El judici per l¿enfonsament d¿una línia aèria
Soriano atribueix a la Generalitat el concurs i la fallida de Spanair
Mas-Colell sosté que es va invertir en la companyia per interès general i en benefici de Catalunya
L'expresident de l'aerolínia declara en el judici en què el fiscal demana 72 milions a exdirectius

Vista general del judicique va començar ahir a la Ciutat de la Justícia de BCN. /
L'expresident de Spanair, Ferran Soriano, va apuntar ahir a la Generalitat com la responsable que la companyia aèria presentés concurs de creditors el gener del 2012 i entrés en fallida. Va al·ludir al fet que l'Administració autonòmica els va retirar el finançament quan van fracassar les negociacions amb Qatar Airways i l'aerolínia xinesa HNA.
El que va ser executiu va declarar en el judici que se celebra a Barcelona i en què la fiscalia reclama al llavors consell d'administració de la línia aèria 72 milions d'euros per haver endarrerit cinc mesos la presentació del concurs de creditors, sabent que la societat es trobava en situació d'insolvència. Els exdirectius també s'enfronten a una inhabilitació per administrar béns aliens durant un període de dos anys.
Soriano, actual directiu del Manchester City, va explicar que la Generalitat, a través de l'empresa pública Avançsa, s'havia compromès a finançar Spanair fins que es trobés un inversor industrial. L'expresident de l'aerolínia va detallar que el 2011 es va estar negociant primer amb Qatar Airways, però que aquesta companyia es va fer enrere pel dany «reputacional» que li podia ocasionar la denúncia presentada per les aerolínies de baix cost davant la Unió Europea per les ajudes públiques. Paral·lelament, hi havia altres negociacions amb la xinesa HNA, però requerien més temps.
A principis del 2012, segons la seva explicació, l'aerolínia xinesa va demanar més temps per estudiar la seva posició, però l'Administració autonòmica va exigir condicions (el pagament d'una quantitat) i HNA va desistir. El Govern català va decidir llavors deixar de finançar Spanair i l'aerolínia va presentar el concurs, fet que va provocar el cessament de la seva activitat.
«Un dia més era malgastar diners», va explicar ahir el secretari general de la Conselleria d'Economia, Albert Carreras. L'alt càrrec de la Generalitat va afegir: «Resultava incert el nou cicle negociador» amb HNA. Va recordar que la situació econòmica en general era «molt dolenta», perquè els recursos eren escassos i «cada euro» que aportaven era com «un mal de queixal», encara que retirar el suport era bastant delicat.
INTERÈS DE QATAR / Soriano va sostenir en la seva declaració que Qatar Air-ways tenia interès a entrar a Spanair per convertir Barcelona en un enllaç de vols internacionals. El projecte, al seu entendre, interessava a nivell estratègic tant a la Generalitat com a Aena, perquè proporcionava més negoci, creixement econòmic i llocs de treball. L'expresident de Spanair va incidir que les dificultats de tresoreria de la companyia eren relatives i que es pagava als proveïdors de manera puntual. El 2011, va puntualitzar, va fer pagaments per 759 milions, de manera que, al seu entendre, no era insolvent. «Teníem el compromís de la Generalitat que ens finançarien fins que s'executés el pla i entrés un nou inversor industrial», va afirmar.
El conseller d'Economia de la Generalitat, Andreu Mas-Colell, per la seva part, va declarar per escrit. Va reiterar que la Generalitat va invertir en Spanair perquè era un projecte «raonable i assumible». Hi havia, en la seva opinió, dos objectius: «Salvar la companyia i els milers de llocs de treball que en depenien (més de 4.000) i aconseguir un objectiu estratègic d'interès general i en benefici del territori: la promoció d'un aeroport internacional a Barcelona, amb connexions amb la resta del món a l'altura de la seva realitat econòmica».
Notícies relacionadesELS DUBTES / Mas-Colell va recordar que Avançsa va concedir un crèdit de 81 milions per garantir la continuïtat de la companyia, que es convertiria en capital social de l'empresa si hi entrava Qatar. No obstant, les negociacions amb l'aerolínia qatariana es van torçar el desembre del 2011, quan el màxim responsable d'aquesta companyia va enviar una carta al conseller en què expressava els seus dubtes sobre el procés negociador arran de la incertesa de criteri de la UE sobre les ajudes de l'Estat.
Al final, Qatar va desistir del projecte el 26 de gener del 2012. Respecte als contactes amb HNA, va assegurar que se li va comunicar que tenien temps fins al 31 de gener del 2012, però que el 19 d'aquest mes l'aerolínia va comunicar que li era impossible complir el termini i finalitzaven les negociacions. «Per tant, el concurs de creditors era inevitable», va insistir.
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés
- La nova vida de Lamine Yamal
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- Barcelona 4 Reial Madrid 3 Un Barcelona salvatge sepulta el Madrid i obre una nova era
- Molts ho confonen amb fatiga: així comença la insuficiència cardíaca que afecta 700.000 espanyols
- Molts ho confonen amb fatiga: així comença la insuficiència cardíaca que afecta 700.000 espanyols
- Barcelona 4 Reial Madrid 3 Un Barcelona salvatge sepulta el Madrid i obre una nova era
- Al peu de Collserola La Fiscalia investiga la instal·lació de barracons en un parc protegit de Sarrià
- Successos Detingut un conductor borratxo per circular 15 km contra direcció a Olot
- Futbol El Barça es proclama campió de Lliga F i segueix amb pas ferm cap al pòquer de títols