Esdeveniments astronòmics
Pròxima lluna plena 2023: Quan és i com i on veure la lluna del cuc
Deu esdeveniments astronòmics per veure el 2023

Queda menys d’un mes perquè arribi la primavera, cosa que passarà el pròxim dia 20, i el calendari lunar 2023 deixa aquest mes de març la tercera de les 13 llunes plenes de l’any.
Normalment, només hi ha una lluna plena al mes, però l’any té un total de 365 o 366 dies –depenent de si és de traspàs o no–, o sigui que conté unes 12,4 llunacions, ja que cada fase de la lluna dura aproximadament set dies i la lluna passa per quatre fases –lluna plena, lluna nova, quart creixent i quart minvant–. Per completar aquest cicle triga aproximadament 28 dies.
Així doncs, depenent de l’encaix dels cicles lunars al calendari, hi pot haver anys en què hi hagi 12 llunes plenes i anys en què n’hi hagi 13. Aquest és el cas del 2023. I és que a l’agost n’hi haurà dues: una el dia 1 i una altra el 31.
Última lluna plena d’hivern
L’última lluna plena de l’hivern es produirà dimarts vinent, 7 de març, des de les 13.40 hores, sota el signe de Verge. La lluna del cuc és el nom que se li dona a la lluna plena del mes de març –o a la primera del mes, en cas que n’hi hagi dues– a l’hemisferi nord. També es coneix com la lluna de sucre o lluna de saba en algunes cultures.
També es diu lluna de Quaresma, per estar en aquesta època de l’any que precedeix la Setmana Santa.
Notícies relacionadesEl nom lluna del cuc prové de l’antiga tradició de les tribus natives americanes d’anomenar cada lluna plena en funció dels esdeveniments que es produeixen durant aquell mes en particular. En el cas de la lluna del cuc, el nom es deu que el març és el mes en què la neu i el gel comencen a fondre’s, cosa que permet que els cucs de terra emergeixin i es converteixin en aliment per als ocells migradors que tornen en aquesta època de l’any.
El dimecres 15 de març la lluna entrarà en quart minvant des de les 3.08 hores (sota el signe de Sagitari), dimarts dia 21 hi haurà lluna nova des de les 18.23 hores sota el signe d’àries i dimecres dia 29 la lluna estarà en quart creixent des de les 4.32 hores sota el signe de Cranc.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE
- Pla de xoc a Catalunya El Govern destinarà 20 milions d’euros a reformar 70 residències d’avis i a crear 504 places noves
- Nou front bèl·lic Israel respon a la represàlia de l'Iran i l'intercanvi de míssils i bombardejos s'empitjora