HISTÒRIES MÍNIMES
Consultors a mida
Després de la banca segueix havent-hi vida. I aquests dos exexecutius del sector financer ho saben. L'empresa que gestionen complirà aquest any el primer exercici complet. El seu producte és definir l'estratègia de les pimes
Upgrade2b parteix de l'experiència de dos exexecutius bancaris per orientar empreses

Consultors a mida_MEDIA_1 /
Tota una vida professional dedicada a atendre les necessitats financeres de les petites i mitjanes empreses des del taulell de la banca aporta una gran experiència sobre si aquestes empreses enfoquen adequadament les seves estratègies. Quan s'equivoquen i quan l'encerten en la seva aplicació. Josep Saltó i Josep Bermúdez van crear Upgrade2b, una consultora per a pimes el 2013, després d'acollir-se a les baixes incentivades que va aplicar CatalunyaCaixa (CX) dins del pla de reestructuració imposat per Brussel·les perquè l'entitat rebés ajudes públiques.
«Vam decidir canviar un projecte que ens semblava ja acabat per donar vida a aquesta empresa que es basa en els coneixements que hem pogut acumular durant molts anys», comenta Saltó. En el seu cas, havia desenvolupat una carrera de 24 anys dins de la xarxa comercial de banca privada d'empresa i particulars de l'entitat financera. En els últims 12 anys va tenir el càrrec de director d'oficina i en els últims cinc, el de director de zona. Per la seva part, Bermúdez, especialitzat en banca d'empreses, va formar part de l'equip que va crear la divisió de banca d'empreses de CX. Hi va estar 10 anys.
«Aquesta experiència ens va servir. Veus la realitat de les pimes. En gran part tenen una problemàtica molt similar: no sempre la gerència té la capacitat de controlar l'estratègia de totes les àrees del negoci», comenta Bermúdez.
Amb estructures aprimades com a conseqüència de la crisi, als gerents de les companyies els pot costar a vegades centrar-se en les estratègies mentre estan absorbits pel dia a dia. Amb freqüència tampoc tenen un equip professional que pugui concentrar-se en aquests aspectes que són igual de bàsics que vendre el producte. Aquesta circumstància impregna el leit-motiv d'aquesta iniciativa que va néixer a principis del 2014. Des d'aquell moment fins que va arribar al mercat va passar un temps: una primera fase fins a l'estiu del 2014, en què es va definir el model de negoci. «I vam sondejar la possible clientela per conèixer la seva aplicabilitat», explica Saltó. Al setembre l'empresa ja va tenir les primeres entrades de clients i projectes. Ara és quan comença a notar certa velocitat.
En cada projecte, Upgrade2b aterra en la companyia per analitzar el sector en què treballa, l'estructura que té l'empresa i cap on vol evolucionar, si ho sap. «A partir d'aquí, fem el diagnòstic de la firma en tres àrea fonamentals: la financera, el negoci -l'activitat comercial- i els recursos humans», descriu Bermúdez. El resultat del diagnòstic és definir quines són les àrees de millora, i basant-se en unes pautes, definides conjuntament amb els directius, «comencem a treballar per aplicar les millores possibles», descriu Saltó d'aquesta forma la relació que s'estableix amb el client.
Notícies relacionadesNo és gaire diferent del treball que realitza la firma del de qualsevol gran consultora del mercat. La diferència és que els interlocutors dels clients «sempre som els dos socis», afegeix. Per a una empresa que cotitza en borsa pot ser que això no tingui molt valor, però per a una pime és diferent. «El concepte en què encaixem és el de la boutique. Fem un vestit a mida de la necessitat de cada client». L'estructura de la consultora és petita, cosa que li permet ser competitiva en preus. A més, «ens complementem amb equips d'experts en àrees en què nosaltres no ho som quan el client requereix un servei més integral», destaca Bermúdez, que suma al valor afegit de la consultora que parla un llenguatge molt més comprensible per al petit empresari que el de les grans.
La firma ha definit el seu propi pla estratègic amb l'horitzó del 2016. El primer pilar és aconseguir una base de clients que li permeti un nivell acceptable de creixement en facturació i de plantilla. Es proposa arribar a finals de l'any que ve amb 250.000 euros d'ingressos i una estructura de sis treballadors. El punt d'equilibri -neutralitat entre despeses i ingressos- ja l'ha aconseguit. «Aquest anys arribarem als 90.000 euros», avança Saltó. «Ens anirà bé si als clients els va bé: part dels nostres ingressos estan lligats a l'èxit de la nostra relació. Si ells facturen més, nosaltres també».
- La situació blaugrana Sense llicència i sense marge
- Permís denegat Israel impedeix l’entrada a Collboni en el seu primer viatge oficial al Pròxim Orient
- L’EVOLUCIÓ DEL JOVE Lamine Yamal, versió 3.0: el joc de l'estrella entra en una altra dimensió
- Alt Empordà Un ajuntament català suspèn un rodatge a un cineasta tarragoní acusat d’agressió sexual a una menor
- El gall de la plaça d’Espanya
- L’inici de la ronda espanyola La Vuelta reafirma la internacionalització del ciclisme
- L’inici de la ronda espanyola El ciclisme i les banderes
- Polèmica presència de l’equip d’Israel
- L’inici de la ronda espanyola Jordi Masquef, alcalde de Figueres: "La Vuelta va més enllà de la marca Espanya"
- Crisi migratòria Bolaños avisa a Prohens que ha de complir la llei i acollir menors