ESTUDI DE L’EDUCACIÓ CIENTÍFICA A L’ESO

¿Per què els estudiants tenen certa animadversió per la ciència?

La valoració de la ciència entre els alumnes de l’ESO ha baixat un 7% durant el confinament

L’escenari de pandèmia ha fet que els alumnes abusin més de les noves tecnologies

¿Per què els estudiants tenen certa animadversió per la ciència?
Es llegeix en minuts

Els alumnes d’educació secundària obligatòria han empitjorat la seva percepció de la ciència a Espanya, sobretot des que va començar la pandèmia de la Covid-19, sent un 7% inferior respecte a abans del confinament.

Així es desprèn de l’estudi ‘Avaluació Nacional de la cultura científica a l’Educació Secundària Obligatòria’ realitzat per la Universitat Complutense de Madrid (UCM) i la Universitat Camilo José Cela (UCJC) en un projecte cofinançat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT). Hi han participat més de 8.000 alumnes d’ESO de dotze comunitats autònomes amb edats compreses entre els dotze i els setze anys.

Segons ha donat a conèixer l’UCM, els joves enquestats suspenen la ciència a Espanya amb un 4,6 en comparació amb Europa i amb un 4,1 respecte a la ciència a la resta del món. «És preocupant que la percepció de la Ciència a Espanya sigui tan pobra en comparació amb altres països», ha afirmat José Antonio López Moreno, investigador del Departament de Psicobiologia i Metodologia en Ciències del Comportament de l’UCM.

López Moreno ha indicat que la investigació mostra que els alumnes d’ESO «ja tenen una perspectiva d’una situació precària i limitada de la Ciència a Espanya. I això, desgraciadament, redunda que en aquestes edats es van formant les idees i sentir sobre eleccions futures», ha assenyalat.

Els resultats de l’estudi apunten que els alumnes que havien estat infectats pel virus SARS-CoV-2 puntuaven significativament menys que la Ciència significava progrés (-9,9%) o que la Ciència era útil (-11,2%) i els sembla més avorrida (+15%) en comparació amb els alumnes que no havien sigut infectats. «Aquest ‘menyspreu’ per la utilitat de la ciència en els alumnes que havien estat infectats podria ser explicat perquè, o bé són aquells que tenen conductes més de risc davant infeccions o bé perquè, després d’haver-se contagiat, ha disminuït la seva creença en la utilitat de la ciència», ha destacat l’investigador de l’UCM.

Treballadors i savis

No obstant, els estudiants enquestats qualifiquen els científics com a intel·ligents (42,3%), treballadors (25,1%) i savis (10,7%). En canvi, quan se’ls pregunta per les paraules que no caracteritzen un científic responen: ser mentider (17,7%), esportista (13,7%) i polític (10,3%).

Et pot interesar

Així mateix, un 62% d’alumnes d’ESO afirmen que han tingut algun amic amb la Covid-19, el temps en activitats culturals ha sigut substituït per l’ús de videojocs en alumnes d’ESO i que l’ús d’internet i les xarxes socials s’ha incrementat entre el 15 i el 7% segons el dia de la setmana.

«Els programes de prevenció en l’abús de noves tecnologies estarien més justificats a causa de la pandèmia. Que tot aquest escenari serveixi com un entrenament de com incorporar les noves tecnologies a l’educació», ha conclòs López Moreno.

Temes:

Apunts