LA REESTRUCTURACIÓ DEL SISTEMA FINANCER ESPANYOL
Les pèrdues pel rescat bancari ja es disparen a 42.852 milions
El FROB i el FGD han vist evaporar-se 34.042 milions i cobriran números vermells de 8.622 milions
Les ajudes a Catalunya Caixa es perden perquè el que ingressarà és similar als nous suports oficials
Protesta d’empleats de banca pels acomiadaments en el sector. /
Amesura que va avançant el procés de privatització de bancs nacionalitzats, l'objectiu declarat del Govern de recuperar la majoria de les ajudes a la banca sembla anar convertint-se en una quimera. Després de la receentment pactada venda de Catalunya Banc al BBVA, els contribuents i els estalviadors ja han perdut 34.042 milions dels 61.495 milions injectats com a capital en entitats amb problemes, als quals se sumen els 8.810 milions que ara com ara s'estima que hauran de cobrir com a pèrdues futures en moltes d'aquestes entitats perquè altres bancs acceptessin comprar-les.
L'entitat catalana és per ara la que ha deixat un forat més gran a les arques públiques, i probablement ho seguirà sent al final. Era previsible ja que va ser la que més capital va rebre en relació amb els seus actius mesurats segons el seu risc (49%, enfront del 34% del Banco de Valencia, el 33% de NovaGalicia Banco, 11% de la CAM, 10% de Bankia i 6% de BMN).
Catalunya Caixa va rebre, així, 12.052 milions en suports públics. El BBVA pagarà fins a 1.187 milions (267 milions depenen d'una aprovació del Ministeri d'Hisenda sobre un aspecte fiscal). D'aquesta quantitat, uns 783 milions corresponen al Fons de Reestructuració Ordenada Bancària (FROB), i uns 384 milions, al Fons de Garantia de Dipòsits (FGD, controlat per l'Estat però que es nodreix de les aportacions que els bancs fan segons el seu passiu i que repercuteixen en els estalviadors).
ZERO RECUPERACIÓ / El FROB, no obstant, s'ha compromès a cobrir unes pèrdues de fins a 531,3 milions al BBVA, que en aquest moment estima que en la pràctica pujaran a 185 milions (dels quals n'absorbirà uns 122 milions, mentre que la resta anirà bàsicament al FGD). A més, perquè el fons Blackstone comprés una cartera d'hipoteques problemàtiques de 6.375 milions ha promès cobrir 100 milions més en pèrdues i ha aportat 572 milions d'incerta recuperació. En total, uns 794 milions, una xifra en línia amb el que ingressarà del BBVA.
Conclusió: ha perdut tot el capital injectat. Fonts del FROB van defensar ahir que Catalunya Caixa era una entitat «inviable» a causa d'una gestió «com a mínim imprudent» dels seus equips previs. «És com si hi ha un accident, potser per imprudència. Nosaltres som els serveis mèdics que han de resoldre un problema que no han generat i això a vegades t'obliga a amputar una cama», van argumentar.
A més, van defensar que, si no s'hagués venut de manera separada la cartera d'hipoteques, hi havia el risc que la Comissió Europea obligués a liquidar-la. També van indicar que alguna de les altres dues ofertes -de CaixaBank i Santander- incloïa condicions «inacceptables».
PÈRDUES / Les fonts també van apuntar que el FROB espera recuperar «molt, fins i tot més del que va ser injectat» amb Bankia i BMN. Encara queden en joc 24.841 milions: 22.424 milions de Bankia, 1.282 milions a BMN, 604 milions a CEISS, 407 milions a Caja 3 i 124 milions a Liberbank. A aquestes xifres se sumen els 2.192 milions injectats a la Sareb, els 572 aportats perquè Blackstone compri les hipoteques de Catalunya Caixa i una línia de crèdit de 500 milions per a aquesta mateixa operació.
De moment els contribuents tan sols han recuperat una mica més de 2.500 milions: a més dels de Catalunya Caixa, 783 milions a NovaGalicia Banco i 977 milions a Banca Cívica. Els 1.304 milions obtinguts per la venda del 7,5% de Bankia encara no els ha rebut el FROB.
Per la part de les pèrdues de capital, pugen a 11.286 milions a Catalunya Caixa (sense tenir en compte les noves ajudes), 8.269 milions a NovaGalicia Banco, 5.498 milions a Banco de Valencia, 525 milions a CEISS, 363 milions a BMN i 235 milions a Banco Gallego. Els estalviadors, a través del FGD, han perdut 5.249 milions a la CAM, 1.682 milions a CCM i 953 milions a Unnim, i han recuperat 291 milions per NovaGalicia, a part de Catalunya Caixa.
Així mateix, l'Estat va avalar 103.436 milions a la banca dels quals n'ha recuperat 71.350 milions. Preveu reingressar sense problemes la resta de diners, com ja va fer amb els 16.300 milions de liquiditat que va aportar a bancs que tenien problemes.
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- El temporal porta al límit la costa i el cabal dels rius a Girona i BCN
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
