CITA AMB EL MOTOR A LA FIRA DE BARCELONA

Auto Retro polsegós

El saló del vehicle clàssic inclou aquest any una mostra de cotxes que s'han passat dècades oblidats en magatzems

La fira fa 30 anys i recupera l'esplendor prèvia a la crisi

El saló Auto Retro compleix 30 anys. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

El fet d'estar a règim no significa que no es pugui mirar la carta. Així és com molts es planten al saló Auto Retro, tan ple de cotxes espectaculars que el neòfit no sap mai amb quin quedar-se, perquè tots resulten tan espectaculars com inaccessibles. Encara que això no sigui del tot cert, ja que qui vulgui, al petit mercat situat a l'exterior, es pot endur posat un 600 o un Mini per un preu inferior al que dictaria la suposició. El vehicle clàssic torna a la Fira de Barcelona, i si servís per calibrar la crisi, més d'un hi distingiria més que brots, branques verdes.

L'edició d'aquest any, la número 30, no té ni un sol espai buit. Explica el Francesc, venedor de Girona que ofereix cotxes en miniatura, que es nota «una certa recuperació», encara que es queixa del preu de l'estand, uns 600 euros per 20 metres quadrats, que comparteix amb dos companys. La cua de 200 persones al voltant de les onze del matí acredita el ganxo de la proposta. A l'interior del pavelló crida l'atenció una exhibició de vehicles polsegosos. Són preciosos, ¿però no lluirien molt més si algú els passés un drap? Fermín Sulé, president del saló des d'aquelles primeres edicions dels anys 80 en què l'ajuntament en va ser l'impulsor i més tard promotor, explica la raó d'una malifeta com aquesta. Estan instal·lats a la secció de Tresors al descobert, i com a tals, com si es tractés de la tomba de Tutankamon, s'havien de deixar tal com els van trobar.

Explica que ara fa uns mesos, mitjançant un conegut, va saber que hi havia un magatzem enmig de Barcelona on un home guardava alguns cotxes antics. Només sabia que s'hi havien de presentar amb una cisalla per trencar un cadenat que feia tres dècades que estava posat. El que va trobar a l'interior li va parar el cor. El reg va tornar quan va començar a veure models d'Aston Martin i Pegaso. «Molta gent no hi dóna cap valor, a aquesta mena de coses, però tingueu en compte que la història de les ciutats s'escriu gràcies a l'automobilisme», defensa Sulé, que ara té entre cella i cella un «Ford clàssic amb un radiador Hispano Suiza que està a les quadres d'un convent de València».

'Escarabat' i 1400

La d'aquest any és l'edició de les efemèrides. Volkswagen compleix 75 anys i els Amics de l'Escarabat, que bufen 30 espelmes, han omplert 625 metres quadrats de models de tots els colors i èpoques. També el Seat 1400 celebra sis dècades des que es va començar a acoblar a la fàbrica de la Zona Franca. Els ulls dels visitants, tot i això, se centren en els Porsche, Ferrari i Lamborghini, cotxes que potser tenen 20 o 30 anys però que mai passaran de moda.

Notícies relacionades

En un dels estands es treu la lona i es descobreix un Porsche 904 GTS. Un home de 83 anys s'hi asseu al volant. «És Juan Fernández, va ser un pilot formidable als anys 60», assenyala Sulé. Li deixen que l'arrenqui, després d'una no fàcil maniobra d'aconseguir ficar-se a la cabina, i comença a donar gas. Fa olor de gasolina, la que, segons el president d'Auto Retro, «tots els barcelonins portem a la sang».

El saló estarà obert fins diumenge i els menors de 8 anys tenen l'entrada lliure. És just que siguin els grans els que paguin, aquestes són les seves joguines.