Taula d’experts
Barcelona es converteix en la capital mundial de la logística
La capital catalana acull del 7 al 9 de juny el SIL, la fira líder en logística, transport i ‘supply chain’ del sud d’Europa i del Mediterrani
El SIL comptarà amb més de 650 expositors líders en la indústria i milers de professionals s’hi reuniran per intercanviar coneixements
El 7 de juny arrenca la 23a edició del Saló Internacional de la Logística (SIL), la fira líder en logística, transport, intralogística i ‘supply chain’ del sud d’Europa i del Mediterrani. Un saló organitzat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) que, a més, celebra el seu 25è aniversari i que reunirà durant tres dies les empreses més importants de la cadena logística a escala mundial al recinte de la Fira de Barcelona, a Montjuïc. Un esdeveniment clau que durant tres dies es convertirà en un pont internacional de negocis entre Europa, Amèrica Llatina i el Mediterrani.
En aquest context, el 9 de maig es va celebrar a la redacció d’EL PERIÓDICO una taula d’experts en la qual es van debatre els principals reptes que marcaran la indústria logística en els pròxims anys i que va estar moderada per la periodista d’aquest diari Núria Bonet. Una taula que va comptar amb la participació del delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona i president del SIL, Pere Navarro; la directora general del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) i del SIL, Blanca Sorigué; el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó; el director general d’Inprous i el president de PIMEC Logística, Ignasi Sayol; el director general de l’Institut de Logística&Supply Chain (ICIL), Xavier Rius; el director general d’Estoko Logistics, Juan Carlos López Pinacho; i la directora general de project44 a Espanya, Miriam Ribas.
Barcelona, ‘hub’ tecnològic
La tecnologia i la digitalització de la indústria seran, sens dubte, dos pilars clau al llarg dels tres dies que durarà la fira. «Moltes vegades, la gent pensa que parlem de ciència-ficció, però tecnologies com la intel·ligència artificial (IA), el blockchain, la impressió 3D, entre d’altres, ja són presents al sector i fan possible que la logística avui vagi molt més enllà», va reivindicar el delegat especial de l’Estat del CZFB, Pere Navarro, a l’inici de l’esdeveniment.
Per la seva banda, Blanca Sorigué, directora general del CZFB, va posar en valor el paper imprescindible del sector: «Sense logística no hi ha res. En plena pandèmia ens vam adonar que l’única cosa que no va parar va ser la logística i és per això que s’ha de reconèixer l’envergadura del sector». En aquesta línia, el president de PIMEC Logística, Ignasi Sayol, va assenyalar que «segons dades de PIMEC Logística, la logística representa l’11% del PIB a Catalunya». D’altra banda, Sayol va destacar que «l’única resposta a les noves demandes que té la població, com la immediatesa i els costos reduïts, és la tecnologia».
No obstant, com va lamentar la directora general de project44 a Espanya, Miriam Ribas, «hi ha una bretxa enorme entre les grans empreses i les pimes: mentre que les primeres estan molt digitalitzades, les segones no disposen de les eines necessàries. Moltes empreses no tenen ni el temps ni els recursos per poder analitzar el volum de dades que generen i això els impedeix ser més eficients econòmicament. El principal repte és la inversió».
En aquest escenari de transformació i inversió en digitalització, el CZFB ha impulsat el Logistics 4.0 Incubator, el primer incubador europeu dedicat a la logística 4.0. Estoko Logistics és una de les 20 empreses incubades en aquest projecte. La seva tecnologia, basada en el ‘blockchain’, connecta empreses que necessiten espais flexibles d’emmagatzematge o distribució amb magatzems que disposen d’espai sense utilitzar. Com va explicar a la taula el director general de l’empresa, Juan Carlos López, «haver sigut seleccionats per a aquest projecte ha sigut una oportunitat per fer networking i benchmarking amb altres ‘start-ups’ del sector i per continuar invertint en el desenvolupament de noves tecnologies». Per la seva banda, Navarro va destacar un altre dels projectes liderats pel CZFB que està revolucionant el sector al territori, el DFactory, el més gran ecosistema d’indústria 4.0 del sud d’Europa: «Ja són més de 30 les empreses que estan instal·lades en aquest nexe de connexió de la indústria 4.0». A més, Navarro va afegir que el «DFactory és una via per generar oportunitats a prop de casa».
«Igual que en el cas del DFactory, el SIL és un ‘hub’ de coneixement, un punt de trobada d’associacions i empresaris que venen de tot el món a conèixer què s’està coent al nostre territori», va assenyalar el director general de l’ICIL, Xavier Rius. Així mateix, Sorigué, directora general del saló, va destacar l’evolució que ha experimentat la fira al llarg dels anys: «Abans el SIL era una exhibició de productes, en la qual el nombre de metres quadrats era primordial. Ara que tot està digitalitzat, ¿quin és el valor afegit? Doncs els coneixements, les tendències, els ponents que convidem, les aliances que es generen a escala mundial, les oportunitats de ‘networking’, etc.».
«La gent es pensa que parlem de ciència-ficció, però aquestes tecnologies ja formen part del sector»
Pere Navarro, delegat especial de l’Estat al CZFB i president del SIL
«El valor afegit del SIL són les aliances i el ‘netwkorking’ que es genera a escala mundial»
Blanca Sorigué, directora general del Consorci de la Zona Franca de Barcelona i del SIL
«Haver sigut seleccionats per al DFactory és una oportunitat per fer ‘networking’»
Juan Carlos López, director general d’Estoko Logistics, incubada al Logistics 4.0 Incubator
«Per a molts joves la logística són camions i magatzems, però haurien de veure el DFactory»
Xavier Rius, director general de l’Institut de Logística & Supply Chain (ICIL)
«L’única resposta a les noves demandes, com la immediatesa i els costos reduïts, és la tecnologia»
Ignasi Sayol, director general d’Inprous i president de PIMEC Logística
«Si parlem de digitalització, hi ha una bretxa enorme entre grans empreses i pimes»
Miriam Ribas, directora general de Project44 a Espanya
«Hem d’apostar pel transport ferroviari per reduir emissions»
Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona
Formació més atractiva
Un dels punts en els quals van coincidir tots els ponents és la necessitat de reformar l’oferta de formació per fer més atractiu el sector de cara a les generacions més joves. Com va lamentar el president de PIMEC Logística, Ignasi Sayol, «les titulacions actuals són molt administratives, però les empreses aposten cada vegada més per la innovació i, per tant, necessiten més varietat en els seus perfils. És més, el 70% del contingut que s’imparteix en aquestes titulacions no té una clara utilitat. Ens falta oferir formació més atractiva, però xoquem amb estructures molt assentades de graus superiors».
En aquest sentit, el director general d’Estoko Logistics, Juan Carlos López, va explicar que en el cas de la seva empresa, «ens estem recolzant en enginyers amb màsters en logística». Per la seva banda, Miriam Ribas, directora general de Project44 a Espanya, va comentar que molts enginyers industrials s’acaben decantant pel sector logístic». No obstant, Ribas va lamentar la necessitat de cursar un màster: «Estaria bé que hi hagués una enginyeria que des de l’inici s’enfoqués cap al sector logístic».
Així mateix, un altre dels reptes que presenta el sector i que es va destacar durant la jornada és la bretxa de gènere. «Estem desenvolupant programes per a nenes per revertir aquesta situació», va comentar Pere Navarro. «Quan fem visites a indústries 4.0, veiem nenes que ens diuen que, tot i que mai els hauria passat pel cap, han descobert que la logística els agrada. Hem de fer que sigui un sector més plural des del punt de vista de gènere», va afegir el delegat de l’Estat al CZFB. En aquest sentit, segons el director general de l’ICIL, Xavier Rius, «quan parles de logística, molts estudiants només pensen en camions, fum i magatzems, però això és molt lluny la realitat. És interessant poder-los ensenyar projectes com el DFactory perquè els resulti un sector molt més atractiu».
Planificació urbana
Notícies relacionadesEl transport marítim és essencial en el sector. Segons dades de l’ONU, el 80% del comerç mundial depèn del transport marítim. Un dels reclams que va fer el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, és la necessitat de generar intermodalitat, és a dir, la transferència de mercaderies utilitzant diferents mitjans de transport: «Hem d’apostar pel transport ferroviari, ens fan falta estacions intermodals, trens de mercaderies que viatgin cap a Europa. És l’única manera per generar menys emissions de CO2 i, alhora, reduir el nombre de camions a les autopistes».
Finalment, Pere Navarro va fer una crida a un nou plantejament urbà en funció de les necessitats que requereix el sector de la logística i del comerç electrònic actualment: «El sistema de mobilitat va acumulant bicicletes i patinets, però la logística hauria d’influir en les polítiques urbanístiques. Hem de plantejar ciutats pensant que la cadena de subministrament ha de ser capaç d’arribar fins a l’última cèl·lula».
-
Ofert per
- La carrera a la Casa Blanca Jo voto Trump
- LA SITUACIÓ DE LA XARXA DE RODALIES Adif retarda el tall previst a l’R3 per no coincidir amb el de Tarragona
- El Govern central surt en tromba a desvincular-se de la xarxa corrupta
- CRÍTICA Una impostora en la tragèdia del Bataclan
- Avançar el rellotge Tot sobre el canvi d’hora d’octubre de 2022 a Espanya: així entrem en l’horari d’hivern
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- El perdó al procés La fiscal demana indultar per malversació l’exlíder d’ERC si no se l’amnistia
- Balanç de mandat Rovira passa comptes amb Junqueras i li retreu el seu paper a l’1-O
- Tramitació parlamentària El PP es val dels lletrats del Senat per vetar la llei que beneficia etarres