Nikodemo Animation, Televisió a internet
Irreverents La mort del 'prime time'
Un personatge que va agradar als internautes amb vena gamberra ha donat peu a una televisió per internet que, amb 700.000 visitants al desembre, ja roba pastís publicitari a les televisions

Albert Garcia Pujadas, a les oficines de Nikodemo. /
Nikodemo.tv genera la meitat dels ingressos amb la publicitat. La resta ve de la venda dels continguts que són de pagament, del marxandatge i de concursos via mòbil. Com el canal americà HBO, que ofereix sèries d’arguments controvertits, presenten històries (animades o no) que mai veuríem a les televisions generalistes.
¿Quina relació té amb el futur de la publicitat un personatge animat que en el passat va fer les humils tasques d’assistent virtual (wizard) en una botigaon line de tecnologia? Molta. Cálico Electrónico, un antiheroi grassonet que va batre rècords de popularitat entre els internautes de venagamberra,va agradar tant que va fer el salt a sèrie d’animació. Perquè elwizardes convertís en protagonista d’una sèrie va fer falta l’empenta dels dissenyadors pares de la criatura, Niko
–aquest és el nom que posa a la seva targeta de presentació– (36 anys) i Raúl Escolano (32). La sèrie va rebre aplaudiments i els autors van fer el pas següent: anar a les grans televisions per vendre’n capítols. Però a mitjans d’aquest any es van rendir, perquè ni els canals tenen diners ni se senten còmodes amb un producte que s’inspira en la saga de creadors irreverents que va néixer als 90 ambBeavis and Butthead,que va seguir ambSouth Parki que avui és representat perPadre de familia, entre altres.
«Vam decidir que ens crearíem la televisió nosaltres mateixos, a internet, amb la vista posada en una audiència d’entre 15 i 30 anys»,diu Albert Garcia Pujadas (42 anys), director general de la companyia. Al novembre, al saló de continguts digitals Ficod, van presentar en societat Nikodemo.tv, que atresora episodis de Cálico Electrónico, despin offsque tenen l’origen en aquesta sèrie –comLos niños mutantes de San Ildefonso– i de creacions de tercers que compartissin aquesta visió de la vida allunyada de la glucosa de Disney i de la hipermusculació de Marvel. La idea de crear-se una tele a la seva mida ha triomfat. Tancaran aquest mes de desembre amb 700.000 visitants únics –en termes d’audiència cal ajustar-ho, perquè qui es connecta des de casa i des de la feina compta com a dues persones–, un públic que ha atret anunciants de primera divisió com Coca-Cola, Telefónica, Vodafone, L’Oréal, Redbull, SonyPictures, Warner Bros i Intel. Media Planning Group, la multinacional de planificació publicitària, té en compte Nikodemo.tv per dissenyar les campanyes per als seus clients. Des del mes de setembre, Media Planning planifica de forma conjunta televisió i vídeoon linede qualitat, una circumstància que mostra la pèrdua de pes de la televisió i el creixent auge del vídeo d’internet.
La tendència de fons és propícia. La tele generalista és una ombra de el que era. No és estrany que els més joves es passin dies sencers sense veure ni un sol minut de televisió i s’enganxin en canvi a internet i a l’hàbit de veure continguts sota demanda (ja siguin pel·lícules piratejades o legals). Unageneració playlist(llista de reproducció) amb unes fronteres laxes:«Jo tinc 42 anys»,diu Garcia Pujadas,«i ja fa temps que no suporto una pel·li o una sèrie amb
anuncis».
Nikodemo.tv disposa de 10 canals,«i per canal hem d’entendre
Notícies relacionadesuna web amb continguts de vídeo propis, amb personalitat pròpia i que té la seva pròpia comunitat de fans». A efectes d’OJD, que és l’àrbitre de les audiències, fa una explotació publicitària conjunta de les webs de tercers que integra, entre les quals destaca Malviviendo.com, sobre uns col·legues en un barri fictici de Sevilla, amb l’afegit de la seva afició al cànnabis.
Les grans televisions ja estan explorant el nou mitjà.«Però sortim amb avantatge perquè al ser una empresa nativa digital estem habituats a l’economia de guerra d’internet. Aquí vius pels teus propis mèrits, no gràcies a concessions administratives ni a favors polítics»,diu fent referència al repartiment del radioespectre que fan els governs.
- A Ceuta Mor Abdou Ngom, icona de la crisi migratòria per l’abraçada viral a una voluntària de la Creu Roja
- Comerç BCN descarta comprar El Centre de la Vila i deixa pendent el seu futur
- Incivisme Un prostíbul en un pis del carrer d’Aragó causa enuig al Clot
- Dret de rectificació del FC Barcelona
- BARCELONEJANT Judith Mascó es reinventa
- HEREDITÀRIA Insomni familiar fatal, la malaltia que treu el son i ha matat 35 persones d’una mateixa família a Jaén
- Concentració Feijóo crida a manifestar-se avui a Madrid "per la democràcia"
- Protesta de jutges i fiscals ‘Las mil y una togas’ es planten 10 minuts
- Les Forces Armades celebren el seu dia a Tenerife
- Apunts polítics de la setmana Ayuso i Feijóo, de campanya (per separat)