Consum
La inflació porta la preocupació dels consumidors a nivells d’inici de la pandèmia
La meitat de les llars consideren que la seva situació econòmica ha empitjorat, taxa a la qual no s’arribava des del 2020
Un informe d’AECOC indica, a més, que gairebé nou de cada 10 compradors han canviat de supermercat o marques de referència per abaixar el preu del cistell de consum
	La potencial crisi econòmica associada, entre d’altres, a la inflació ja és un problema de tant pes per als consumidors com ho va ser fa un parell d’anys la pandèmia: l’últim baròmetre d’AECOC, una de les associacions més importants d’Espanya en el terreny de la distribució de gran consum (comerç, supermercats...), mostra que pràcticament la meitat de les llars consideren que la seva situació econòmica ha empitjorat en aquests últims mesos, un percentatge que no es veia tan ampli des del 2020.
Són, segons aquest informe elaborat en col·laboració amb l’agència d’anàlisi 40dB, el 49% dels consumidors, tot i que gairebé un 60% situa la inflació com una de les seves principals preocupacions actuals, seguit de la crisi econòmica (40%) i del preu de l’energia (39,7%).
Perquè si bé les últimes dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) mostren que a l’octubre es va moderar lleugerament l’encariment dels preus en general, el dels productes alimentaris en concret segueix a l’alça: aquest mes començava amb el cistell de consum un 15,4% més car que l’any passat, i la diferència és 10 punts més gran que la que es registrava a principis d’any.
«Les dades de l’informe evidencien que el context econòmic actual condiciona profundament les decisions dels consumidors, que avui tenen una sensibilitat més gran al preu i planifiquen més les seves compres», afegeix aquesta organització en el comunicat en què resumeix les principals conclusions de l’estudi. «De fet, avui el 72% dels consumidors es fixen més en els preus i en les promocions a l’hora de fer les compres, un registre que ha anat en augment en aquest 2022 i que ja se situa 14 punts per sobre de les dades de fa un any», sosté AECOC.
Creix la marca blanca
Notícies relacionadesL’organització ha detectat altres canvis de comportament dels consumidors, com que una gran majoria ha modificat el seu supermercat o les seves marques de referència per intentar abaixar el cost del cistell de consum. En concret, segons l’informe, un 86% dels enquestats afirmen haver canviat d’establiment per aquesta raó, mentre que un 88% ha canviat alguna de les seves marques habituals per d’altres més barates.
Aquesta situació ha implicat directament un creixement del pes de la marca blanca en la compra del client. «Un efecte clar d’aquest transvasament entre marques és el creixement de la marca de la distribució», afegeix AECOC, que conclou que sis de cada 10 consumidors inclouen ara més productes d’aquesta categoria en les seves compres.
- SEGURETAT SOCIAL I PENSIONS El Govern manté la ‘retallada’ a les pensions: jubilar-se abans de temps es penalitzarà tot i que s’hagin cotitzat més de 40 anys
 - Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
 - Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
 - Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
 - Polítiques públiques Les cinc claus de la reforma de l’administració de Catalunya: de la reducció de la burocràcia a l’ús de la IA
 
- Pintures de Sixena L’advocat de Sixena entra al MNAC per «revisar» les pintures, però se n’anirà sense poder interrogar els tècnics ni accedir a les reserves del museu
 - 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: Viure en una habitació, no és viure
 - Durant deu dies El primer bus sense conductor de TMB fa viatges gratuïts per als ciutadans per Montjuïc
 - Polítiques públiques El Govern crea el consell assessor que fiscalitzarà la reforma de l’Administració
 - El dijous 13 de novembre a les 19h El Periódico et convida a participar en un nou #afterwork amb Mònica Martínez Bravo
 
			
			
	
		