NOVA ETAPA D'UNA COMPANYIA EMBLEMÀTICA

Venca es rejoveneix

L'empresa de venda de moda a distància es bolca en el comerç 'on line' davant la falta de competitivitat del clàssic catàleg

Els preus han baixat el 15% des del 2010

Al capdavant 8 Jordi González, a la seu de Venca a Vilanova i la Geltrú.

Al capdavant 8 Jordi González, a la seu de Venca a Vilanova i la Geltrú. / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
SONIA GUTIÉRREZ
BARCELONA

Venca està immersa en un canvi d'imatge que afecta la seva icona més emblemàtica: el catàleg de moda. Durant un temps, aquesta revista -present en moltíssimes cases- era el símbol d'un fenomen innovador, la compra per telèfon o per correu. Però amb el comerç electrònic, el que abans era modern ha passat a ser obsolet. La companyia catalana, conscient que havia arribat el moment de renovar-se, s'ha bolcat en la venda per internet. Un any i un expedient de regulació d'ocupació (ERO) després, l'empresa ha donat la volta a la situació i ja factura la meitat a través de la web.

La irrupció de marques com Mango, Adolfo Domínguez, El Corte Inglés i Zara en la vendaon line va suposar l'aparició d'un gran nombre de competidors.«Es van multiplicar les opcions de comprar sense entrar en una botiga, i avantatges que abans només oferíem La Redoute i nosaltres, com la gestió del temps i no fer cues, els oferien moltes més marques», explica Jordi González, director general de Venca. La companyia, que té la seu a Vilanova i la Geltrú, va ser una de les pioneres en la vendaon lineel 1997, però l'empenta la va fer l'últim any, al passar del 28% de vendes per la web al 50%. L'objectiu és aconseguir el 75% el 2014.

Internet els ha permès també rejovenir el públic: les clienteson line tenen 35 anys de mitjana, cinc menys que el perfil mitjà. El catàleg en paper, a més, és un model més car que la web. No només pel cost d'imprimir-lo (s'enviaran 1,5 milions de revistes de la col·lecció de tardor), sinó perquè no permet la flexibilitat d'afegir o retirar gènere. Al ser menys costós, el salt a internet ha possibilitat rebaixar preus. I ho ha fet una mitjana d'un 15% des del 2010, per adequar-se a la nova situació del mercat, davant rivalslow cost com Primark i Shana.

Notícies relacionades

Venca va estrenar web per a mòbils la primavera passada, i l'any que ve inaugurarà la versió per a tauletes, un dispositiu en el qual González té grans expectatives.«És com una revista, es veuen bé les imatges i es pot compartir, a diferència del PC, que és més individual, o el mòbil, que és per a consultes curtes».

El director general afirma que l'ERO -que va afectar 86 persones, el 20% de la plantilla-, els ha permès«adaptar-se a la situació del mercat i al nou model de negoci». L'empresa va facturar 60 milions el 2011 i aquest any espera mantenir-se o baixar un 5%. Entre els seus projectes a curt termini, Venca, que només exporta el 2%, farà els pròxims mesos proves de venda a França, a través d'una empresa del seu grup, 3 Suisses.