EL MODEL BARCELONA

El comerç de proximitat omple de vida els barris de la ciutat

Fomentar el consum local té beneficis econòmics, socials, sostenibles, alimentaris i de seguretat

comercio1

comercio1

5
Es llegeix en minuts
LLUÍS MUÑOZ / BARCELONA

Barcelona brilla amb força el comerç de proximitat: durant el quart trimestre del 2016, el comerç de la ciutat es va posicionar en 149.500 treballadors i més de 16.000 empreses amb assalariats. Segons dades del 2015, això significava el 14,5% de l’ocupació, el 21,9% del teixit empresarial i el 15% del PIB. 

No obstant, la importància del comerç per a la ciutat va més enllà, gràcies al fet que Barcelona es beneficia d’un model comercial basat en la proximitat. Una pràctica sostinguda en raons històriques: abans que es creés la Barcelona de principis de segle XX, alguns dels actuals barris eren pobles amb els seus propis comerços i mercats, els quals es van mantenir després de la unificació. És important destacar com Barcelona ha aconseguit dues centralitats: la dels eixos comercials tradicionals de cada barri, així com la del centre de Barcelona. En les dues centralitats s’aposta per un comerç de proximitat, raó per la qual tant al costat de casa, com al centre de la ciutat es pot trobar tot allò que es desitgi. 

Llaços entre veïns

A més a més dels beneficis econòmics per a la ciutat i de la comoditat de no haver de desplaçar-se a altres barris, el comerç de proximitat permet crear llaços entre veïns. La compra al comerç del barri teixeix una relació humana i personal, en la qual es genera el sentiment de formar part d’una comunitat. Sens dubte, es tracta d’un comerç que promou la cohesió social, generant llocs de trobada, i per tant, d’integració social, en els quals es creen ciutats segures i respectuoses amb l’entorn, perquè la compra de proximitat també va de la mà de la sostenibilitat, a l’evitar l’ús de vehicles contaminants, i al comprar productes de proximitat que, en moltes ocasions, tenen una clara aposta ecològica. 

El comerç de Barcelona té qualitats i valors comercials que han ajudat a crear una ciutat pròxima i segura. El conjunt dels negocis de la ciutat és actiu i promou constantment activitats en les quals es generen vivències i experiències úniques, cosa que fa que els ciutadans se sentin bé en els seus comerços. 

El comerç de la ciutat genera el 14,5% de l'ocupació, el 15% del PIB i el 21,9% del teixit empresarial 

Els comerços de Barcelona es preocupen pels seus veïns i és habitual trobar-se amb espais en els quals es fomenten els hàbits d’alimentació saludables, oferint productes frescos i de qualitat. En aquest entorn, també s’aposta per l’accessibilitat, adaptant els comerços a les necessitats de tots els ciutadans.

Amb tots aquests beneficis socials, econòmics i mediambientals, és important apostar per polítiques locals dirigides a defensar i impulsar el comerç de proximitat, amb el fi d’aconseguir el foment d’un consum responsable, basat en la sostenibilitat econòmica i social, així com en les relacions entre el comerç i altres sectors estratègics de la ciutat com són la cultura i el turisme. Lluny d’alguns prejudicis, el comerç de proximitat de Barcelona demostra com s’ha sabut readaptar als temps, durant segles, i avui està al dia en tecnologia, en accessibilitat, en multiculturalitat, en oci i sobretot, en humanitat, apostant per valors amb els quals crear una ciutat millor. 

Projectes socials

La iniciativa Camí escolar, Espai amic té com a objectiu crear una ciutat més amigable, perquè els nens i nenes guanyin autonomia personal i qualitat de vida en els seus desplaçaments en solitari a l’escola, mentre passegen pel parc o quan van a fer esport, promovent un compromís de participació entre la comunitat. El pla tracta d’ensenyar itineraris més segurs, un millor coneixement del barri o la identificació del perill i busca crear una xarxa de barri en la qual participin el professorat, mares i pares, així com altres agents socials, com ara mercats i comerços de Barcelona, amb el compromís que els més joves també puguin disfrutar del barri.

Un altre projecte destacat és Radars, que té com a objectiu detectar i prevenir situacions de risc en persones grans. Per exemple, si un comerciant detecta que un veí que viu sol, fa dies que no acudeix a comprar el pa, pot donar alerta a una plataforma de seguiment telefònic, convertint-se en un radar. D’aquesta manera, es fomenta un teixit de barri que destina atenció a les persones grans.

Pla 2017-2019: El comerç fa ciutat

Per mantenir un comerç de proximitat òptim, les institucions també s’impliquen en la seva promoció i govern. Des de l’Ajuntament de Barcelona s’ha fet una estratègia de reforç i projecció del comerç a Barcelona per al període 2017-2019 mitjançant el pla El comerç fa ciutat. Aquestes són algunes de les mesures contemplades en aquest pla. 

1. Promocionar i conscienciar sobre la importància del comerç de proximitat, competitiu, responsable i sostenible amb actuacions dirigides a potenciar la convivència en el territori d’una ciutat socialment responsable.

2. Reforçar l’atractiu de les zones amb menys ocupació comercial, impulsant l’aixecament de persianes de locals buits, amb accions que van des d’un inventari sobre el parc de locals de la ciutat, fins a un programa pilot amb el qual incentivar l’obertura de locals buits a Ciutat Vella. 

3. Oferir eines per a la innovació i la competitivitat digital en els comerços i les associacions comercials, com els cursos i l’assessoria que s’ofereix a les Oficines d’Atenció a les Empreses de Barcelona Activa. 

4. Reforçar l’associacionisme comercial i incorporar el comerç culturalment divers en les estructures associatives dels sectors. En són exemples les experiències pioneres en interculturalitat als barris del Fort Pienc i Sant Antoni. 

5. Adaptar i crear una nova normativa que reguli les noves realitats comercials, atenent les demandes i també les necessitats de la ciutat. 

6. Promocionar el consum en el comerç de proximitat, amb la complicitat i la col·laboració de les associacions representatives del sector i en l’execució de campanyes estacionals, especialment, la de Nadal. 

7. Seguir prestigiant el Premi Comerç de Barcelona com un guardó rellevant en el món del comerç local i internacional. 

8. Crear un Observatori del Comerç de Barcelona que, per un costat, reculli les dades existents sobre el sector, i per un altre, generi el coneixement necessari per poder elaborar estratègies a llarg termini.

Notícies relacionades

9. Elaborar un inventari en línia de locals de planta baixa de la ciutat, amb informació disponible per a possibles emprenedors. A més a més, s’impulsarà l’ocupació de locals buits, elaborant un mapa. 

10. Potenciar els vincles i la interrelació amb la cultura i el turisme, organitzant una agenda àmplia d’activitats culturals a través del comerç als barris de la ciutat.