ESTUDI DE L’EDUCACIÓ CIENTÍFICA A L’ESO

¿Per què els estudiants tenen certa animadversió per la ciència?

La valoració de la ciència entre els alumnes de l’ESO ha baixat un 7% durant el confinament

L’escenari de pandèmia ha fet que els alumnes abusin més de les noves tecnologies

¿Per què els estudiants tenen certa animadversió per la ciència?
2
Es llegeix en minuts

Els alumnes d’educació secundària obligatòria han empitjorat la seva percepció de la ciència a Espanya, sobretot des que va començar la pandèmia de la Covid-19, sent un 7% inferior respecte a abans del confinament.

Així es desprèn de l’estudi ‘Avaluació Nacional de la cultura científica a l’Educació Secundària Obligatòria’ realitzat per la Universitat Complutense de Madrid (UCM) i la Universitat Camilo José Cela (UCJC) en un projecte cofinançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT). Hi han participat més de 8.000 alumnes d’ESO de dotze comunitats autònomes amb edats compreses entre els dotze i els setze anys.

Segons ha donat a conèixer l’UCM, els joves enquestats suspenen la ciència a Espanya amb un 4,6 en comparació amb Europa i amb un 4,1 respecte a la ciència a la resta del món. «És preocupant que la percepció de la Ciència a Espanya sigui tan pobra en comparació amb altres països», ha afirmat José Antonio López Moreno, investigador del Departament de Psicobiologia i Metodologia en Ciències del Comportament de l’UCM.

López Moreno ha indicat que la investigació mostra que els alumnes d’ESO «ja tenen una perspectiva d’una situació precària i limitada de la Ciència a Espanya. I això, desgraciadament, redunda que en aquestes edats es van formant les idees i sentir sobre eleccions futures», ha assenyalat.

Els resultats de l’estudi apunten que els alumnes que havien estat infectats pel virus SARS-CoV-2 puntuaven significativament menys que la Ciència significava progrés (-9,9%) o que la Ciència era útil (-11,2%) i els sembla més avorrida (+15%) en comparació amb els alumnes que no havien sigut infectats. «Aquest ‘menyspreu’ per la utilitat de la ciència en els alumnes que havien estat infectats podria ser explicat perquè, o bé són aquells que tenen conductes més de risc davant infeccions o bé perquè, després d’haver-se contagiat, ha disminuït la seva creença en la utilitat de la ciència», ha destacat l’investigador de l’UCM.

Treballadors i savis

No obstant, els estudiants enquestats qualifiquen els científics com a intel·ligents (42,3%), treballadors (25,1%) i savis (10,7%). En canvi, quan se’ls pregunta per les paraules que no caracteritzen un científic responen: ser mentider (17,7%), esportista (13,7%) i polític (10,3%).

Notícies relacionades

Així mateix, un 62% d’alumnes d’ESO afirmen que han tingut algun amic amb la Covid-19, el temps en activitats culturals ha sigut substituït per l’ús de videojocs en alumnes d’ESO i que l’ús d’internet i les xarxes socials s’ha incrementat entre el 15 i el 7% segons el dia de la setmana.

«Els programes de prevenció en l’abús de noves tecnologies estarien més justificats a causa de la pandèmia. Que tot aquest escenari serveixi com un entrenament de com incorporar les noves tecnologies a l’educació», ha conclòs López Moreno.

Temes:

Apunts