Empreses

Aquaservice, Mud Jeans, Timberland, VF Corporation i IDEO, acceleradors de l’economia circular

  • La primera trobada de Sustainable Brands Madrid 2021 posa en relleu que l’aposta per la circularitat de l’economia, l’impuls de la innovació i la cura del medi ambient resulten indispensables per a la recuperació post-Covid-19.

  • Referents empresarials d’Aquaservice, Mud Jeans, Timberland, VF Corporation i IDEO i el divulgador ambiental José Luis Gallego van compartir les seves experiències en economia circular: barreres, acceleradors i beneficis d’incorporar els seus principis al negoci

m1-1337089-1

m1-1337089-1

5
Es llegeix en minuts

La primera trobada de Sustainable Brands® Madrid 2021 ha analitzat com l’economia circular pot contribuir a impulsar la recuperació post-Covid-19 i els beneficis que les empreses obtenen a l’incorporar-la en la seva gestió com un valor diferencial del seu compromís amb la sostenibilitat.

La CEOE ha allotjat el primer ‘webinar’ de la sèrie de trobades híbrides que durant aquest any Sustainable Brands Madrid 21, organitzat per la plataforma de sostenibilitat Quiero, desenvoluparà sota la iniciativa de les Nacions Unides #BuildBackBetter. Sota el títol ‘L’economia circular: una solució per a #BuildBackBetter’, en aquesta primera trobada hi han participat referents empresarials d’Aquaservice, Mud Jeans, Timberland, VF Corporation i el divulgador ambiental José Luis Gallego, que han reflexionat sobre com les organitzacions estan posant en pràctica els principis de l’economia circular, les barreres que han hagut de superar, els acceleradors clau i les últimes tendències en circularitat.

En la inauguració, Cristina Rivero Fernández, directora del Departament d’Indústria, Energia, Medi Ambient i Clima de la CEOE, va valorar que l’«economia circular és un dels pilars per a la reconstrucció econòmica i social i és clau per abastar els compromisos europeus en matèria de reducció d’emissions a 2030 i 2050». Rivero va recordar que «hi ha un ampli marge de creixement per a la circularitat ja que, actualment, només el 6,8% de l’economia mundial respon a aquest concepte. Hi ha una gran oportunitat de desenvolupament i representa, a més, una opció d’innovar al nostre país».

EMPRESES I CIRCULARITAT

Els nous models de negoci, basats en els principis de circularitat, s’enfronten a nombroses barreres. Bert van Son, CEO de MUD Jeans, i Alberto Gutiérrez, CEO d’Aquaservice, van compartir la seva experiència sobre com la col·laboració i la innovació havien servit a les seves empreses per superar-les. Van Son va explicar que els seus inicis no van ser en absolut senzills, al tractar-se d’una peça de vestir, els jeans, amb una marca i un concepte basats en la circularitat, que no estava tan estès fa 10 anys. Va ser l’element col·laboratiu el que els va donar l’impuls que necessitaven: «La gent invertia en nosaltres perquè creien en la nostra història i volien impulsar el seu creixement, volien que funcionés».

En el cas d’Aquaservice, una de les primeres barreres a què va haver d’enfrontar-se la companyia va ser el canvi de mentalitat: del concepte de possessió al de reutilització dels bidons d’aigua, evitant la generació de residus. «Aquaservice és una empresa nativa en economia circular, aspecte del qual no érem conscients. Per això no ens val a integrar l’economia circular, que ja ho fem, i volem anar més enllà. Així, el 2021 serem una companyia residu zero i neutra en carboni, també en repartiment al client final», va assenyalar Gutiérrez, que va destacar també que la innovació tecnològica ha permès a Aquaservice ser pioner en mobilitat sostenible, al comptar amb la flota més gran de vehicles híbrids de 7,5 tones d’Europa i del primer camió elèctric de 7,5 d’Espanya.

Precisament, Alberto Gutiérrez i José Luis Gallego, divulgador mediambiental i autor del llibre ‘Circulando hacia una nueva economía’, han analitzat l’evolució i situació de l’economia circular a Espanya. Tots dos han coincidit a destacar que el nostre país ha avançat en l’impuls de la circularitat tant en legislació amb l’Estratègia Espanyola d’Economia Circular, Espanya Circular 2030, i la futura llei de canvi climàtic i transició energètica, com en les iniciatives empresarials.

«El tren de l’economia circular ja ha partit fa anys i era el tren que anava al futur. Les empreses que no l’han agafat van tard», ha indicat Gallego, que ha destacat que «l’economia circular és un passaport per dissociar el creixement empresarial vinculat a l’esgotament dels recursos naturals».

Al llarg de la trobada, Sandra Pina, directora general de Quiero i directora de Sustainable Brands Madrid, ha animat les empreses a integrar els tres principis de l’economia circular a la seva gestió: preservar i millorar el capital natural, optimitzar l’ús dels recursos i fomentar l’eficàcia del sistema. «Difícilment, cap companyia que no aposti per l’economia circular i la sostenibilitat podrà ser competitiva i mantenir la seva activitat d’aquí a 10 anys. Les empreses no poden donar l’esquena a l’economia circular si volen generar impacte en el seu entorn», va dir.

En l’àmbit tèxtil, un dels sectors amb més impacte mediambiental, Marianella Cervi, sènior mànager de Sostenibilitat i Responsabilitat EMEA de VF Corporation, i Elisabetta Baronio, mànager de Sostenibilitat i Responsabilitat EMEA de Timberland, van donar a conèixer l’experiència de les seves respectives empreses impulsant la sostenibilitat.

«El model de negoci circular presenta una oportunitat única per desbloquejar noves fonts d’ingressos mentre es minimitza l’impacte mediambiental», va assenyalar Cervi.

Per això, una de les primeres coses que va fer aquesta companyia va ser formar tots els dissenyadors i gestors comercials d’alt nivell en els principis circulars. En el cas de Timberland, després de molts anys reduint residus i controlant l’impacte, Elisabetta Baronio va explicar que «ens vam adonar que això ja no era suficient». Així, el compromís de la marca és que, «el 2030, el 100% de la matèria primera que faci servir procedeixi de l’agricultura regenerativa».

Per la seva banda, Chris Grantham, director executiu d’Economia Circular d’IDEO, la icònica companyia d’innovació, va analitzar l’evolució de l’economia circular i va compartir la seva preocupació que pugui morir d’èxit. «Gairebé ningú qüestiona ja que el creixement econòmic se sustenti en l’extracció dels recursos naturals, però l’economia circular corre el risc de convertir-se en una mera resposta tècnica al problema de la generació de residus del model lineal. Per evitar-ho, hem de deixar de pensar en termes d’eficiència i apostar per nous patrons de pensament i d’innovació», va manifestar.

Notícies relacionades

Així, Grantham anima a buscar inspiració en qualsevol àmbit: des de la naturalesa –els ecosistemes forestals, la seva adaptació al medi, cooperació i resiliència– o en l’èxit de noves plataformes audiovisuals o xarxes socials, com TikTok.

(

Temes:

Empreses