CANVIS EN LA FISCALITAT DELS VEHICLES

El final del pla Prever deixa 6 milions d'automòbils vells en circulació

El sector adverteix que la taxa verda no incentiva el desballestament de turismes de més de 10 anys

La supressió de l'ajuda el 2008 fomentarà la venda de cotxes contaminants d'ocasió

2
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

Els concessionaris de cotxes viuen mesos més moguts del que és habitual. Al descens de les vendes a Espanya, s'hi afegeixen els efectes anticipats dels canvis fiscals que s'aplicaran l'any 2008. El nou impost verd suposarà l'eliminació definitiva del pla Prever després d'11 anys de subvencionar el canvi d'un cotxe vell per un de nou.

El sector automobilístic ha posat en marxa la força del seu potent lobby, fins ara amb nuls resultats, perquè el Govern faci marxa enrere i mantingui i reforci el pla Prever amb una ajuda de 900 a 1.200 euros per enviar al desballestament uns sis milions de cotxes que tenen més de 10 anys.

L'argument principal dels concessionaris, els fabricants i els importadors és que la prioritat consisteix a rejovenir un dels parcs automobilístics més envellits d'Europa, amb un 31,9% de cotxes que superen els 10 anys sobre un parc total de 20,9 milions el 2006. Parteixen de la base que un turisme dels anys 70 contamina 100 vegades més que un de nou.

NEGATIVA D'ECONOMIA

Els contactes mantinguts entre els representants del sector i els ministeris d'Economia i Indústria i la carta conjunta dels dirigents de les patronals enviada al vicepresident Pedro Solbes no han aconseguit que el Govern modifiqui la seva posició inicial d'eliminar el Prever el 2008. El secretari d'Estat d'Hisenda, Carlos Ocaña, va confirmar ahir la "previsió" de l'Executiu que el pla s'extingeixi el 31 de desembre.

En el decret d'aprovació de la pròrroga extraordinària per a aquest any, l'Executiu justificava l'eliminació del Prever amb l'argument que, "superat el seu impacte inicial, la permanència estructural d'aquests beneficis fiscals els va restant eficàcia incentivadora" en la renovació del vehicle, ja que es donen per descomptats.

La Federació de Concessionaris (Faconauto) adverteix, en canvi, que el Prever ha anat perdent força perquè no s'han revisat les ajudes des que es van posar en marxa. Per Antonio Romero-Haupold, president de Faconauto, "l'ajuda mínima ha d'augmentar" perquè es converteixi en un incentiu de la renovació del parc automobilístic.

COTXES ABANDONATS Pel president de Faconauto, la desaparició del Prever farà reaparèixer el desballestament irregular. "Fins ara --va afirmar--, s'havia millorat en el control del desballestament, però a partir del 2008 s'abandonaran molts cotxes als carrers".

Faconauto va iniciar ahir la celebració d'un congrés centrat en l'anàlisi de les repercussions de la política governamental en el sector. Un estudi elaborat per MSI per a la federació posa de manifest que les retallades que ja ha aplicat el pla Prever durant el 2007 han suposat unes pèrdues de 100 milions d'euros per al sector.

Notícies relacionades

La rebaixa de les subvencions a 480,81 euros per desballestar turismes de més de 10 anys ha reduït en un 29% el nombre de cotxes acollits al pla els primers 10 mesos d'aquest any en relació amb el mateix període de l'any anterior. Segons un portaveu de l'Associació de Fabricants (Anfac), "molts propietaris prefereixen vendre el cotxe al mercat de segona mà perquè obtenen uns diners més que si el donen de baixa, de manera que segueix circulant".

El nou pla Prever hauria d'incloure, segons Anfac, la possibilitat de rebre una subvenció per canviar un cotxe vell per un altre de seminou, i no tan sols per un que estigui per estrenar. Aquesta mesura es va aplicar del 2004 al 2006 i va permetre al mercat d'ocasió superar les matriculacions de turismes nous.