Crisi de preus

Mercadona irromp en el debat antiinflació abaixant el preu de 500 productes fins a final d’any

El supermercat líder a Espanya se suma a altres cadenes com Eroski, Bonpreu i Dia, que han anunciat en les últimes setmanes mesures extraordinàries per abaixar el cost del cistell de consum

Mercadona irromp en el debat antiinflació abaixant el preu de 500 productes fins a final d’any

Ferran Nadeu

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Després de mesos de debat sense aparent fruit, el principal supermercat d’Espanya entra de ple en l’estratègia de les mesures extraordinàries per mitigar l’efecte de la inflació a la butxaca del consumidor. Mercadona ha anunciat aquest dimecres que rebaixarà el preu de 500 productes entorn dels quals comença a detectar certa contenció de costos. La cadena emprendrà aquesta rebaixa des d’ara i fins que acabi l’any, una decisió amb un enfocament semblant al que han anat anunciant altres importants cadenes de distribució en les últimes setmanes.

D’aquesta manera, el Govern –capitanejat en aquest cas per la vicepresidenta segona, Yolanda Díaz– aconsegueix una de les demandes que havia posat a sobre de la taula des del principi: que independentment de la rebaixa de l’IVA de determinats productes d’alimentació, les grans cadenes de supermercats abaixessin els seus preus en la mesura possible. La vicepresidenta primera, Nadia Calviño, també ha llançat reiterats missatges a les empreses de distribució amb el mateix propòsit. Les cadenes, per la seva banda, sempre han defensat que aquesta és una crisi de costos i, que com a tal, no servia de res (i que fins i tot podria ser contraproduent) que reduís preus només una part de la cadena.

De fet, el posicionament general del sector fins ara havia sigut que aquestes companyies fa mesos que forcen marges i augmenten el nombre d’ofertes per posar el seu gra de sorra a solucionar el problema.

No obstant, Eroski (i, consegüentment, també Caprabo) va trencar la tònica a mitjans de març posant en marxa una campanya per la qual abaixava el preu de fins a 1.000 productes. La cadena catalana Bonpreu va anunciar a finals de mes que activava durant tres mesos una mesura per la qual tornaria als seus clients el 5% del preu de la carn i el peix fresc. Aquest mateix dimarts, Dia va explicar que invertiria aquest any un 15% més que l’anterior (150 milions d’euros) a incrementar el nombre de promocions i descomptes dins dels seus establiments.

I ara, Mercadona, que fins ara s’havia centrat a dissenyar estratègies internes de càlculs de costos per evitar haver d’apujar descaradament preus, ha irromput també en escena amb la rebaixa de 500 productes.

La importància de la mesura

Aquesta decisió transcendeix per diverses raons. Primer, perquè és la cadena líder a Espanya, amb la qual cosa té capacitat per arrossegar-ne moltes d’altres a decisions similars, sobretot tenint en compte que una de les particularitats del mercat espanyol és que hi ha tants actors que és molt difícil competir si un d’ells s’allunya dels preus habituals. Segon, perquè aquest supermercat mai fa descomptes ni ofertes puntuals, ja que la seva política d’empresa és vendre sempre el preu més baix possible. Tercer, perquè el seu propietari i president, Juan Roig, es va posicionar fa unes setmanes obertament en contra d’abaixar artificialment els preus de l’alimentació.

La qüestió, segons planteja l’empresa valenciana en un comunicat, és que el grup ha detectat que els costos associats a aquest conjunt de productes estan començant a baixar i ha decidit «avançar-se» a aquest descens i ajustar-ne el preu de venda final. Parlen de conserves com la tonyina, lactis com alguns formatges i iogurts, fruita seca, olis, productes de neteja i manteniment per a la llar, brioixeria, perfumeria... i diversos aliments frescos, que estaran identificats amb una etiqueta especial.

«La iniciativa, que es porta a terme sense tocar la qualitat dels productes i garantint la sostenibilitat de tota la cadena alimentària [un dels arguments que va brandir Roig per negar-se a un cistell de consum de preu limitat], suposarà un estalvi per als clients de 200 milions d’euros d’aquí a final d’any», detalla la companyia en un comunicat. D’acord amb els seus càlculs, això tindrà un impacte en el marge de l’empresa de 0,6 punts.

Altres estratègies

En qualsevol cas, Mercadona no és l’única cadena que ha decidit fer una cosa així per ajudar a rebaixar el preu final del cistell de consum.

Eroski / Caprabo

En ple debat sobre si el Govern d’Espanya hauria d’impulsar un acord amb les cadenes de supermercats com el que s’acabava d’anunciar a França, Eroski va anunciar que invertiria 12 milions d’euros a llançar una campanya que implicava abaixar el preu de fins a 1.000 productes. La va anomenar ’Cistella que enamora’, va entrar en vigor a meitat de març i la mesura estarà vigent tot el 2023.

Bonpreu

La cadena catalana va anunciar a finals de març que bonificaria, durant tres mesos, el 5% del que el seu client es gasti en carn i peix fresc, aliments exempts de la baixada de l’IVA. El supermercat va explicar que preveu destinar 2 milions d’euros en aquesta mesura, que funciona de manera que als clients registrats que compren carn o peix se’ls torna a la seva targeta client el 5% del que s’hagin gastat en aquests productes.

Notícies relacionades

Dia

Aquesta companyia de distribució també ha anunciat aquesta mateixa setmana que extremarà el que invertia l’any passat en ofertes i descomptes amb la intenció d’ajudar la butxaca del consumidor. Així, Dia invertirà 150 milions d’euros en promocions que arribaran fins al 30% de rebaixa i que s’aplicaran sobre més de 100 productes, amb especial protagonisme dels frescos. Aquest pla també inclou augmentar l’aposta pels productes de marca pròpia.