Consum
La inflació porta la preocupació dels consumidors a nivells d’inici de la pandèmia
La meitat de les llars consideren que la seva situació econòmica ha empitjorat, taxa a la qual no s’arribava des del 2020
Un informe d’AECOC indica, a més, que gairebé nou de cada 10 compradors han canviat de supermercat o marques de referència per abaixar el preu del cistell de consum

La potencial crisi econòmica associada, entre d’altres, a la inflació ja és un problema de tant pes per als consumidors com ho va ser fa un parell d’anys la pandèmia: l’últim baròmetre d’AECOC, una de les associacions més importants d’Espanya en el terreny de la distribució de gran consum (comerç, supermercats...), mostra que pràcticament la meitat de les llars consideren que la seva situació econòmica ha empitjorat en aquests últims mesos, un percentatge que no es veia tan ampli des del 2020.
Són, segons aquest informe elaborat en col·laboració amb l’agència d’anàlisi 40dB, el 49% dels consumidors, tot i que gairebé un 60% situa la inflació com una de les seves principals preocupacions actuals, seguit de la crisi econòmica (40%) i del preu de l’energia (39,7%).
Perquè si bé les últimes dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) mostren que a l’octubre es va moderar lleugerament l’encariment dels preus en general, el dels productes alimentaris en concret segueix a l’alça: aquest mes començava amb el cistell de consum un 15,4% més car que l’any passat, i la diferència és 10 punts més gran que la que es registrava a principis d’any.
«Les dades de l’informe evidencien que el context econòmic actual condiciona profundament les decisions dels consumidors, que avui tenen una sensibilitat més gran al preu i planifiquen més les seves compres», afegeix aquesta organització en el comunicat en què resumeix les principals conclusions de l’estudi. «De fet, avui el 72% dels consumidors es fixen més en els preus i en les promocions a l’hora de fer les compres, un registre que ha anat en augment en aquest 2022 i que ja se situa 14 punts per sobre de les dades de fa un any», sosté AECOC.
Creix la marca blanca
Notícies relacionadesL’organització ha detectat altres canvis de comportament dels consumidors, com que una gran majoria ha modificat el seu supermercat o les seves marques de referència per intentar abaixar el cost del cistell de consum. En concret, segons l’informe, un 86% dels enquestats afirmen haver canviat d’establiment per aquesta raó, mentre que un 88% ha canviat alguna de les seves marques habituals per d’altres més barates.
Aquesta situació ha implicat directament un creixement del pes de la marca blanca en la compra del client. «Un efecte clar d’aquest transvasament entre marques és el creixement de la marca de la distribució», afegeix AECOC, que conclou que sis de cada 10 consumidors inclouen ara més productes d’aquesta categoria en les seves compres.
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Desallotjats els últims inquilins de les Cases Barates
- Debut d’Elionor i Sofia a la recepció oficial de Marivent
- Xoc entre Díaz i Ayuso pel finançament singular i el dúmping fiscal
- Temps extra per al fiscal
- El gran complex físic de Pedro Pascal: "M’horroritza veure’m així"
- Camp de Tarragona El camp i la pagesia de Tarragona s'exhibeixen a Valls per la Firagost: "Volem tornar a ser una fira referent a Catalunya"
- Explicació científica ¿Per què l’incendi de França està sent tan ràpid i devastador? Cinc claus per entendre un foc colossal
- Entre Narbona i Carcassona Una dona morta i 11.000 hectàrees cremades en un incendi sense control al sud de França
- Conflicte en potència La ronda de Sant Antoni reneix com a ‘camp de futbol’ i molesta part del veïnat