REPERCUSSIONS DE LA NACIONALITZACIÓ DE LA PETROLERA

Brufau acusa l'Argentina d'impulsar una campanya de fustigament per expropiar YPF "a preu de saldo"

El president de Repsol qualifica d'"il·legítima" la decisió i reclama a Kirchner una compensació de 10.500 milions de dòlars

El president de Repsol, Antoni Brufau, a la roda de premsa avui, a Madrid.

El president de Repsol, Antoni Brufau, a la roda de premsa avui, a Madrid. / Chema Moya (EFE)

2
Es llegeix en minuts

El president deRepsol,Antonio Brufau, ha acusat avui el Govern de l'Argentina d'haver portat a terme una campanya de "fustigament, coaccions i filtracions interessades i planificades" per provocar l'ensorrament del preu de les accions d'YPF i facilitar així la sevaexpropiació a preu de saldo.

En una roda de premsa que ha despertat una gran expectació, Brufau ha qualificat la decisió del Govern argentí d'acte "absolutamentil·legítim i injustificabledes del punt de vista jurídic" i ha advertit aCristina Fernández de Kircher que els seus actes "no quedaran impunes". Així, ha anunciat querecorrerà a l'arbitratge internacional per exigir compensacions i que prendrà tota mena d'accions legals, incloses "mesures individuals o de classe, demandes civils, mercantils i constitucionals".

En aquest sentit, Repsol reclama a l'Argentina una "ràpida compensació" per l'expropiació. Una compensació que Brufau ha xifrat en almenys10.500 milions de dòlars(8.000 euros) que és el que valen, ha dit, les accions que la petrolera espanyola té a YPF, filial que al seu torn val 18.300 milions de dòlars (14.000 milions d'euros). "Tots els estats tenen dret a expropiar, però a pagar també elpreu just", ha reclamat el directiu. Així, ha reclamat a Kircher que formuli unaoferta pública d'adquisició d'accions a la qual l'"obliga la llei i els estatuts d'YPF", ha afegit.

Brufau ha denunciat el "tracte discriminatori" a la petrolera espanyola, ja que l'expropiació només afecta YPF i no cap altra companyia d'hidrocarburs i, dins d'YPF, només Repsol i no la resta dels accionistes.

Interessos del Govern de Kirchner

Pel president de Repsol, el descobriment deljaciment de Vaca Morta, un dels més importants dels últims anys, està en el centre de l'interès del Govern de Cristina Fernández de Kirchner per controlar YPF. Encara que, en la seva opinió, també és “una forma de tapar la crisi social i econòmica que afronta l'Argentina”.

Brufau ha expressat la seva "màxima consideració" pel poble argentí abans d'afirmar que "l'Argentina no es mereix això". Així mateix, ha lamentat la imatge de veure com funcionaris del Govern argentíocupaven la seu d'YPF amb els seus directius dins emparant-se, ha recordat, en una llei de l'època de l'exdictador Jorge Videla. "Lamentem que a l'empara d'unallei del dictador Videla es prengués el control d'YPF abans fins i tot que Kirchner acabés d'anunciar l'expropiació", ha subratllat el màxim directiu de la petrolera espanyola.

"Repercussió zero" en els preus a Espanya

Preguntat sobre si l'expropiació afectarà el subministrament i elspreus del carburant a Espanya, Brufau ha assegurat que això no afectarà Espanya de "cap manera. Ha explicat que la producció d'YPF, que suposa al voltant de la meitat del total de Repsol, no ha tingut mai com a destí Espanya. "Larepercussió serà zero en compres, preus i aprovisionaments", ha insistit.

Es manté l'estratègia de dividends

Notícies relacionades

La petrolera espanyola ha assegurat que l'expropiació d'YPF no afectarà els seus plans de desenvolupament ni a la seva estratègia en matèria de dividends, a causa de la "solidesa" de la seva posició financera, segons un comunicat remès a laComissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

El febrer passat la companyia va anunciar que el consell d'administració proposarà a la pròxima junta general d'accionistes un nou sistema de retribució (scrip dividend), que oferirà als accionistes la possibilitat de rebre la seva retribució en efectiu o en noves accions alliberades de la societat. Repsol preveu que la retribució per acció corresponent a l'exercici 2011 serà un 10% superior a la percebuda amb càrrec als resultats del 2010.