DEL JULIOL A L'ABRIL PROPERS

GDX anuncia el tancament de la fàbrica de Palau-solità i l'acomiadament dels 740 treballadors

2
Es llegeix en minuts
EFE / BARCELONA

La multinacional nord-americana del sector auxiliar de l'automoció GDX Automotive, propietat del fons d'inversió Cerberus, ha anunciat el tancament en tres fases, entre el juliol del 2007 i l'abril del 2008, de la fàbrica de Palau-solità i Plegamans (Vallès Occidental) i l'acomiadament dels 740 treballadors.

La direcció de GDX, que s'ha reunit avui amb el comitè d'empresa, amb la mediació del departament de Treball de la Generalitat, ha comunicat que la setmana que ve presentarà un expedient de regulació d'ocupació (ERE), després d'acumular pèrdues per valor de 18 milions d'euros el 2006 i d'uns 5 milions d'euros en el primer quadrimestre d'aquest any.

GDX, que ja va tancar la planta de Valls (Alt Camp) el desembre del 2006, cosa que va afectar 156 treballadors, traslladarà els primers utillatges per fabricar les tires de cautxú per a les portes, finestres i maleters dels vehicles el pròxim 30 de juliol, segons han informat fonts sindicals presents a la reunió. En una segona fase, que s'acabarà el 30 d'octubre, es traslladarà una altra part del material, mentre que el tancament definitiu de la fàbrica s'ha fixat per al 30 d'abril del 2008.

Pèrdua de confiança dels clients

La companyia justifica aquesta decisió per la pèrdua de confiança dels clients, sobretot Volkswagen i Seat, cosa que ha provocat un progressiu descens de la producció. GDX va presentar l'octubre del 2006 un pla de viabilitat que preveia tancar la fàbrica de Valls, desviar diverses línies de producció a plantes d'Alemanya i la República Txeca, i vendre els terrenys de la factoria de Palau-solità i Plegamans per 16 milions d'euros per refinançar la filial espanyola.

El compromís era recuperar part d'aquestes línies de producció en benefici de l'única fàbrica espanyola de la multinacional nord-americana, que té el centre de decisió a Europa a la ciutat alemanya de Grefrath. Segons UGT, la direcció de Palau-solità i Plegamans "no té cap tipus de poder organitzatiu des de fa temps i ha deixat morir la companyia per interessos".

El passat 1 de maig la mateixa companyia va aconseguir detenir diverses vagues convocades per la plantilla a l'anunciar que no tancaria la fàbrica barcelonina i que elaboraria un pla de viabilitat. Les aturades del personal de GDX van causar problemes de producció importants a Seat, un dels principals clients, fins a l'extrem d'obligar a detenir diverses línies d'acoblament de la planta de Martorell (Baix Llobregat).

Planta important de la firma

Notícies relacionades

La fàbrica catalana és una de les tres més importants de la multinacional, amb el centre de Guadalajara (Mèxic) i Indiana Estats Units). El tancament de la fàbrica de Valls ja es va presentar com l'única sortida per a la supervivència de la filial a Espanya, que es va fundar el 1988 com a Draftex Iberica per atendre la creixent demanda de peces de cautxú generada per la forta expansió del sector de l'automòbil. D'aquesta època data la construcció de la planta de Palau-solità i Plegamans, que s'ha ampliat en successives ocasions pel creixement de l'empresa, una tendència que es va traduir el 1997 en la posada en marxa de la segona factoria catalana, la de Valls.

Aquest anunci s'emmarca en un context de dificultat per als proveïdors del sector de l'automoció per la reducció dels marges i la competència d'Europa de l'Est i Àsia, cosa que ha provocat, entre altres, el tancament de la fàbrica de SAS a Abrera (Baix Llobregat) i de la planta d'Indústries Plàstiques Trilla a Ripollet (Vallès Occidental)..