia ha trencat les barreres que impedien fer servir el mòbil per pagar ràpid: ja no cal obrir una web, introduir un nom d’usuari i una contrasenya; prémer acceptar tres vegades. Ara només cal acostar-lo al datàfon i al cap d’uns segons la compra està pagada, sense complicacions, fins i tot sense necessitat d’introduir cap contrasenya per a compres de menys de 20 euros.

Rapidesa i seguretat

La banca va detectar aquesta tendència fa temps, però els mòbils els fabriquen altres companyies, i aquestes s’han llançat a conquistar el seu sector. Així, gegants com Apple, Samsung o Google han proposat solucions de pagament. Apple, per exemple, va llançar als EUA Apple Pay (aquest any arribarà a Espanya), la seva solució per a pagaments ràpids. És una cartera digital on l’usuari registra la seva targeta de crèdit, i aquesta emmagatzema la informació de manera segura. Quan un usuari compri un producte a la botiga física, al pagar ja no haurà de treure la cartera, sinó acostar el mòbil al terminal TPV (Apple Pay genera un número de targeta aleatori per fer el pagament més segur). ¿Què s’emporta Apple? Fonts del sector indiquen que la comissió és d’entre el 0,10% i el 0,15% de la transacció.

Apple no és l’única que ha fet passos en aquest sentit. Android ha activat als Estats Units Android Pay, mentre que Samsung ha llançat a Corea del Sud i als EUA Samsung Pay (que també es preveu que arribi a Espanya aquest any). De fet, la tecnologia de Samsung no necessita ni que el terminal sigui NFC (sense contacte), ja que la tecnologia desenvolupada crea un camp magnètic virtual com el de la banda magnètica d’una targeta, i per tant es pot fer servir en gairebé qualsevol datàfon del món.

Pagar amb el mòbil és el primer pas, però en el futur podrien venir molts altres serveis, com ara dipòsits o assegurances. A la Xina, el grup Alibaba ha llançat el seu propi banc on line, i ja ofereix dipòsits d’un màxim de 28.000 euros i préstecs de 900.000. A més, acaba de firmar un pacte amb 25 bancs i entitats financeres per oferir serveis de crèdit a pimes amb projectes innovadors relacionats amb el comerç transfronterer amb la Xina.

Notícies relacionades

Altres empreses competeixen amb serveis de transferència, com ara Paypal; intercanvi de divises, com Kantox; pagaments internacionals, com Peertransfer; pagaments ajornats, com Pagamastarde, o crèdits a l’instant a curt termini, com Quebueno. I això sense esmentar l’èxit de la moneda virtual Bitcoin. 

«Les institucions financeres han de prestar atenció als processos de desintermediació que faciliten l’aparició de nous actors en el mercat, sobretot en l’àrea de mitjans de pagament. Aquests competidors aprofiten les seves plataformes tecnològiques per oferir serveis flexibles i adaptats a les necessitats dels clients», diu un informe de PwC sobre el sector financer, que afegeix: «Les entitats hauran d’estar preparades per reaccionar, bé mitjançant acords amb els nous competidors, bé a través d’adquisicions o de la creació de filials tecnològiques». H