Anar al contingut

ALIMENTACIÓ SALUDABLE

Campanya de la Generalitat per promoure el consum de peix de proximitat

A les costes catalanes hi ha peixos molt diversos i per a totes les butxaques, que diàriament arriben del mar a la taula

Campanya de la Generalitat per promoure el consum de peix de proximitat

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació vol incentivar el consum del peix de llotja com a producte de qualitat, fresc i de proximitat, comercialitzat a les llotges catalanes.

Per a això, compta amb la campanya Assenyala’m, soc garantia de proximitat, que vol contribuir a fomentar un vincle entre els consumidors i el sector pesquer català, mitjançant el reconeixement dels productes pesquers de proximitat, i donar a conèixer la gran varietat d’espècies que es poden trobar a les llotges catalanes, especialment aquelles espècies locals poc conegudes, i promoure el producte de temporada.
L’objectiu és informar de quina és la millor època per consumir determinades espècies, que normalment coincideix no només amb la millor qualitat sinó també amb un preu més assequible. Es pot destacar que hi ha productes del Mediterrani accessibles per a totes les butxaques, fàcils de cuinar i menjar, i que també suposen un plaer per al paladar.

Un altre dels objectius de la campanya, dirigida al públic en general però també, i en especial, als joves i futurs sèniors, és donar a conèixer les propietats beneficioses del consum dels productes pesquers com: l’elevat contingut d’omega-3, el baix contingut calòric, l’alt valor biològic de la proteïna del peix, que es tracta d’una important font de calci i que representa la proteïna eco-bio més econòmica.
Així mateix, amb aquesta acció, cofinançada pel Departament d’Agricultura i la Unió Europea, es vol informar el consumidor sobre la importància de l’etiquetatge del peix i promoure la identificació del producte de proximitat mitjançant l’identificatiu Peix de llotja.

Del mar a la taula

El punt de partida d’aquesta campanya es troba en l’impuls que el Departament d’Agricultura vol donar al logotip d’identificació del Peix de llotja. Aquest logotip ha de servir per identificar i diferenciar el peix de les llotges pesqueres catalanes. La pesca de Catalunya es caracteritza per ser una pesca costanera: les barques surten cada dia a pescar i tornen el mateix dia a port a vendre les seves captures. Això vol dir que el producte és molt fresc, per la qual cosa es pot trobar a les peixateries o restaurants al cap de poques hores de sortir del mar. A més de fresc, té el valor afegit de la proximitat des del punt de vista mediambiental.

El sector pesquer, puntal de l’economia

Amb aquesta campanya es dona continuïtat a una altra de realitzada fa dos anys amb l’Ajuntament de Barcelona, ​​Gremi de Peixaters de Catalunya i la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, que va consistir en l’edició d’un tríptic informatiu en què s’indicava, de manera clara i senzilla, quina és la informació que ha d’arribar al consumidor final i, per tant, quina informació ha d’acompanyar el producte a les peixateries. També es van fer bosses de mercat reutilitzables amb la imatge i el missatge de la campanya, que es van oferir als clients de 300 peixateries de la xarxa de Mercats de Barcelona, Tarragona i Girona, per informar sobre l’etiquetatge i promocionar el peix de llotja.

En aquest sentit, en l’última edició de la Fira Alimentària, es va presentar el Manifest per la promoció dels productes pesquers de proximitat a la dieta mediterrània, firmat pels Grups d’Acció Local Pesquers catalans (GALP Costa Brava i GALP Mar de l’Ebre), la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, altres GALP del Mediterrani nord-occidental (GALP de Menorca, GAL Eivissa i Formentera, FLAG Sardegna Centro Occidentale i FLAG Pays Pyrénées Mediterranée) i la Direcció General de Pesca i Afers Marítims (DGPAM) del Departament d’Agricultura.

Model de gestió pesquera únic

Amb aquestes accions, el Departament d’Agricultura, mitjançant la direcció general de Pesca i Afers Marítims, contribueix també a la implementació de l’estratègia marítima de Catalunya, en el sentit de reforçar el sector pesquer com un dels puntals de l’economia blava del país.

Catalunya s’ha dotat recentment d’un model de gestió pesquera únic basat en la implicació plena dels pescadors, científics, i societat civil i Administració. Aquest sistema de cogestió ha sigut guardonat per la FAO i és garantia que el producte comercialitzat a les nostres llotges pesqueres es captura amb criteris de sostenibilitat.

Temes: Comerç