RESULTATS D'UN GRUP D'INFRAESTRUCTURES

L'autopista del Garraf ingressa el 8,7% més amb el caos ferroviari

El Grupo Abertis va facturar 2.086 milions en nou mesos, la meitat a l'estranger

3
Es llegeix en minuts
S. SABRIÀ / P. ALLENDESALAZAR / BARCELONA

El que per a molts s'ha convertit en un malson diari, el desplaçament en tren fins al seu lloc de treball, a altres els està donant alegries. És el cas del grup d'infraestructures Abertis, que ha vist com s'incrementaven el 8,7% els ingressos pels peatges d'Aucat, la seva filial concessionària de l'autopista del Garraf, entre el gener i el setembre. Aquest augment, coincident en el temps amb el caos ferroviari de Rodalies, no té en compte encara els resultats de l'octubre, el pitjor mes en el servei del tren, amb diversos dies ja afectats pel tancament de línies.

La intensitat mitjana diària (IMD), el paràmetre que es fa servir per calcular els cotxes que passen per una autopista, va arribar a les 35.399 unitats el tercer trimestre del 2007 a Aucat, un 6,6% més en un any, mentre que per al conjunt d'autopistes d'Abertis, incloent-hi la francesa Sanef, es va incrementar un 3,4%. A més, en alguns trams més afectats per l'aturada de Rodalies, com és el de Cubelles a Sitges, va registrar un augment de gairebé el 8% el setembre del 2007 respecte al mateix mes del 2006, segons fonts de la concessionària.

58 QUILÒMETRES Els ingressos procedents d'Aucat equivalen a un 8% de totes les autopistes d'Abertis a Espanya, i un 4% si s'hi inclouen les que gestiona a l'estranger, de manera que el seu efecte sobre el conjunt de la companyia és relativament petit. Els seus 58 quilòmetres de recorregut equivalen a menys del 4% del total de vies de peatge gestionades per Abertis a Espanya. Però les dades sobre la utilització del gener al setembre corroboren el desplaçament d'usuaris del transport públic cap al privat, encara que a més sigui de peatge, davant les creixents deficiències del primer.

Els resultats globals de les autopistes d'Abertis del gener al setembre són el reflex també d'una bona situació econòmica del país, ja que el trànsit no para de créixer. En la seva explicació dels comptes a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), Abertis atribueix el creixement global de la IMD a "les bones condicions climàtiques dels primers mesos del 2007 i el seu positiu entorn econòmic". La IMD va créixer un 3,5% a Espanya respecte a l'any anterior, i el 3,3% en la francesa Sanef (1.743 quilòmetres d'autopista). La filial de França aporta al grup 1.007 milions d'euros d'ingressos, del total de 2.086 que obté del sector d'autopistes, encara que el seu pes sobre els beneficis bruts és molt menor.

La bona salut de l'economia es reflecteix també en les dades obtingudes per la filial d'aeroports, que va ingressar un 17% més gràcies, en primer lloc, a tenir un 6,5% més de passatgers, fins a superar els 18 milions d'usuaris.

Notícies relacionades

El negoci del peatge continua sent el gruix de l'activitat i els ingressos d'Abertis (el 75,8%), malgrat la forta diversificació empresa els últims anys cap als sectors de telecomunicacions (10,5% dels ingressos), aeroports (9%), aparcaments (3,5%) i logística (0,6%). El que sí que ha canviat radicalment amb aquesta diversificació ha estat l'àmbit de generació dels ingressos, ja que actualment només el 52% del total procedeix d'Espanya. El pes de Sanef es nota molt, ja que França aporta un 37% de la facturació.

559 MILIONS DE BENEFICI El grup Abertis va aconseguir el període gener-setembre del 2007 un benefici net de 559 milions d'euros, que suposa un creixement del 22,4% respecte als primers nou mesos del 2006. Aquesta evolució ha portat els directius de la companyia a revisar a l'alça les seves previsions de creixement per a tot l'exercici, que el març passat el conseller delegat, Salvador Alemany, va situar en un 15%. Ara, les noves previsions apunten a un augment del 9% dels ingressos d'explotació i d'un 28% del benefici net.