PROJECTE VISUAL I MUSICAL

El tacte del drac www.

Les escoles bressol municipals de Gràcia ensenyen música, art i sons de la natura a nens de 2 i 3 anys al parc Güell

Les guarderies municipals de Gràcia es troben al parc Güell. / periodico

2
Es llegeix en minuts
NORA MIRALLES
BARCELONA

«A veure, escoltem el silenci... no se sent res... La música neix del silenci», expliquen les mestres als nens de 2 i 3 anys que visiten la gruta dels carruatges del parc Güell. Just llavors se sent la melodia alegre i tranquil·la d'un clarinet i tots junts canten una cançó que han après a classe aquesta setmana. La Casa del Guarda -amb aquell sostre blanc i ondulat que fa que sembli treta d'un conte- dóna la benvinguda al parc a aquests petits alumnes de les guarderies municipals del districte de Gràcia, que participen en el projecte Trencadís de sons i colors.

El van anomenar així pel colorit mosaic, símbol de l'estil gaudinià, que cobreix el famosíssim llangardaix que els nens descobreixen mentre pugen les escalinates de l'entrada. «Podem acariciar al drac per saludar-lo i descobrir la seva textura», els inviten les seves professores.

Apropar-se als parcs

Ideat per les mestres de les escoles bressol municipals (EBM) Fontana, Galatea, Gat Negre, Gràcia i Sant Medir, Trencadís de sons i colors pretén aprofitar un entorn natural privilegiat del districte, com és el famós parc dissenyat per Gaudí, per sensibilitzar la mainada amb la música, l'art i els sons de la natura. «Volem que sigui també un punt de trobada de les diferents escoles i d'intercanvi d'eines entre les educadores dels centres», afirma Txell Guardiola, de l'EBM Gràcia.

Fa més de mig any que Guardiola i la resta d'impulsors del projecte es van començar a reunir i van decidir plasmar els coneixements que els nens aprenien a classe en un recorregut inoblidable pel parc Güell. Per fer-ho, van contactar amb el Centre de Recursos Pedagògics de Gràcia, amb el Museu d'Història de la Ciutat i amb Apropa't als parcs, projecte municipal que assessora les escoles sobre com estrènyer els vincles i ampliar els coneixements que els alumnes tenen dels seus entorns naturals més pròxims.

Notícies relacionades

«La idea és que els nens facin seus aquests espais i se sentin partícips de la seva conservació», explica Laia Capdevila, coordinadora d'Apropa't als parcs. «Als petits els encanten aquestes visites. Xerren amb el conservador del parc, que respon les seves preguntes i els ajuda a plantar les flors que han estudiat prèviament a classe», assegura. En el cas de Gràcia, les visites, que es fan entre el 31 de maig i el 9 de juny, tenen com a fil conductor no tant la flora com la música i el moviment, que els alumnes descobreixen a través de cançons populars, del so d'instruments i de la dansa d'una ballarina que balla i gira entre les columnes de la sala Hipòstila.

De moment, els educadors valoren molt positivament els fruits que està donant Trencadís com a projecte comú entre centres, i es plantegen repetir l'experiència. «La nostra intenció és donar-hi continuïtat l'any que ve i obrir-lo a altres cursos escolars, com el de parvulari P-3 (alumnes de 3 anys)», explica Txell Guardiola.