ESCÀNDOL EN L'AUTOMÒBIL

Pomes podrides

El president de VW Amèrica culpa uns pocs enginyers del frau Diversos congressistes exigeixen responsabilitats penals

Investigació 8 El president de Volkswagen als EUA, Michael Horn, a la Cambra de Representants.

Investigació 8 El president de Volkswagen als EUA, Michael Horn, a la Cambra de Representants. / EFE / JIM LO SCALZO

2
Es llegeix en minuts
RICARDO MIR DE FRANCIA
WASHINGTON

Enuig, decepció, incredulitat. Els congressistes que ahir van interrogar el president de Volskwagen als Estats Units no en van tenir prou amb les disculpes pronunciades per Michael Horn davant l'escàndol generat pels dispositius informàtics instal·lats a consciència en diversos models dièsel per ocultar les emissions contaminants. Com ja van fer al seu dia alguns bancs investigats pel seu paper en la crisi financera, Horn va atribuir la responsabilitat del que ha passat a unes quantes pomes podrides que van actuar d'amagat de la direcció. «¿De veritat s'ho creu?», li va preguntar un congressista. «Estic d'acord que és difícil de creure», va respondre.

Horn va declarar que ni el consell d'administració ni els gestors de l'empresa en sabien res i que la responsabilitat del frau és probablement d'«un parell d'enginyers informàtics». Fins al moment, va puntualitzar, tres treballadors han sigut suspesos. «Segons la meva manera d'entendre-ho, no va ser una decisió corporativa, sinó una cosa que van fer uns individus», va afirmar davant el subcomitè d'Energia i Comerç de la Cambra de Representants dels Estats Units.

Horn va confessar que des del maig del 2014, quan la universitat de Virgínia Occidental va publicar el seu informe, sabia que hi havia un problema amb les emissions, però no en va saber els motius reals fins dies abans que les agències mediambientals dels EUA (EPA) i Califòrnia (CARB) citessin al setembre els directius de la companyia per informar-los del frau que havien descobert. «No pensava que una cosa així fos possible al grup Volkswagen», va dir el president i conseller delegat de VW Amèrica després de demanar públicament disculpes. «Hem trencat la confiança dels nostres clients, concessionaris i empleats, així com del públic i els reguladors».

Notícies relacionades

Els congressistes no li van donar treva i van exigir responsabilitats penals al marge de les multes que pugui afrontar l'empresa després que Horn reconegués que l'engany havia sigut «intencionat»«Algú haurà d'anar a la presó», li va deixar anar el demòcrata Frank Pallone. «No hi ha cap més manera d'acabar amb aquesta cultura de la negligència». El seu col·lega republicà, Joe Barton, va condemnar la «immoralitat d'una decisió corporativa per burlar el límit d'emissions».

El veterà directiu va anunciar que s'ha frenat l'homologació de tots els vehicles Volkswagen per al 2016 als EUA. I va dir que la reparació del mig milió de cotxes que inclouen el software enganyós podria trigar entre un i dos anys, encara que l'EPA ha anunciat que és legal i segur conduir-los.