DISTRICTE 1. Ciutat Vella

El paradista pren el control de la Fira de Santa Llúcia

El tradicional mercat nadalenc guanya autonomia després de firmar un conveni amb l'ajuntament

Els firaires, que pacten començar cada any el 25 de novembre, sortegen 22 parades de venda

Una caseta de venda de caganers, a la fira de l’any passat.

Una caseta de venda de caganers, a la fira de l’any passat. / ARXIU / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
LUIS BENAVIDES
BARCELONA

La Fira de Santa Llúcia és, amb 226 anys d'història, una de les tradicions nadalenques més antigues de Barcelona i un referent pel seu component artesanal. Per preservar la qualitat de la fira a llarg termini i, sobretot, millorar la seva organització, l'Ajuntament de Barcelona ha traspassat la gestió d'aquest mercat nadalenc a l'Associació Fira de Santa Llúcia. «Un dels pilars del Pla Argent, el nostre pla municipal de dinamització comercial, és l'associacionisme. L'Administració ha de ser tan sols una ajuda, un complement», explica Lydia Torné, coordinadora de comerç del districte de Ciutat Vella.

Amb aquest encàrrec es persegueix, a més a més, establir per primera vegada unes «regles de joc amb continuïtat», explica Torné. I és que, fins a l'actualitat, la Fira de Santa Llúcia s'havia de reinventar cada any i havia de començar administrativament de zero amb uns permisos específics. No obstant, aquest any la concessió als firaires és de dos anys, per al Nadal del 2012 i el del 2013. «Tindrem marge per continuar treballant en aquest conveni amb l'Associació Fira de Santa Llúcia, i els paradistes guanyaran en estabilitat», explica Torné. La coordinadora de comerç puntualitza que només garantint una continuïtat als més de 280 professionals de la fira es podrà exigir més qualitat i més bona presència.

CONTINUÏTAT / «Tenir més seguretat de continuïtat ens permet, entre altres coses, invertir una mica més en les casetes i millorar la nostra imatge, que era un repte que teníem sobre la taula», explica Albert Deulofeu, pessebrista i president de l'Associació Fira de Santa Llúcia. «L'espai que tenim per a aquesta fira és molt limitat, amb només un metre de fons, i hem de fabricar unes casetes expressament per a aquesta data», afegeix Deulofeu. Aquest any provaran d'unificar tot el sector de les figures i pessebres amb unes casetes d'estil rústic adornades amb llums de Nadal.

PER SORTEIG / Altres acords entre l'ajuntament i l'associació que gestionarà directament la fira inclouen establir una data fixa al calendari per començar el mercat i el sorteig de 22 places vacants després de la reorganització de l'espai i la baixa d'alguns firaires.

El president de l'Associació Fira de Santa Llúcia creu que fixar una data tant per a aquest any com per als pròxims és positiu: «Serà més fàcil de recordar i promocionar si sempre comencem el dia de Santa Caterina, el 25 de novembre, just un mes abans del dia de Nadal». Deulofeu, dedicat als pessebres des de fa més de 35 anys, és la quarta generació de la família present a la fira. «La meva besàvia ja hi tenia una parada el 1929», recorda.

Notícies relacionades

Aquest Nadal, la fira tindrà 283 parades, 13 més que l'any passat. D'aquestes, 133 estan dedicades a les figures i pessebres, 96 a les plantes, 60 a l'artesania i 4 als instruments musicals tradicionals. El sorteig de 22 noves places, afirma Deulofeu, suposa una molt bona oportunitat per «seleccionar els millors artesans» en cada un dels quatre sectors.

«Un cop adjudicades les noves places, en un concurs públic amb un jurat format per representants de les administracions i els diferents sectors, els adjudicataris hauran d'ingressar a l'associació de la fira, que tramitarà i gestionarà els temes d'organització col·lectiva», subratlla Torné.