EMPRENEDORS (2 de 5)

Els productes que gestionen la informació personal marquen tendència

Davant del 'crowdshaping' i les dades creixents al núvol, també augmenten els consumidors zelosos de la seva privacitat

Google Drive és un exemple d’aplicació que fa servir intensivament la informació dels usuaris.

Google Drive és un exemple d’aplicació que fa servir intensivament la informació dels usuaris.

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Gestió de dades alienes. Aquesta és la clau de l'èxit que marca tendència en nous negocis digitals. "El 2014 hi haurà més gent que aportarà les seves dades, perfils i preferències per donar forma a nous productes i serveis". Això és el que opinen els experts en distribució i consum que han elaborat l'informe 'Trendwatching', i no falten indicadors en aquesta direcció. Davant dels que donen suport sense embuts a l'"aprimament digital" (llegiu 'Dieta digital', de Jordi Romañach), altres exalcen les mels del flux voluntari d'informació cap a la xarxa de xarxes. La connexió acumulada de consumidors que incrementen dia a dia els seus perfils, imatges i rastres digitals eleva les possibilitats de rebre propostes d'acord amb els interessos particulars. D'aquesta capacitat per gestionar dades diverses neix la possibilitat de seleccionar els clients pels seus gustos. Màrqueting en estat pur trufat d'eines d'última fornada, en el que alguns pretenen batejar com a 'crowdshaped'.

Google Drive

Els experts donen per descomptat que les tecnologies que faciliten la creació i compartició passiva de fluxos de dades seran més omnipresents. Els programes al núvol tendiran a ser més utilitzats pels usuaris amb l'increment de la velocitat d'accés a internet, i perquè seran més fàcils d'utilitzar i tindran menys requeriments del sistema. Una aplicació per a la gestió d'informació personal al núvol en permet l'ús des de diferents terminals, siguin mòbils o no, i això és un valor afegit important (Google Drive).

Nous algoritmes

En l'entorn digital, la revolució de la informació privada porta a reinventar les eines conegudes fins ara. Mentre que els experts web han estat els gurus de les paraules clau, les negretes i l'optimització de continguts, Google i els seus buscadors estan aigualint la festa sense parar amb nous algoritmes de preeminència. Els experts ja han avisat que progressivament les paraules clau deixaran de tenir sentit, o almenys no seran tan rellevants com ho han estat fins ara.

Interessos de grups

I és que Google s'ha entestat a aprendre a partir del que demanen els usuaris, afinar els resultats de recerca en funció de les necessitats concretes de cada moment, dels interessos dels grups. La idea és que perd importància el que es diu o com es diu si no ressalta a la xarxa. El més important és l'interès que genera la informació transmesa i aquesta bola d'importància si creix es realimenta. La revolució del món SEO (optimització per a la millora dels resultats dels buscadors) comença amb aquesta crisi de les 'keywords'. El context és el nou rei i l'acció social un nou indicador que els buscadors prenen com a referència.

Cedir dades personals

Encara que a la gent li importi un rave la tecnologia que permet la gestió d'informació creuada de caràcter personal, sí que apreciaran la possibilitat de descobrir nous productes o experiències que s'adaptin a les seves necessitats. I aquest és un factor que qualsevol emprenedor del món d'internet ha de tenir en compte. Davant dels que critiquen l'atemptat contra la privacitat que suposa internet, altres reconeixen que la política de transparència en la recopilació i utilització de les dades personals reportarà clars beneficis a qui els cedeixi. Enfront d'aquests, els partidaris de les tendències 'no data', aquells que fugen de FacebookTwitter i qualsevol altra cosa que suposi informar d'un mateix als altres, també continuaran augmentant.

Assistents personals

Per a molts, els precursors d'aquesta mena d'aplicacions informàtiques voraces d'informació són els denominats assistents personals. Després del Siri d'Apple, Google Now és un dels referents sobre l'assumpte (amb presència en mòbils Android i iOS).  'Popular Science' va nomenar Google Now la "Innovació de l'Any" del 2012. L'èxit del programa ha estat menor que les implicacions i derivades que ha obert en el desenvolupament de nous programes. Google Now utilitza també una interfície d'usuari de llenguatge natural per respondre preguntes, fer recomanacions i realitzar accions. Tot això després de l'alimentació d'informació suficient. Google és capaç de preveure què voldràs en funció dels hàbits de cerca a internet o de l'ús dia a dia del telèfon. Així, combinat amb totes les aplicacions de Google que fan servir el GPS, per exemple, el programa emmagatzema i processa que diàriament recorres sempre una mateixa ruta a peu, per la qual cosa dedueix que et dirigeixes a la feina; camines dos quilòmetres diaris, per la qual cosa aconsella un canvi de ruta per ampliar la caminada i millorar la forma física, o fins i tot suggereix un menú per complementar l'activitat esportiva habitual. Amb el coneixement dels hàbits, arribarà l'intercanvi d'informació amb usuaris del mateix perfil vital, mateixos gustos musicals o qualsevol altre element de coincidència. O amb empreses disposades a posar-se en contacte amb aquesta mena de client potencial.

Exemples

Un exemple de les aplicacions 'crowdshaping' és CheckingDJ. La idea va sorgir de voler revitalitzar el Jukebox als locals d'oci. Els usuaris es registren en línia o a través d'una aplicació per al mòbil i mitjançant tecnologia NFC transmeten els seus gustos musicals al sistema, que transfereix al local els gustos musicals dels qui hi són. Per a això, el client atorga accés a la llista dels seus gustos musicals, al Facebook, als seus amics...

Una altra iniciativa empresarial que aprofita el principi de posada en comú de la informació privada l'encarna Kutsuplus, el servei públic de minibusos d'Hèlsinki. Els residents de la capital finlandesa poden sol·licitar l'ús de l'autobús a través del mòbil indicant el punt de recollida i el destí. Fins a nou usuaris poden compartir el vehicle i un programa modifica i calcula les rutes més ràpides per a les diferents destinacions.

Aplicació autoalimentada

Notícies relacionades

Els emprenedors tenen en aquesta línia de desenvolupament una via d'èxit. Dissenyar una aplicació basada en el flux d'informació entre particulars i que l'aplicació s'autoalimenti és clau. De la utilitat que se'n derivi dependrà si conquereix el mercat i el preu que els clients estiguin disposats a pagar per ella.

Demà nova entrega de la sèrie emprenedors: 'La Xina, centre de la innovació, també en medi ambient (3)'