CONVULSIÓ AL PRIMER FABRICANT D'AUTOMÒBILS
Creix la pressió a VW per salvar la inversió a Seat
El grup centrarà les retallades en el segment de superluxe i la maquinària
Administració, sindicats i experts veuen decisius els plans per a Martorell

Cotxes de Seat al port de Barcelona abans de serembarcats amb destí a Itàlia. /
La preocupació per les seqüeles que pot causar a Espanya l'escàndol de Volkswagen s'ha disparat. En el vintè dia de la crisi del grup alemany per haver trucat els motors dels seus cotxes, la direcció de Volkswagen va veure com augmentava la pressió per salvar dels plans de retallada les inversions previstes a Espanya, que sumen 4.200 milions fins al 2019.
El Govern central, els executius autonòmics de Catalunya i Navarra, els sindicats i els experts van unir les seves veus, encara que es van intercanviar alguns retrets, per defensar que les inversions planificades a Seat són estratègiques perquè la marca espanyola completi el camí cap als beneficis.
El president del comitè d'empresa de Seat i dirigent d'UGT, Matías Carnero, va fer una crida, que va tenir resultat, a fer pinya en un front comú per reclamar a la nova cúpula de la multinacional alemanya que mantingui l'aposta per la filial espanyola en un moment en què tenia a l'abast revertir les àmplies pèrdues i començar a ser rendible.
NOUS MERCATS / Però per aconseguir aquest objectiu, Seat confiava a llançar al mercat en els pròxims cinc anys fins a tres tot camins i la nova generació de l'Ibiza. Aquests models estan cridats a convertir-se en la clau per aconseguir una «rendibilitat sostenible», segons va dir l'anterior president de Seat, al permetre a la marca entrar amb força en el segment de mercat dels SUV i, al mateix temps, obrir-li la porta als mercats emergents.
Després de l'anunci del president de Volkswagen, Matthias Müller, que cancel·laran o endarreriran les inversions que no siguin essencials, es van coneixent amb comptagotes alguns detalls de per on aplicarà la tisora el consorci en unes inversions globals al grup fins al 2019 de 85.600 milions d'euros. Müller va donar algunes pistes a l'assegurar que el consorci podria haver de reduir la seva dimensió i disminuir la seva centralització, i que cada marca i cada model seran analitzats per comprovar la seva contribució a l'empresa, encara que va qualificar d'«evolució» i no de «revolució» els canvis que s'implantaran per fer front a la pitjor crisi de Volkswagen en tota la seva història.

Les retallades se centraran a posposar inversions en maquinària i infraestructures, així com en alguns dels capritxos del fins fa uns mesos patriarca del grup, Ferdinand Piëch, en el segment del superluxe, com la ruïnosa berlina Phaeton i la marca Bugatti, i l'impuls que va donar l'anterior president, Martin Winterkorn, al patrocini dels clubs de futbol del Bayern Munic i del Wolfsburg.
La direcció de la fàbrica de Volkswagen de Navarra va confirmar al comitè que es mantindran les inversions del pla de 900 milions relacionades amb el futur nou Polo i un derivat d'aquest model, però no les que «no estiguin lligades al producte». El dirigent del comitè de Seat va admetre que «totes les marques del grup» hauran d'afrontar segurament les conseqüències del pla de reducció de costos, encara que s'haurà de veure «en quin grau» afecta Seat.
Notícies relacionadesFÀBRIQUES EN PERILL / El director de l'àrea d'indústria de BDO Abogados, Miguel Pelayo, va advertir que «en una crisi com aquesta els germans pobres del sud poden patir més les conseqüències» del pla de retallada, en referència a les marques i les fàbriques que estan fora d'Alemanya. Al seu parer, les fàbriques de dimensió més reduïda, com les de Volkswagen a Portugal i Bèlgica, poden ser «les més exposades al risc de perdre models o producció». A Marto-rell, el fet de produir l'Audi Q3 i els plans de fabricar l'A1 enforteixen la seva competitivitat, encara que adverteix de la temptació que pot tenir el grup de repatriar models a Alemanya. «Tot dependrà -va afegir- de com vagin les vendes».
El ministre d'Indústria, José Ma-nuel Soria, va reconèixer que el Govern està a l'espera de la confirmació de Volkswagen de les inversions a Espanya, encara que va rebre dures crítiques dels sindicats al considerar que el Govern hauria de mullar-se més en la defensa de les fàbriques del grup. Per la Generalitat, està fora de dubte que la inversió a Seat és «estratègica», i espera que no es vegi afectada. El Govern català va engegar la posada en marxa del nou centre de formació de l'automòbil de Martorell com «una mostra de suport al sector».
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- BANCA El Santander ofereix 2.700 milions al Sabadell per aconseguir TSB, segons Reuters
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»
- Catalunya es recolza en la seva gastronomia per a la campanya turística del 2025, la primera més dirigida a locals que a estrangers
- Tribunals El comissari Sallent reconeix a la jutge que els Mossos no van contemplar que Puigemont fugís després de l’acte de l’Arc de Triomf
- Negociació El PSOE i Junts miren de salvar la legislatura de Sánchez en una nova trobada a Suïssa