SOSTENIBILITAT

El compromís de Coca-Cola en matèria d'envasos

El 100% dels envasos de la firma al nostre país són reciclables o reutilitzables

coca

coca

5
Es llegeix en minuts
D. R. / Barcelona

Els envasos són fonamentals en la indústria alimentària: permeten transportar els aliments i les begudes de forma segura i protegir-los perquè arribin als consumidors amb la mateixa qualitat que presenten en les línies de producció. Però reduir la seva empremta ambiental és clau. En aquest sentit, la innovació és un pilar fonamental per aconseguir produir envasos cada vegada més sostenibles i impulsar una millor gestió dels residus a través de l’economia circular i la sensibilització ciutadana.

Un exemple de bones pràctiques és Coca-Cola a Espanya, que treballa cada dia per reduir l’impacte dels envasos de les seves begudes en el medi ambient al llarg de tota la cadena de valor. De fet, avui dia, el 100% dels seus envasos són reciclables o reutilitzables. “La nostra responsabilitat no acaba quan venem una de les nostres begudes. Reduir l’impacte dels nostres envasos és un pilar prioritari del nostre negoci però també ho és impulsar l’augment de les taxes de reciclatge”, afirma Ana Gascón, directora de Responsabilitat Corporativa de Coca-Cola Iberia.

La gestió dels envasos és un dels eixos de l’estratègia de sostenibilitat conjunta de The Coca-Cola Company i Coca-Cola European Partners, Avancem, que estableix els seus objectius específics i mesurables amb horitzó 2025 als mercats d’Europa Occidental.

“Ens hem compromès a utilitzar envasos més respectuosos amb el medi ambient a través de tres línies estratègiques: aplicar l’ecodisseny als envasos per fer-los més sostenibles, reduir la generació de residus i recuperar els envasos una vegada utilitzats”, explica Ana Gascón, directora de Responsabilitat Corporativa de Coca-Cola Iberia. A més, “actualment, tots els nostres envasos ja són 100% reciclables o reutilitzables”.

Ecodisseny

“La nostra meta és liderar la innovació en envasos sostenibles, incloent materials renovables”, indica Carmen Gómez-Acebo, directora de Responsabilitat Corporativa de Coca-Cola European Partners Iberia. En aquesta línia, s’estan aplicant criteris ambientals en el disseny i ús d’envasos, així com en la selecció de material promocional. També es treballa juntament amb els proveïdors en l’alleugeriment dels envasos. Per exemple, l’ampolla Contour de Coca-Cola per a hostaleria, que pesava 372 grams en els seus inicis, va passar als 309 grams l’any 2000, i d’aquests, als245 grams de l’actualitat, malgrat contenir ara més quantitat de beguda. És a dir, un 18% més de producte amb un 21% menys de pes.

El 2017 ja s’havia aconseguit que el 13% de la composició dels envasos de PET fos de material reciclat

Aquest fet també s’ha tingut en compte en el desenvolupament del’ampolla de Fanta Slider (21% més lleugera i amb un 18% més de capacitat) i del’ampolla de vidre de Coca-Cola d’un litre.

En el cas del plàstic PET, des de l’any 2010 els envasos fabricats amb aquest material són un 32% més lleugers. “Volem destacar que Coca-Cola a Espanya no utilitza barreges de diferents plàstics ni multicapes, ni tampoc fa servir colors foscos ni ampolles opaques. Aquestes mesures contribueixen a facilitar el reciclatge, de manera que qualsevol ampolla pot ser processada fàcilment en una planta de tractament de PET a Espanya,” afegeix Gómez-Acebo.

A més, s’està augmentant el material reciclat de tots els envasos d’acord amb els avenços tecnològics. El 2017, ja s’havia aconseguit que el 13% de la composició dels envasos de PET fos de material reciclat (rPET). Així mateix, els envasos d’alumini contenen un 50% de material reciclat; els d’acer, un 25%, i el vidre, un 15%. En el cas de les llaunes, són un 60% més lleugeres que fa 30 anys.

En l’aposta per l’ecodisseny i la innovació, aquest any, nous llançaments com Honest, AdeS o Smartwater incorporen als seus envasos un material d’origen vegetal que l’empresa denomina 'Plant bottle'. Es tracta d’un tipus d’ampolla 100% reciclable feta fins amb un 30% de material provinent d’un subproducte del processat de la canya de sucre. La seva fabricació contribueix a reduir residus i té una empremta de carboni aproximadament un 12% menor que el de la resta d’ampolles de PET.

Reducció de residus 

“En línia amb el concepted’economia circular, fa anys que treballem per reduir la generació de residus en les nostres operacions i fomentar la seva avaluació, i ja hem aconseguit importants avenços”, conclou la directora de Responsabilitat Corporativa de Coca-Cola European Partners Iberia. En el període 2010-2017, la ràtio de generació de residus per litre de producte fabricat es va reduir en un 23%, la qual cosa ha permès evitar la generació de més de 43.000 tones de residus. En el mateix període s’ha reduït en un 76% la quantitat de residus el destí dels quals ha sigut l’abocador. D’altra banda, el 2018 s’han valoritzat el 95% dels residus generats en els processos productius.

En el període 2010-2017, la ràtio de generació de residus per litre de producte fabricat es va reduir en un 23%

A més d’aquestes iniciatives relacionades amb la sostenibilitat dels seus envasos, Coca-Cola té un ferm compromís amb altres àrees del medi ambient que es materialitza en projectes enfocats en la protecció i millora del’aigua, la recerca del’eficiència en el consum energètic i l’extensió del seu compromís ambiental a la cadena de subministrament.

Recuperació d’envasos

“La nostra estratègia de sostenibilitat també contempla l’aspiració de recollir l’equivalent al 100% de tots els envasos que posem al mercat. Per a això, mantenim una estreta relació amb els gestors dels sistemes integrats de gestió d’envasos a la península, a fi de fomentar el reciclatge dels envasos i augmentar les taxes de recuperació”, explica Ana Gascón.

“Desenvolupem iniciatives pròpies de reciclatge i en col·laboració amb entitats esportives, com la recent La teva millor jugada. Fins i tot hem posat en marxa un pla per fer que els esdeveniments que organitzem o patrocinem siguin sostenibles, afavorint el reciclatge dels residus que s’hi generen”, afegeix Carmen Gómez-Acebo.

Notícies relacionades

Amb els clients del canal Horeca, Coca-Cola fomenta l’ús del’envàs de vidre reomplible, que és completament reciclable (sense límit de vegades) i molt resistent. La principal particularitat d’aquestes ampolles és que, una vegada utilitzades, es recullen a l’establiment hoteler i tornen a les plantes d’envasament. Allà es renten amb detergent i aigua a altes temperatures, i passen una inspecció electrònica abans de tornar a omplir-se.

Un mateix envàs es pot utilitzar fins a 25 vegades, després de les quals l’ampolla és conduïda a una planta de reciclatge perquè torni a formar part d’un altre objecte de vidre.