Emprenedors
Aire fresc en l'animació
La firma s'ha fet un lloc en les franges d'edat de 8 a 12 anys
TVE estrenarà una producció adquirida per filials de Disney i Cartoon Network a l'Amèrica Llatina

Sergi Reitg, al seu estudi, amb alguns dels seus personatges. /
El 2006, Sergi Reitg va recollir l'Oscar de l'animació europea, el Cartoon d'Or. La seva empresa, Imira Entertaintment, va ser considerada "el millor inversor d'Europa". Quan va fer seva l'estatueta --un divertit extraterrestre de cara groga-- va somriure al públic del Cartoon Forum i va aclarir alguns punts: "No som els que més hem invertit, però sí que som els més rendibles i sí que estem entre els que, al marge de la nostra plantilla, més feina estem donant en el gremi".
Aquell va ser un moment de celebració d'un model de negoci que, només feia quatre dies, causava escepticisme entre les grans productores espanyoles de dibuixos animats. Reitg, que va ser director general de Cromosoma i va inaugurar amb una venda a Islàndia l'auge internacional de Les tres bessones, atribueix una mentalitat de botiguer a les productores consolidades. "Defugen les coproduccions internacionals. Es limiten a anar del despatx a les televisions, quan resulta que aquesta font d'ingressos ha anat minvant".
Aquesta heterodòxia --ortodòxia als Estats Units i el Regne Unit-- el va allunyar de Cromosoma i el va animar a independitzar-se. Va enquestar els seus contactes en televisions d'arreu del món --"a Espanya falta escoltar el client"-- i va saber que la franja d'edat en què escassejava producte era la que va de vuit a 12 anys. La franja de preescolar, en canvi, era el camarot dels Marx: massa gent.
Notícies relacionadesEn aquesta fase de maduració va conèixer la petita productora de la creativa Miriam Ballesteros. Van unir forces. Pragmàtics, abans de produir van consolidar el negoci de distribució: Imira es va convertir en plataforma d'exportació de les petites productores espanyoles d'animació. "Vam tenir èxit, i grans empreses de fora, com la televisió pública alemanya ZDF, es van fixar en nos- altres per vendre els seus productes --drets, DVD, marxandatge, llibres-- a la península, l'Amèrica Llatina i EUA hispà".
Després es van fer productors. Lola & Virginia, per a nenes de 8 a 12 anys, ha arribat a 129 països. Es va coproduir amb la televisió pública francesa FR3. "Ho vam fer en tecnologia flaix amb alta resolució per així facilitar l'explotació en mòbils, webs i videojocs (n'hi ha per a la Nintendo DS)". Imira estrenarà al setembre a TVE Sandra, detective de cuentos (4-8 anys), precomprada per filials de Disney i per Cartoon Network a Llatinoamèrica. Encara que el projecte més ambiciós és Lucky Fred (10-12 anys), cofinançat amb Disney, Televisió de Catalunya, Nickel Odeon, TF1 i Rai. "Vam convèncer Disney perquè l'escenari de la sèrie fos Barcelona".
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- "Si et conviden a un sopar, no portis vi"
- Un bacteri podria causar 12 milions de càncers gàstrics