MULTINACIONAL PRODUCTORA DE NINOS

De He-Man a Monster High

Mattel compleix 30 anys a Espanya apostant pel públic jove masculí. L'empresa afirma que la joguina física no desapareixerà, però que anirà acompanyada d''apps' i màrqueting

Estrella 8 Nicolas Houssin, a la seu de Mattel a Barcelona.

Estrella 8 Nicolas Houssin, a la seu de Mattel a Barcelona. / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / Barcelona

Fa 30 anys, el 1983, la multinacional de joguines Mattel va decidir instal·lar-se a Espanya per desenvolupar el mercat local. En tot aquest temps, la tecnologia (tauletes, mòbils, internet...) ha evolucionat molt, però el que no ha canviat és la «necessitat» que la canalla jugui amb joguines físiques. «Els nens jugaven, juguen i seguiran jugant amb joguines tradicionals, perquè són vitals per al seu desenvolupament», explica el director general de Mattel a Espanya i Portugal, Nicolas Houssin.

La llista d'exitoses marques de Mattel és llarga: van començar amb Barbie (que ja estava a Espanya des del 1975) i He-Man (1985, basada en la sèrie Masters del Universo). El 1988 van firmar un acord per produir les joguines de Disney, i el 1992 van adquirir el joc Uno. Un any després van comprar Fisher-Price, i el 1998 va arribar el Pictionary. El 2008, Hot Wheels va complir 40 anys, i dos anys després, van arribar les Monster High... I anar sumant.

«Som una empresa global, però apostem per Barcelona perquè Espanya era un dels mercats europeus més importants», assenyala Houssin. La firma dóna feina a 100 persones a la seu catalana, que ocupa gairebé 2.500 metres quadrats entre oficina i showroom«És una de les oficines més importants. El director general per a Europa (Gabriel Zalz-

man) i part del personal que treballa per a tot el continent està basat a Barcelona», afegeix.

Mattel ja no produeix joguines a Espanya, però l'equip sí que aporta idees per al mercat global. Per exemple, l'aliança entre Jorge Lorenzo i Hot Wheels. «És una de les marques que millor funcionen a Espanya. A més, Barbie, Fisher-Price... i sobretot Monster High, que si a tot el món ha sigut un gran èxit, a Espanya encara ha sigut més gran», afirma Houssin.

Els temps canvien, i Mattel s'està adaptant a les noves tecnologies. De fet, ja no n'hi ha prou de llançar una joguina i fer una gran campanya a TV: «Han de tenir una història que arribi. Convertim la joguina en un estil de vida». Així, la joguina va acompanyat d'una web, apps per a mòbils i tauletes, videojocs, sèrie de televisió, màrqueting...

Notícies relacionades

Dominen el mercat dels 0 als 10 anys, però el seu punt «menys fort» eren els nens. Per això, acaben de llançar al mercat Max Steel. «Tots els nens volen ser herois. Aquesta és la premissa», diu. ¿El més demanat aquest Nadal? La Supercaravana de Barbie, Monster High: 13 Wishes i les joguines d'Avions de Disney. «El mercat local s'està recuperant», afegeix.

La multinacional, que no dóna xifres desglossades per països, va facturar 4.675 milions el 2012, amb un benefici de 565 milions.