NADALIA

Les grans firmes, les que més retallen

Josep M. Miejimolle, gerent de Nadalia, amb alguns dels lots que distribueix.

Josep M. Miejimolle, gerent de Nadalia, amb alguns dels lots que distribueix. / JOAN REVILLAS

2
Es llegeix en minuts
S. G. / BARCELONA

Josep Maria Miejimolle, gerent de Nadalia (amb seu a Bellvei), fa dècades que elabora i distribueix lots i paneres de Nadal. Pot explicar com va ser la millor època del sector, abans del 2007, i com va viure la gran clatellada del 2008 i dels anys posteriors. «Baixàvem entre un 20% i un 30% anual», recorda. Després de tant de temps, ha arribat a establir una relació d'amistat amb alguns dels seus clients -empreses de Barcelona i Tarragona-, i per aquest motiu quan alguna companyia li explicava que aquell any no li encarregarien lots se sentia doblement trist. «Jo li entregava el catàleg igualment, si no podia aquell any, potser sí que ho faria el següent», explica.

Però aquest 2014 les coses comencen a canviar, opina Miejimolle. Hi ha clients que estan tornant, després d'anys sense fer comandes, i la facturació repuntarà el 5%. És un augment molt tímid, que no compensa ni de lluny el terreny perdut durant la crisi, però que és suficient perquè el director de Nadalia estigui satisfet. «Hem passat una mala època, però ara som optimistes. L'any que ve podem créixer bastant més», apunta. Això sí, no creu que es torni als nivells del 2006.

Nadalia té uns 700 clients. És un negoci estacional dins de la companyia de distribució de begudes i alimentació Vending Penedès. La campanya de lots de Nadal comença entre el setembre i l'octubre, amb el repartiment del catàleg de lots i paneres pels polígons industrials. Al desembre es concentra el gruix de la feina, fins pocs dies abans del 25 de desembre. L'activitat segueix al gener i el febrer, amb els últims cobraments i analitzant la campanya (dades de nous clients, etcètera).

Notícies relacionades

El descens de les vendes s'ha produït principalment pel tancament d'empreses a conseqüència de la crisi, però també perquè les companyies que segueixen vives han retallat costos. Algunes han reduït el preu mitjà del lot (normalment oscil·la entre 40 i 45 euros per als assalariats, i el dels executius és més car) i unes altres simplement l'han suprimit.

Les principals retallades han provingut de les grans companyies, assegura Miejimolle. «Les pimes tenen un tracte més personal amb el treballador, el petit empresari també ha rebaixat salaris, però vol agrair amb un detall els seus empleats que segueixin acompanyant-lo», afirma. Per a les grans empreses, en canvi, el pressupost per a paneres és més elevat i, a més, resulta més complicat seguir enviant regals a una plantilla a la qual han aplicat, per exemple, un expedient de reducció d'ocupació (ERO) o, en el cas de les institucions públiques, li han suspès la paga extra.