Els models internacionals
Alemanya posa límit al seu dèficit amb una llei polèmica i flexible
El desequilibri entre ingressos i despeses s'estableix en el 0,35% del PIB
Nicolas Sarzoky dóna la benvinguda a Angela Merkel a l’Elisi el dia 16 d’agost. /
Es va vendre com un èxit sense precedents, la salvació de l'economia alemanya del futur, garantia per a generacions futures i assumpció d'una responsabilitat oblidada. Però el fre al deute que Alemanya va ancorar en la seva llei fonamental el 2009, i que ha de servir d'exemple al que Espanya pretén dissenyar ara, té tants detractors com admiradors. No en va van ser necessaris uns quants anys per a la seva aprovació al Parlament, a la qual només es va oposar el Partit de l'Esquerra.
MARGE PER ALS 'LÄNDER'/ La regla és aparentment senzilla i es basa en la idea d'aconseguir que el balanç d'ingressos i despeses del Govern central i els regionals sigui equilibrat i limitar la possibilitat de recórrer a crèdits perquè així sigui. Es limita el nou endeutament anual al 0,35% del PIB en cas del Govern central, i s'estableix l'endeutament zero en el cas dels regionals. El primer haurà de complir estrictament aquesta mesura el 2016, elsländertindran fins al 2020 per acostumar-se a elaborar pressupostos sense desequilibris.
Un país que ha dissenyat tots els seus pressupostos generals des dels anys 70 a base de crèdits externs s'enfronta a un fort desafiament que compta amb tants defensors com detractors. «Un fre al deute públic és molt útil per al país perquè si els consumidors noten que el seu Govern estalvia perden la por a futures pujades d'impostos, estalvien menys en economia domèstica i consumeixen més. I és una estratègia de màrqueting per a un país que vulgui atraure empreses estrangeres perquè dóna imatge de fiabilitat». Així resumeix els avantatges l'expert del Deutsche Bank Nicolaus Heinen.
La seva admiració a la mesura, tenint en compte la institució a la qual pertany, es correspon amb la idea general que el fre de deute agrada entre conservadors i liberals i disgusta l'esquerra. Davant dels arguments de Heinen hi ha els de Michael Sommer, destacat dirigent sindical, que al seu dia va titllar la mesura d'«absurda» aferrant-se a la idea dels detractors que l'estalvi pel fre portarà retallades socials i limitarà el creixement econòmic del país. Heinen reconeix que el dilema entre la consolidació i el creixement existeix, encara que per a ell no hi ha dubte: «El consum intern i les pimes sempre han sigut un sòlid pilar i la nova llei el reforça», assegura.
LA TRAMPA LEGAL/ Per als que coincideixen amb Heinen, la llei només té un punt feble, les excepcions que fan que els detractors la titllin de farsa. En la Llei Fonamental ha quedat registrat que «en cas de catàstrofes naturals o situacions extraordinàries que poguessin limitar el poder de l'Estat i afectar considerablement la situació financera del país» es podria votar al Parlament un aixecament del sostre de deute que seria compensat amb un pla d'amortització.
La lectura que la majoria d'experts fan d'aquest paràgraf poc concret és que s'hi podrien incloure situacions com crisis econòmiques mundials i fins i tot situacions de perill de recessió. No és tan vinculant, doncs. Una vegada més es van fer a la vegada la llei i la trampa, també a Alemanya.
- Camí de les urnes Aliança Catalana, el sobiranisme d’ultradreta
- ASSUMPTES PROPIS Mercedes Balcells-Camps : "He sentit el so d’una cèl·lula de càncer"
- EL GP DE F1 DE MIAMI Verstappen es passeja i Alonso carrega contra Hamilton
- Maten a trets un home al mig del carrer i a plena llum del dia al barri del Besòs de Barcelona
- la foguera Els garants de la llibertat
- Polèmica amb el ministre Puente Milei acusa Sánchez de portar la "decadència"
- El conflicte del Pròxim Orient Més de 17.000 menors han perdut la família a Gaza
- Entre el seguidisme i la ruptura
- Compte enrere per al 9J L’extrema dreta amenaça de condicionar el futur de la UE
- Efectes del canvi climàtic Freixenet i els sindicats pacten un erto per la baixada de producció