Proveïdor de motors per a nàutica

Mig segle de milles marines

Enric Solé (esquerra) i Jaume Morató, a la fàbrica de Martorell.

Enric Solé (esquerra) i Jaume Morató, a la fàbrica de Martorell. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts

Solé Diesel es dedica a la marinització de motors. Cada any transforma uns 1.800 motors industrials per a ús nàutic. La seva és una activitat amb arrelament a Espanya: el director general de l’empresa, Enric Solé, ja és la tercera generació. Les analogies amb el món de l’automoció no serveixen de res. Parlem d’un sector en què la capacitat de servei, la personalització i la innovació compten més que els volums de producció. No fa falta ser un tità per sortir-se’n en aquest mercat. Quan es tracta de grans motors

–un creuer o un petroler porten motors de fins a 50.000 cavalls–, la cosa canvia i el múscul que se li exigeix al fabricant és molt més important.

L’empresa catalana, amb seu a Martorell, va néixer com a taller mecànic el 1914. Als anys 50 va començar a fabricar motors nàutics des de zero, encara que més tard es va orientar a la marinització, que és més competitiva .

Si bé la firma no inclou tota la cadena de valor del producte

–compra un motor que transforma–, sí que hi ha lloc per a la innovació. Ho proven uns motors de 33 cavalls que han venut aquest any a un fabricant noruec de bots salvavides. Aquesta companyia catalana ha enarborat una qualitat que és molt apreciada al nord d’Europa: la seguretat. «En cas que el bot bolqués a causa d’una onada, el motor podria seguir funcionant durant 15 segons. Un motor no està preparat per treballar invertit –es trencaria–, però la utilització d’unes vàlvules ens ha facilitat aquesta solució», explica el director general, Jaume Morató.

Aquesta comanda de motors a prova de bolcades amb destí a Noruega enforteix les exportacions de l’empresa, que ja arribat al 55% de les vendes (nou milions d’euros el 2008). Una altra aposta és l’ampliació de la gamma de motors fins als 280 cavalls, una versió que es presentarà al mes de novembre al Saló Nàutic de Barcelona. «D’aquesta manera volem augmentar la demanda en el mercat professional». Actualment el motor de més potència de la companyia té 230 cavalls. Les embarcacions que equipen els motors de Solé Diesel poden arribar fins als 18 metres.

Vendes a drassanes

Amb la crisi, estan baixant les vendes a drassanes –els últims anys han aportat el 20% de la xifra de negoci– i, en canvi, s’estan animant les vendes per a remotorització. «Una embarcació pot durar molts anys. Per allargar la seva vida, se substitueix el motor per un de nou». Solé Diesel comercialitza els seus motors a través de tallers mecànics i concessionaris nàutics. Així mateix, també estan creixent les vendes dels components que fabriquen. «Produïm hèlices, eixos i accessoris necessaris per a la transmissió del motor, com tallacaps i direccions hidràuliques». Els recanvis i els accessoris contribueixen al 30% de tots els ingressos.

Notícies relacionades

Entre les drassanes a les quals subministren motors i peces hi ha multinacionals com Rodman, Starfisher i Altair.

¿Per què s’ha de marinitzar? «Avui ningú fabrica un motor de nàutica perquè no surten els números. Sí que hi ha grans grups industrials que els marinitzen ells mateixos». Morató diu que Solé Dièsel es diferencia per la rapidesa de servei, per la varietat de gamma –13 motors, que es poden personalitzar–, per la formació de la seva mà d’obra –36 treballadors– i per la facilitat de manteniment. «Que el client no hagi de desmuntar mig motor per reparar-lo», conclou.