CONFESSIONS DE L'EXLÍDER D'UNA COMPANYIA D'ÈXIT

El repte d'Ikea és Ikea

El que va ser primer executiu de la multinacional sueca, Anders Dahlvig, diu que el principal risc és no adaptar-se a ser molt gran

L'exdirectiu defensa el model de gestió amb accent social

Difusió 8 Dahlvig, ahir a Esade, on va participar en una jornada.

Difusió 8 Dahlvig, ahir a Esade, on va participar en una jornada. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA
BARCELONA

Valors. Aquesta és una de les paraules que més repeteix Anders Dahlvig. El que va ser conseller delegat d'Ikea del 1999 al 2009, període de màxima internacionalització i increment de la responsabilitat social del grup, defensa el model de gestió amb accent social de la multinacional sueca del moble en la qual ha passat 26 anys de la seva carrera. Tot això ho explica aCómo hacemos las cosas en Ikea(Gestión 2000. Barcelona, 2012), que li serveix per transmetre la seva experiència després de decidir dedicar-se a«reflexionar sobre el que he après i a difondre-ho».

El cert és que el grup fundat per Ingvar Kamprad fa més de 60 anys, tot i els seus resultats, també té reptes.«La principal amenaça que té Ikea és ella mateixa. A diferència de H&M i Inditex, que tenen un rival que els estimula, Ikea no té competència. Arriba un moment que és tan gran que pot caure en la burocràcia, l'autocomplaença...».

Davant d'això, Dahlvig està convençut que sabrà reaccionar, com ho va fer a l'inventar un model de negoci. Una possible solució«podria ser dividir-la en dues o tres parts»per fer-la més manejable.«És possible si es vol», afirma aquest directiu que defensa no solament un model amb implicació social, sinó amb una propietat que li dóna visió a llarg termini. Tot i així, és conscient del repte que suposa la transició a Ikea: el pas del fundador, ja gran, als seus fills.

Defensor del negoci amb consciència social, Dahlvig critica l'enfocamentmarquetinguiàque en donen algunes empreses.«Els valors socials han canviat els últims 20 anys. Ara el negoci no és només fer negoci, preocupen el medi ambient, la moral... Però la majoria d'empreses no han canviat. I es pot actuar bé i ser rendible i competitiu. Si només es fa com a publicitat, tard o d'hora, la gent ho detecta», diu.

Notícies relacionades

L'enfocament es trasllada a la relació laboral. No hi ha barreres ni diferenciacions especials entre cúpula i plantilla.«Els símbols són importants: s'ha de minimitzar la distància entre empleats i directius», conclou. Principis com el reconeixement o donar responsabilitat a la plantilla són valors globals.

Tot i ser un dels homes més rics del planeta, Kamprad«no ha estat només interessat a guanyar diners, sinó que ho ha vist com un instrument per aconseguir metes: fer un bon producte a preus baixos», assegura. Impregnar l'empresa d'aquesta filosofia, diferenciar-se gràcies al control de la cadena de valor i revolucionar un negoci convencional són pilars de l'èxit d'Ikea. Uns ingredients que, en diferents proporcions, només firmes com Inditex o H&M han aconseguit combinar amb èxit.

Temes:

Ikea